Informatie bij afwijsreden 0634

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie van mondzorg is afgewezen vanwege de volgende reden:

De combinatie tussen deze en eerdere prestatiecodes is ongeldig

De prestatiecode die gedeclareerd wordt mag niet gedeclareerd worden in combinatie met een andere prestatiecode die al gedeclareerd is. 

Let op: het kan zijn dat een andere praktijk eerst gedeclareerd heeft voor de verzekerde met dezelfde behandeldatum.

Dit kunt u doen

Controleer de NZa Tariefbeschikking voor meer informatie hierover. Of bekijk de meest voorkomende voorbeelden hieronder.

 Voorbeelden van prestatiecodes die niet gecombineerd mogen worden:

  • E19 in combinatie met een wortelkanaalbehandeling
    De E19 mag niet in combinatie met een wortelkanaalbehandeling op dezelfde dag, voor hetzelfde element gedeclareerd worden.
  • E45 in combinatie met V50
    De E45 mag niet in combinatie met de V50 op dezelfde dag, in hetzelfde kwadrant gedeclareerd worden.
  • H11 of H16 ter ondersteuning van een orthodontische behandeling
    De H11 of H16 ter ondersteuning van een orthodontische behandeling, moet gedeclareerd worden als prestatiecode F721A of  F722A. Staat uw declaratie los van de orthodontische behandeling? Neem dan contact met ons op. Wij bekijken dan graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.
  • Rebasing of reparatie van een prothese op implantaten
    De termijn waarin de rebasing of reparatie van een prothese is ingediend, valt nog onder de nazorg van de prothese op implantaten. Wij kunnen de kosten daarom niet apart uitbetalen.
  • H90 in combinatie met (pre) implantologische codes
    De H90 mag niet in combinatie met (pre) implantologische codes op dezelfde dag gedeclareerd worden. Het gaat hierbij om de volgende codes: J020, J021, J022, J030, J031, J032 en J040 t/m J049.
  • J090 en J091 in combinatie met andere J-codes
    De J090 en J091 mogen niet binnen 2 maanden gedeclareerd worden na een J104, J105, J106, J107 of J108.

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan contact met ons op.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam