Informatie bij afwijsreden 0613

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie van mondzorg is afgewezen vanwege de volgende reden:

Prestatie is niet (volledig) declarabel volgens de verzekeringsvoorwaarden

Deze afwijscode kan verschillende oorzaken hebben. We leggen de meest voorkomende oorzaken hieronder aan u uit:

  • U declareert gecontracteerde of gemachtigde implantologische zorg of gemachtigde orthodontie zonder voorloopcode. Zonder voorloopcode wordt de behandeling beoordeeld uit de aanvullende verzekering. 

    Dit kunt u doen

    U vindt de juiste voorloopcode bij uw machtiging in VECOZO

    In het machtigingenportaal van VECOZO vindt u terug welke voorloopcode van toepassing is voor uw machtiging en declaratie:

    1. Zoek de (gedeeltelijk) goedgekeurde machtiging op.
    2. Open PDF-bestand 'Vraag en antwoord'.
    3. De voorloopcode vindt u in dit bestand bij 'Soort bijzondere tandheelkunde'. Dit staat meestal onderaan in het document.
  • M40 wordt tot 18 jaar maximaal 2 keer per kaak, per jaar uit de basisverzekering vergoed. Onze verzekerde heeft deze vergoeding al ontvangen.

    De declaratie is daarom terecht afgewezen.

  • U declareert een losse prestatiecode, die deel uitmaakt van een groep prestatiecodes en samen 1 behandeling vormen.

    Dit kunt u doen

    Declareer opnieuw en zorg dat alle prestatiecodes die bij de behandeling horen in 1 keer gedeclareerd worden.

  • U declareert anesthesie in combinatie met een behandeling waarin het tarief voor de anesthesie al is opgenomen, bijvoorbeeld bij een extractie.

    De declaratie is daarom terecht afgewezen.

  • Voor deze behandeling is een wachttijd van 12 maanden opgenomen in de aanvullende verzekeringsvoorwaarden. Voordat deze wachttijd verstreken is, kan deze behandeling niet vergoed worden vanuit een aanvullende verzekering.

    Dit kunt u doen

    Heeft u een machtiging voor de behandeling? Dan is de declaratie misschien onterecht afgewezen. U kunt via ons contactformulier een correctie aanvragen.

  • U heeft de kosten van deze behandeling volledig gedeclareerd volgens het NZa tarief (100%).

    In de verzekeringsvoorwaarden van uw patiënt is vastgelegd dat wij voor deze behandeling maximaal een percentage van het totaalbedrag vergoeden. Om deze reden vergoeden wij voor deze behandeling een lager bedrag, dan het door u gedeclareerde bedrag.

    Dit kunt u doen

    Het resterende bedrag kunt u in rekening brengen bij uw patiënt.

  • C012 wordt voor jeugd tot 18 jaar beoordeeld vanuit de aanvullende verzekering. C012 kan alleen vanuit de basisverzekering vergoed worden, wanneer er gedeclareerd wordt met een machtiging voor bijzondere tandheelkunde.

    Dit kunt u doen

    Heeft u voor deze behandeling toch een machtiging nodig? Dan kunt u deze alsnog aanvragen via het Machtigingenportaal VECOZO. Binnen 10 werkdagen nemen wij uw aanvraag in behandeling. Lees meer over Machtigingen voor jeugd tot 18 jaar.

  • Uw patiënt heeft geen enkel verzekeringspakket waaruit de gedeclareerde prestatie betaald kan worden.


    De declaratie is daarom terecht afgewezen.

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan contact met ons op.

Bekijk ook:

Heeft u een zorgovereenkomst met ons? Bekijk dan ook de contractvoorwaarden.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam