Informatie bij afwijsreden 510

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie huisartsenzorg is afgewezen vanwege één van de volgende redenen:

  • Declaraties voor patiënten met een Wlz (Wet langdurige zorg)-indicatie worden uitbetaald door het zorgkantoor.

    Dit kunt u doen

    Heeft uw patiënt een Wlz-indicatie? Dan declareert u de behandeling bij het zorgkantoor van de desbetreffende regio. Meer informatie hierover vindt u op de Wlz raadpleegfunctie van VECOZO.

  • Verblijft uw patiënt in een Wlz(Wet langdurige zorg)-instelling, maar wordt hij daar niet meer behandeld? Dan duurt het ongeveer een maand voordat deze wijziging is doorgegeven en verwerkt. Waarschijnlijk is uw declaratie daarom afgewezen of nog niet gecorrigeerd. Zodra wij de wijziging ontvangen, voeren we automatisch een correctie door. U hoeft dus niet zelf opnieuw te declareren.

    Dit kunt u doen

    Voor meer informatie hierover verwijzen we u naar het zorgkantoor. Via de website van Zorgverzekeraars Nederland controleert u onder welk zorgkantoor uw patiënt valt. 

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan
contact met ons op.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam