Uw gekozen zorgsoort:

Declareren

Juist ingevulde declaraties zorgen voor een snellere afhandeling. Daarom vinden we het belangrijk u goed te helpen bij het verstrekken van de juiste gegevens. U dient uw declaraties rechtstreeks bij ons in, via het declaratieportaal van VECOZO. Op deze pagina vindt u alle benodigde informatie.

Uw declaratie indienen via VECOZO

Na de behandeling van uw patiënt heeft u 24 maanden de tijd om de behandelkosten bij ons te declareren. U dient uw declaratie in via het declaratieportaal van VECOZO. VECOZO biedt zorgverleners en zorgverzekeraars de mogelijkheid om digitaal op een veilige en efficiënte wijze met elkaar samen te werken. Via VECOZO ziet u ook wanneer uw declaratie is afgehandeld en ontvangt u een digitale afrekenspecificatie en elektronische retourinformatie van uw aangeleverde declaraties.

Om uw declaratie in te dienen, maakt u gebruik van voorgeschreven codes voor uw geleverde zorgprestaties. De juiste prestatiecodes vindt u in de prestatiecodelijsten van Vektis of in de addenda van de aanvullende prestaties op uw overeenkomst.

De 6 kenmerken van een goede declaratie

In onderstaande video vertellen we u graag wat de 6 kenmerken van een goede declaratie zijn.

De 6 kenmerken voor correct declareren op een rij:

  • Check of uw patiënt bij één van de merken van VGZ is verzekerd
  • Zorg voor een aanmelding bij VECOZO en maak gebruik van de prestatiecodes in Vektis
  • Het gedeclareerde tarief moet overeenkomen met het tarief dat vergoed wordt
  • Bespreek met de cliënt wat er vergoed wordt uit de (aanvullende) verzekering
  • Declareer op de AGB-code van uw praktijk (maak géén gebruik van uw persoonlijke AGB-code)
  • Wordt de behandeling direct vergoed, dan is het mogelijk de declaratie zo in te dienen. 
          Let op: het kan zijn dat er een machtiging nodig is. 
  • Voeg indien nodig een privacyverklaring toe

Waarom is mijn declaratie afgewezen?

Om een snelle afhandeling van uw declaratie na te streven is een juiste specificatie belangrijk. Wilt u weten waarom uw declaratie is afgewezen? Raadpleeg dan de meest voorkomende afwijsredenen en onze tips per (retour)code. Staat uw retourcode er niet bij? Bekijk hier de complete lijst van retourcodes (Vektis).

Staat uw vraag over declaraties niet onderaan deze pagina bij veelgestelde vragen? We helpen u graag via ons zorgaanbiedersloket Huisartsenzorg via 040 - 297 58 88. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30 - 17.00 uur. Kijk voor meer informatie op onze Service & Contactpagina.

 

Uitleg over de afwijzing van uw declaratie?
Raadpleeg de meest voorkomende afwijsredenen én tips

Veelgestelde vragen

  • Wanneer kan ik de aanvullende prestatie 'doelmatig voorschrijven' declareren?
    Uw prestatie wordt gemeten over het jaar 2017. Hierna is duidelijk wat uw prestatie is geweest. Op basis van uw prestatie krijgt u in 2018 bericht of u in aanmerking komt voor een vergoeding, evenals de hoogte van de vergoeding.
  • Als mijn praktijk een overeenkomst op praktijkniveau wil aangaan, heeft dit dan gevolgen voor de declaraties die op huisartsenniveau worden ingediend?
    Nee, bij de declaratie wordt zowel uw praktijk AGB-code als uw individuele AGB-code ingevuld. Als u als huisarts in Vektis gekoppeld bent aan de praktijk, kunt u declareren met uw eigen AGB-code.
  • Door fusies zijn soms zeer grote gemeenten ontstaan. Hierdoor kan ik geen passantentarief meer declareren voor patiënten,waarbij ik dit eerder wel kon. Hoe gaat VGZ hiermee om?
    Dit probleem is bij ons bekend. We hebben dit aangekaart bij de NZa met het verzoek de regelgeving hierop aan te passen. Vooralsnog heeft de NZa geen passende oplossing gevonden. We blijven het onder de aandacht brengen. Tot die tijd is het helaas niet mogelijk om deze declaraties te vergoeden.

Staat uw vraag over declareren er niet tussen? Neem contact met ons op, we helpen u graag verder!