Verkennend gesprek
Wat is het verkennend gesprek?
Een huisarts kan verwijzen naar het verkennend gesprek wanneer iemand zowel psychische klachten als problemen op andere levensdomeinen heeft. Zorg of ondersteuning door uitsluitend de GGZ of het sociaal domein kan dan namelijk te eenzijdig of niet passend zijn. Tijdens het verkennend gesprek gaan een GGZ-behandelaar en een medewerker van het sociaal domein samen in gesprek met de patiënt, om zo te onderzoeken waar die het beste hulp of zorg kan krijgen. De huisarts krijgt uiteindelijk een advies vanuit het verkennend gesprek over het vervolg.
Op de bank met Erwin Hol over het verkennend gesprek
Over deze video
"Het is mooi dat we met deze werkwijze een optimale toegankelijkheid bieden voor onze leden".
Wat verwachten we van betrokken partijen?
Om een verkennend gesprek te kunnen organiseren, moeten tenminste een GGZ-professional en een professional vanuit het sociaal domein aanwezig zijn bij het gesprek. Daarnaast is het wenselijk dat er ook een ervaringsdeskundige bij is. In het IZA zijn termijnen opgenomen waaraan de deelnemende partijen zich hebben gecommitteerd. Het streven is dat een cliënt na verwijzing binnen 1 week terecht kan bij het verkennend gesprek en binnen 4 weken een passende vervolgbehandeling kan starten. Een snelle en passende oplossing, kan voorkomen dat de problemen verergeren. Behandeling in de GGZ is dan van kortere duur of niet nodig, waardoor de wachtlijsten in de GGZ kunnen afnemen.
Het voeren van een verkennend gesprek vraagt specifieke competenties van de GGZ-professional. De volgende competenties zijn belangrijk:
- Ervaring hebben om de verdiepende hulpvraagverduidelijking uit te kunnen voeren en in te kunnen schatten wanneer ingrijpen nodig is
- Een brede blik werpen vanuit verschillende disciplines: medisch, wetenschappelijk, sociaal en ervaringskennis
- De medische expertise wel voorop zetten, maar niet dominant maken ten opzichte van de expertise vanuit het sociaal domein en de ervaringsdeskundige
- Generalistische invalshoek hebben met zowel klinische als ambulante ervaring
- Aantoonbaar geschoold zijn in Positieve gezondheid of principes zoals Herstelondersteunende intake (HOI), Netwerkintake of vergelijkbare methodes
- Kennis hebben van aanbod van andere aanbieders in de GGZ en het sociaal domein

Hoe kopen we het verkennend gesprek in?
Per regio contracteren we een Mentale gezondheidsnetwerk. Een regio is vaak het verzorgingsgebied van de GGZ kerninstelling. De preferente zorgverzekeraar in een regio coördineert de contractering, de andere zorgverzekeraars volgen het afgesproken tarief. Zorgverzekeraars hebben samen het uitgangspunt om een landelijk dekkend netwerk van Mentale gezondheidsnetwerken in te kopen.
Het verkennend gesprek is onderdeel van het Mentale gezondheidsnetwerk. Wij kopen het verkennend gesprek regionaal in bij RHO's. De huisarts is namelijk de initiator van het verkennend gesprek bij een patiënt. De RHO is hiermee de hoofdaannemer en de partij die de declaraties indient voor het verkennend gesprek. Het is mogelijk om binnen een Mentale gezondheidsnetwerk meerdere RHO's te contracteren voor het verkennend gesprek.
Als preferente zorgverzekeraar in onze kernwerkgebieden maken wij in afstemming met de tweede verzekeraar afspraken met de RHO’s over de inzet van het verkennend gesprek in de regio. Hiervoor vragen wij bij de betreffende RHO’s eerst per e-mail een offerte op. Vervolgens gaan we met elkaar in gesprek om tot gezamenlijke afspraken te komen. Na akkoord over de afspraken leggen we deze vast in het addendum ‘Verkennend gesprek’. Meer informatie over hoe we het verkennend gesprek inkopen staat in ons inkoopbeleid.
Hoe wordt het verkennend gesprek vergoed?
Zorgverzekeraars en netwerkpartijen binnen een Mentaal gezondheidsnetwerk spreken ieder jaar een tarief met elkaar of voor de prestatie van het verkennen gesprek. Wanneer er een verkennend gesprek heeft plaatsgevonden, kan de RHO de declaratie hiervoor indienen.
Hierbij hebben we de volgende uitgangspunten:
- Het verkennend gesprek kan alleen door gecontracteerde aanbieders gedeclareerd worden.
- Een verkennend gesprek duurt maximaal 1 uur en kan zowel op locatie als online plaatsvinden.
- Er is (uiterlijk 1 januari 2026) een samenwerkingsovereenkomst tussen de betrokken partijen die door VGZ is goedgekeurd.
- De GGZ-professional die het verkennend gesprek voert is aantoonbaar geschoold in positieve gezondheid of in de principes van Herstel Ondersteunende Intake (HOI), netwerkintake of een vergelijkbare methode.
- Er is bij het verkennend gesprek een professional uit het sociaal domein aanwezig die door de gemeente wordt gefinancierd.
- In principe moet 1 verkennend gesprek per persoon voldoende zijn om de hulpvraag te achterhalen en te bepalen wat de meest passende vervolgstap is. In uitzonderingsgevallen kan er een 2e verkennend gesprek worden gehouden. Per kalender jaar worden maximaal 2 verkennende gesprekken vergoed per persoon.
Heeft u vragen?
Veel informatie vindt u op de website van het programma Mentale gezondheidsnetwerken. Heeft u nog vragen over onze visie op mentale gezondheidsnetwerken of over de contractering? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.