Uw gekozen zorgsoort:
GGZ

Overeenkomsten

Het betaalbaar houden van goede zorg is onze maatschappelijk rol. Onze missie is niet voor niks 'Samen werken aan een gezonder Nederland. Elke dag weer'. Om dit te bewerkstelligen sluiten wij overeenkomsten af met zorgaanbieders. Zo zorgen we er samen voor dat patiënten de zorg krijgen die zij verdienen!

Welke zorgaanbieders contracteren wij?

Wij kopen geestelijke gezondheidszorg in voor onze verzekerden van VGZ, VGZ voor de Zorg, IZA, UMC en UnivéHierbij maken we onderscheid tussen:

  • Vrijgevestigde zorgaanbieders in de Generalistische Basis GGZ of Gespecialiseerde GGZ
  • Groepspraktijken in de Generalistische Basis GGZ of Gespecialiseerde GGZ
  • Instellingen in de Generalistische Basis GGZ of Gespecialiseerde GGZ
  • Langdurige GGZ

Het betaalbaar houden van de zorg is onze maatschappelijke rol. Onze missie is niet voor niets 'Samen werken aan een gezonder Nederland. Elke dag weer!' Om dit te bewerkstelligen sluiten wij overeenkomsten af met zorgaanbieders die voldoen aan kwalitatieve voorwaarden. Zo moeten zorgaanbieders bijvoorbeeld minimaal beschikken over een goedgekeurd kwaliteitsstatuut, vermeld in het Register van Zorginstituut Nederland.

Overeenkomst (digitaal) aanvragen

Aanvraagtermijn overeenkomsten 2019 gesloten
Zoals benoemd in het contracteringsproces worden na 1 november 2018 geen nieuwe aanvragen meer in behandeling genomen. Hierdoor kunt u niet meer in aanmerking komen voor een overeenkomst in 2019. 

Heeft u al een overeenkomst met ons? 

Wij bieden iedere reeds gecontracteerde zorgaanbieder een nieuwe overeenkomst (voor het komende jaar) aan via het zorginkoopportaal van Vecozo. U ontvangt hiervoor automatisch bericht van Vecozo. Nadat u bent ingelogd in het zorginkoopportaal kunt u de vragenlijst in de uitvraagmodule invullen. In het inkoopbeleid 2019 vindt u informatie over welke zorg wij inkopen, aan welke voorwaarden u moet voldoen en hoe we samen met u werken aan zinnige zorg.

Contracteringsproces

Tijdens het inkoopproces trekken we samen met u op om het beste resultaat te halen. Daarom geven wij u graag inzicht in het contracteringsproces en de planning van zorginkoop. Wel zo transparant!

Zorg stand van wetenschap en praktijk

De zorg die wij contracteren moet voldoen aan de eisen die de wet- en regelgeving aan de uitoefening stelt. Zorg die niet conform de stand van de wetenschap en praktijk is, vergoeden wij niet en mag niet bij ons worden gedeclareerd. Het gaat daarbij om zorg waarvoor (nog) onvoldoende wetenschappelijk bewijs is dat deze effectief en veilig is. De wijze waarop Zorginstituut Nederland (ZiNL) dit beoordeelt, is te vinden in het ZiNL-rapport ‘Beoordeling stand van de wetenschap en praktijk’ op de website van ZiNL. U kunt hier ook een actueel overzicht van de standpunten en adviezen van ZiNL vinden.

Wilt u weten welke zorg/therapieën voldoen aan de stand van wetenschap en praktijk en welke niet? Bekijk onze actuele lijst van zorg/therapieën in de GGZ.

Wijzigingen bestaande overeenkomsten

Heeft u al een overeenkomst met ons en wilt u en wijziging doorgeven? Bekijk de meest voorkomende wijzigingen en/of verzoeken:

  • Wijzigen IBAN-nummer

    Voor het wijzigingen van uw IBAN-nummer vult u eenvoudig en snel het formulier 'Wijzigen IBAN-nummer' in. 

  • Verhogingsaanvraag zorgkostenplafond

    Komt uw zorgkostenplafond in zicht? Dan bieden wij u de mogelijkheid om een verhogingsaanvraag bij ons in te dienen. Ieder jaar kunt u tussen 1 april en 1 augustus een verhoging van uw zorgkostenplafond bij ons aanvragen voor het lopende jaar (let op: dus geen verhogingsaanvragen voor eerdere jaren). Zodra de periode voor het indienen voor verhogingsaanvragen nadert, publiceren wij een digitaal aanvraagformulier. 

  • Wijzigen overeenkomst: aantal werkzame regiebehandelaren (FTE)

    Voor het doorgeven van deze wijziging vult u eenvoudig en snel het formulier 'Wijzigen overeenkomst: aantal werkzame regiebehandelaren (FTE)' in. 

  • Wijzigingen AGB-registratie

    Uw AGB-code wijzigt u via Vektis. 

    > Naar de website van Vektis

Veelgestelde vragen en antwoorden

Heeft u een specifieke vraag over uw overeenkomst of het aanvragen van een overeenkomst? Bekijk hieronder de veelgestelde vragen en antwoorden. 

  • Ik ben in het bezit van een overeenkomst met VGZ. Wat moet ik doen om voor het volgende jaar ook met VGZ een overeenkomst af te sluiten?

    Wij bieden iedere reeds gecontracteerde zorgaanbieder een nieuwe overeenkomst (voor het komende jaar) aan via het zorginkoopportaal van Vecozo. U ontvangt hiervoor automatisch bericht van Vecozo. Nadat u bent ingelogd in het zorginkoopportaal kunt u de vragenlijst in de uitvraagmodule invullen. In het inkoopbeleid 2019 vindt u informatie over welke zorg wij inkopen, aan welke voorwaarden u moet voldoen en hoe we samen met u werken aan zinnige zorg.

  • Ik heb een individuele overeenkomst met VGZ en neem een tweede behandelaar bij mijn praktijk in loondienst. Heeft dit gevolgen voor mijn overeenkomst?

    Ja, indien u een individuele overeenkomst met ons heeft, dient u uw overeenkomst te wijzigen naar een Groepsovereenkomst. Voor het doorgeven van de wijziging (het aanvragen van een groepsovereenkomst) vult u eenvoudig en snel het formulier 'Wijzigen overeenkomst: indiensttreding (loondienst) tweede behandelaar of meerdere behandelaren' in.

    Let op: er kan sprake zijn van zowel een regiebehandelaar als een medebehandelaar. In beide gevallen, dient u dit door te geven aan Vektis.

  • Ik heb een individuele overeenkomst met VGZ en een tweede behandelaar wordt mede-eigenaar in de praktijk. Heeft dit gevolgen voor mijn overeenkomst?

    Ja, indien u een individuele overeenkomst met ons heeft, dient u uw overeenkomst te wijzigen naar een Groepsovereenkomst. Voor het doorgeven van de wijziging (het aanvragen van een groepsovereenkomst) vult u eenvoudig en snel het formulier 'Wijzigen overeenkomst: mede-eigenaarschap tweede behandelaar of meerdere behandelarenin.

    Let op: er kan sprake zijn van zowel een regiebehandelaar als een medebehandelaar. In beide gevallen, dient u dit door te geven aan Vektis.

  • Ik heb geen overeenkomst met VGZ, hoe kan ik als vrijgevestigde zorgaanbieder een overeenkomst aanvragen?
    Zoals benoemd in het contracteringsproces worden na 1 november 2018 geen nieuwe aanvragen meer in behandeling genomen. Hierdoor kunt u niet meer in aanmerking komen voor een overeenkomst in 2019.
  • Ik ben een vrijgevestigde zorgaanbieder, voor welke overeenkomsten kom ik in aanmerking?

    Er zijn een drietal soorten overeenkomsten:

    • Individuele overeenkomsten GGZ: van toepassing wanneer de regiebehandelaar alleen werkt en gelijktijdig tekeningsbevoegd is
    • Groepsovereenkomst GGZ: voor zorgaanbieders die met meer dan één FTE regiebehandelaar werkzaam zijn in een praktijk
    • Instellingsovereenkomst GGZ: voor zorgaanbieders die meer dan één regie-/medebehandelaar in loondienst heeft en tegelijkertijd in het bezit is van een WTZi toelating

  • In het zorginkoopportaal van Vecozo (in de vragenlijst) wordt aangegeven dat ik een Groepsovereenkomst GGZ moet afsluiten in plaats van een Individuele overeenkomst GGZ. Hoe komt dit?

    In de vragenlijst heeft u aangegeven dat u met meer dan 1 FTE regiebehandelaar werkzaam bent. Is dit juist? Dan dient u uw individuele overeenkomst te wijzigen naar een Groepsovereenkomst. Voor het doorgeven van het aantal werkzame regiebehandelaren (aantal FTE's) vult u eenvoudig en snel het formulier 'Wijzigen overeenkomst: aantal werkzame regiebehandelaren (FTE)' in. 

  • Welke vergoedingen hanteert VGZ in 2019 binnen de GBGGZ en SGGZ voor vrijgevestigde zorgaanbieders?
    Voor vrijgevestigde zorgaanbieders hanteren we de NZa-tarieven als uitgangspunt. De hoogte van de vergoedingen en het tariefpercentage zijn gebaseerd op de mate waarin u voldoet aan de criteria uit het inkoopbeleid 2019. In het zorginkoopportaal kunt u de vragenlijst in de uitvraagmodule invullen en krijgt u inzicht in het tariefpercentage en de vergoedingen.

    Voor meer informatie kunt u de vergoedingspercentages 2019 raadplegen.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op, we helpen u graag verder!

X
Cookies maken onze website gebruiksvriendelijker. Met cookies verzamelen wij informatie om de inhoud van de website te personaliseren en statistieken om de website te verbeteren. Lees meer over ons cookiebeleid.
Nee, ik ga niet akkoord
Ja, ik ga akkoord