Bij shared decision making (SDM), ook bekend als Samen Beslissen, nemen patiënt en zorgverlener samen een besluit welke zorg het beste bij de patiënt past. De arts bespreekt met de patiënt de medische opties, voor- en nadelen en de gevolgen van de behandeling, diagnose en nazorg. Door shared decision making maakt de patiënt bewuster een keuze en is hij trouwer aan de behandeling, die daardoor effectiever is. Daarnaast neemt de patiëntentevredenheid toe en vermindert SDM in de meeste gevallen onnodige zorgkosten.
Coöperatie VGZ werkt intensief samen met zorgverleners om de learnings te delen en faciliteert hiermee shared decision making. Bij alle twaalf alliantieziekenhuizen staat SDM in het programma, met als doel Zinnige Zorg te realiseren. Coöperatie VGZ maakte samen met ziekenhuis Bernhoven een video, over Samen Beslissen bij een liesbreuk.
Stap 1: De zorgverlener geeft aan welke opties er mogelijk zijn en benoemt de keuzevrijheid van de patiënt. Stap 2: Zorgprofessional en de patiënt bespreken de voor- en nadelen van de behandeling, de wensen en de omstandigheden van de patiënt. Als dat nodig is, krijgt de patiënt tijd om de mogelijkheden te overdenken. Stap 3: Patiënt krijgt indien mogelijk een keuzehulp. Hiermee kan de patiënt online of in een folder zelf de voor- en nadelen van de behandeling teruglezen. Stap 4: Patiënt en zorgprofessional komen gezamenlijk tot een besluit voor de diagnose. Ook evalueert de arts met de patiënt of de besluitvorming naar tevredenheid is verlopen.
Monica (5) heeft gehoorproblemen. Voordat haar ouders bij de huisarts komen hebben ze zelf al op internet gegrasduind. Ze geven aan dat ze buisjes willen voor hun dochter. De professional stemt niet meteen met de operatie in, maar bespreekt eerst alternatieven, de risico’s van de operaties en andere voor- en nadelen. Hij geeft hen vervolgens bedenktijd om thuis te beslissen. Met de informatie van de arts laten de ouders, bij een vervolggesprek, weten geen buisjes te plaatsen. Zo ondergaat Monica niet onnodig een operatie.
Niet altijd komt een medische beslissing, die voor SDM geschikt is, ook zo tot stand. Dat heeft verschillende redenen. De Vliegwiel-coalitie, een initiatief van de Patiëntenfederatie, bracht dit in kaart. Sommige hulpverleners beslissen liever op de ‘traditionele manier’ van enkel informatie zenden. De eigen voorkeurskeuze wordt aan de patiënt voorgelegd. Ook blijkt uit de resultaten dat sommige hulpverleners denken dat Samen Beslissen en een keuzehulp tijdrovend zijn en geld kosten. Dit is een valkuil. De arts is inderdaad meer tijd kwijt om alles goed met de patiënt door te nemen, maar bespaart later in het traject vaak weer tijd uit. Soms is een conservatievere behandeling, waarbij dus niet wordt geopereerd, effectiever. Patiënten kiezen soms zelf niet voor een keuzehulp, omdat ze nog niet weten dat de mogelijkheid er is. Of ze kennen bijvoorbeeld nog geen positieve verhalen over SDM. Ook een zorginstelling speelt een rol in de mate waarin SDM wordt toegepast. Deze moet bijvoorbeeld keuzehulpen inkopen, maar vindt dit soms ‘duur’. Daarbij vraagt SDM om nieuwe vaardigheden van artsen en patiënten. Daarom is het belangrijk dat artsen training krijgen in gesprekstechnieken, zodat de zorgkwaliteit stijgt. In het Netwerk Zinnige Zorg zien we dat zorgorganisaties hier samen in op trekken en dat learnings met elkaar worden gedeeld.
Een zorgverlener kan patiënten bij shared decision making een keuzehulp aanbieden. Keuzehulpen kunnen patiënten helpen bij het maken van een keuze, die gebaseerd is op de voorkeur van de patiënt. Dit zijn folders, websites of video’s met informatie over een specifieke diagnose of behandeling. Er zijn meerdere organisaties die keuzehulpen ontwikkelen en aanbieden, maar Patient+ en ZorgKeuzeLab zijn de twee grootste. Coöperatie VGZ heeft met deze twee organisaties prijsafspraken gemaakt om de toepassing van SDM en keuzehulpen binnen het alliantienetwerk te stimuleren. Dat doet Coöperatie VGZ ook richting andere ziekenhuizen.
Patiënt kan op zelf gekozen tijdstip de informatie nalezen
Meneer Aalbrechts (88) is besmet geraakt met het coronavirus. Zijn arts heeft hij al verschillende opties met hem besproken, maar de patiënt is erg in de war. De keuzehulp ‘behandelgrenzen’ is speciaal voor het coronavirus opgesteld. Het Albert Schweitzer ziekenhuis en het UMC Utrecht bedachten deze (online)kaart. Met de keuzehulp kan de patiënt de medisch-inhoudelijke informatie in zijn eigen tempo nalezen. Hierdoor is meneer Aalbrechts minder angstig en beter in staat zijn wensen aan te geven.