Instructies zorginhoudelijke vragen machtigingenportaal

Heeft u een zorginhoudelijke vraag met betrekking tot het aanvragen van een machtiging voor een behandeling binnen VECOZO? Hieronder vindt u een overzicht van veelgestelde vragen hierover. Voor technische vragen over het gebruik van VECOZO, zoals het aanvragen of uitbreiden van een certificaat of voor het verkrijgen van informatie m.b.t. een storing, kunt u terecht op de website van VECOZO.

Algemene informatie

Hieronder vindt u een overzicht van de algemene veelgestelde vragen en antwoorden over het machtigingenportaal van VECOZO. 

  • Op een paar uitzonderingen na, kunnen alle behandelingen en prestatiecodes in het machtigingenportaal van VECOZO worden aangevraagd. Enkele uitzonderingen vindt u hieronder terug bij desbetreffende behandelingen. Ook zijn er soms uitzonderingen wanneer er met terugwerkende kracht aangevraagd wordt (zie volgende vraag).
  • Bepaalde verstrekkingen zijn pas later online beschikbaar gekomen en kunnen daardoor niet met terugwerkende kracht worden aangevraagd. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld ongevallendekking en autotransplantaat. Als u dergelijke behandelingen met terugwerkende kracht wilt aanvragen, dient u dit te doen via de verstrekking Bijzondere Tandheelkunde. Let op: vermeld daarbij duidelijk dat deze behandeling niet via de juiste verstrekking aangevraagd kon worden. Dit voorkomt dat wij de aanvraag terugsturen onder vermelding van ‘verkeerde verstrekking gekozen’.
  • U bent waarschijnlijk ingelogd met de verkeerde AGB-code. U dient bij ‘AGB-code zorgverlener’ te kiezen voor de AGB-code van een tandarts. Hier is nu vermoedelijk gekozen voor de AGB-code van een tandprotheticus.
  • Deze informatie kunt u terugvinden onder 'Vraag en antwoord' in het machtigingenportaal. U vindt deze informatie helemaal onderaan de pagina. Wanneer wij informatie opvragen verschijnt er elke keer een nieuw hokje.
  • Mogelijk is de machtigingsaanvraag ingediend met een certificaat van bijvoorbeeld een collega die een ander type uitvoerder is. Bijvoorbeeld tandprotheticus of mondhygiënist in plaats van tandarts.
  • In verband met de technische inrichting van VECOZO is het helaas (nog) niet mogelijk om een afgewezen aanvraag opnieuw in behandeling te nemen. Wanneer u bezwaar maakt, dient u een nieuwe aanvraag in te dienen. Let op: geef bij deze nieuwe aanvraag duidelijk aan (in het opmerkingenveld) op welke aanvraag het bezwaar betrekking heeft én voeg aanvullende informatie toe ter onderbouwing van uw bezwaar.
  • Mogelijk zijn de bestanden die u als bijlage(n) wilt toevoegen wel correct door u gekozen, maar niet toegevoegd aan uw aanvraag. Dit doet u door na het kiezen van uw bijlage(n) te klikken op de knop ‘voeg toe’. Wanneer u vervolgens klikt op de knop ‘verzend’, zal/zullen uw bijlage(n) worden verstuurd.

Conventionele protheses (P-codes)

Hieronder vindt u veelgestelde vragen en antwoorden voor de machtigingsaanvragen conventionele protheses (P-codes).

  • Dit is een algemene opmerking die boven in beeld blijft staan. Deze kan genegeerd worden wanneer u geen overkappingsprothese aanvraagt.
  • Indien u deze melding krijgt, betekent dit dat uw aanvraag machtigingsvrij is en er geen machtiging nodig is. Het formulier voor de conventionele protheses (verstrekking Aanvraag volledig kunstgebit) is zo ingericht dat de melding ‘machtigingsvrij’ automatisch verschijnt. Er is bijvoorbeeld geen machtiging nodig wanneer de prothese niet binnen 5 jaar vervangen wordt én wanneer er geen extra techniekkosten worden aangevraagd. In dit geval kunt u de behandeling direct bij ons declareren.

Implantologie

Hieronder vindt u de veelgestelde vragen en antwoorden voor machtigingsaanvragen implantologie. 

  • J012/J013 zijn bedoeld voor een proefopstelling ter indicatie voor het onderzoek of vaste prothetiek mogelijk is. Ze zijn niet bedoeld voor implantologie in de edentate kaak ten behoeve van een overkappingsprothese.
  • Kies bij de tweede vraag voor de 3e of 4e optie, namelijk:
    • Vervanging van implanta(a)t(en) die na 6 maanden verloren is/zijn gegaan bij aanwezigheid van een uitneembare volledige prothese (indien in het verleden vergoed vanuit de basisverzekering).
    • Vervanging van implanta(a)t(en) die binnen 6 maanden verloren is/zijn gegaan bij aanwezigheid van een uitneembare volledige prothese (indien in het verleden vergoed vanuit de basisverzekering). 

Kaakchirurgie

Hieronder vindt u de veelgestelde vragen en antwoorden voor machtigingsaanvragen kaakchirurgie. 

  • Dit betekent dat er in de aanvraag niet gekozen is voor een correctie van de benige kin in de onderkaak en/of corticotomie ten behoeve van rapid expansion in de bovenkaak.

    In veel gevallen is de oorzaak van de foutmelding een incorrecte combinatie van antwoorden op de vraag: 'Welke osteotomie wilt u in de bovenkaak/onderkaak uitvoeren?'

    Bovenkaak: Maxilla Le Fort 1, 2 of 3 en/of Os Zygomaticum
    Onderkaak: Mandibula enkelzijdig/frontgedeelte of dubbelzijdig

    Bovenkaak: Geen
    Onderkaak: Mandibula enkelzijdig/frontgedeelte of dubbelzijdig

    Bovenkaak: Geen
    Onderkaak: Geen 

    Bij deze combinaties is prestatiecode 238020 niet mogelijk. 

  • Dit kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld:

    • Er worden twee verschillende behandelingen in één kaak uitgevoerd. Deze moeten apart van elkaar aangevraagd worden.
    • Als in de bovenkaak een corticotomie voor rapid expansions wordt aangevraagd én er tevens een behandeling in de onderkaak plaatsvindt, moeten de behandelingen voor bovenkaak en onderkaak los van elkaar worden aangevraagd.
  • Hiervoor kiest u de verstrekking Kaakcorrecties tijdens extracties (K08).

MRA

Hieronder vindt u de veelgestelde vragen en antwoorden voor machtigingsaanvragen MRA.

  • Volgens de NZa tariefbeschikking gelden er 2 maanden nazorg na het vervaardigen van een MRA. Deze nazorg is al opgenomen in prestatiecode G71.

Orthodontie

Hieronder vindt u de veelgestelde vragen en antwoorden voor machtigingsaanvragen orthodontie. 

  • Deze prestatiecodes zijn niet ingericht, omdat ze nooit akkoord zijn vanuit de basisverzekering.  

Protheses op implantaten

Hieronder vindt u de veelgestelde vragen en antwoorden voor machtigingsaanvragen protheses op implantaten. 

  • Waarschijnlijk is er een verkeerd aantal gevuld bij de hoeveelheid drukknoppen of hoeveelheid steggen.

    Wanneer u de vraag ‘Hoeveel drukknoppen plaatst u?’ beantwoordt met aantal ‘0’, kunt u geen enkele drukknop (J070 of J071) aanvragen. Zie onder.

    • Bij aantal ‘1’ kunt u enkel prestatiecode J070 aanvragen
    • Bij aantal ‘2’ kunt u 1x J070 en 1x J071 aanvragen
    • Bij aantal ‘3’ kunt u 1x J070 en 2x J071 aanvragen
    • Bij aantal ‘4’ kunt u 1x J070 en 3x J071 aanvragen
    • Bij aantal ‘5’ kunt u 1x J070 en 4x J071 aanvragen
    • Bij aantal ‘6’ kunt u 1x J070 en 5x J071 aanvragen

    Wanneer u de vraag ‘Hoeveel steggen plaatst u?’ beantwoordt met aantal ‘0’, kunt u geen enkele steg (J072 of J073) aanvragen. Zie onder. 

    • Bij aantal ‘1’ kunt u enkel prestatiecode J072 aanvragen
    • Bij aantal ‘2’ kunt u 1x J072 en 1x J073 aanvragen
    • Bij aantal ‘3’ kunt u 1x J072 en 2x J073 aanvragen
    • Bij aantal ‘4’ kunt u 1x J072 en 3x J073 aanvragen
    • Bij aantal ‘5’ kunt u 1x J072 en 4x J073 aanvragen
  • Dit gebeurt wanneer er bij de vragen ten onrechte is ingevuld dat er drukknoppen of een steg geplaatst gaan/gaat worden.

    Voorbeeld: u wilt J50 en J072 aanvragen, maar u heeft bij de vraag “Hoeveel drukknoppen plaatst u?” ook een getal ingevuld. In dat geval zal VECOZO (ten onrechte) vragen om het toevoegen van prestatiecode J070 en eventueel J071.

  • Per 01-01-2021 moet een nieuwe steg aangevraagd worden als losse J072/J073. De optie die hiervoor gekozen dient te worden is 'Eerste mesostructuur'. 

Rebasing en reparaties

Hieronder vindt u de veelgestelde vragen en antwoorden voor machtigingsaanvragen rebasing en reparaties. 

  • Het vervangen van losse drukknoppen (zonder dat de bijbehorende prothese vervangen wordt) dient u aan te vragen met prestatiecode J109. Dit is 1x J109 per drukknop.
  • Sinds 01-01-2019 is deze combinatie volgens de NZa tariefbeschikking niet meer akkoord. In prestatiecode J105 is namelijk al een rebasing inbegrepen.
  • Waarschijnlijk is er gekozen voor de verkeerde verstrekking. U dient te kiezen voor 'Vervanging mesostructuur en/of opvullen', 'repareren van bestaand klikgebit (M11)'.

    Let op: u kiest dus niet voor 'Opvullen of repareren prothese (M10)'. Dit formulier is namelijk bedoeld voor conventionele protheses (P-codes).

  • Deze code kan aangevraagd worden via formulier 'Implantaten in de edentate onderkaak' of via formulier 'Implantaten in de edentate bovenkaak'.

    Bij de 2e vraag (‘Wat vraagt u aan’) kiest u voor de onderste optie: ‘Verwijderen (inclusief evt. vervanging en herplaatsing) gefractureerd abutment/occlusale schroef van een implantaat (indien in het verleden vergoed vanuit de basisverzekering)’.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • Placeholder Image
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam