Good practice

Vier jaar geleden startte ik bij VGZ als Consultant Zorgvernieuwing. In die tijd maakten we de beweging van idee naar good practice. Immers: ideeën voor betere zorg tegen lagere kosten waren er genoeg. Maar hoe zorg je er nu voor dat juist de gesláágde ideeën opgeschaald worden? Daarvoor is niet de financiering belangrijk, maar vooral een voedingsbodem voor het geloof dat de zorg echt beter kan tegen lagere kosten. Die voedingsbodem vonden we bij onze alliantiepartners zoals Bernhoven. Zorgverleners bedenken daar zelf ideeën en proberen deze in de praktijk uit.

Daarnaast begon de zoektocht naar ‘kant-en-klare’ good practices, want die waren er natuurlijk al genoeg. Maar waar haal je ze vandaan en hoe zorg je ervoor dat de kwaliteit ervan goed is? Dát was mijn allereerste klus binnen VGZ: het zorgvernieuwingsloket ombouwen naar het Zinnige Zorg loket. Al brainstormend met de verschillende stakeholders kwamen we verder bij het beantwoorden van cruciale vragen, zoals de vraag: waar moet een good practices eigenlijk aan voldoen? Hoe kunnen we deze beoordelen en hoe stimuleren we intern dat collega’s good practices gaan indienen?

In het begin viel het tegen; een nieuwe manier van werken en een andere focus kosten nu eenmaal tijd. Maar de vaste club van mensen vanuit medisch advies, innovatie, BI en Inkoop hield vol en vormde de ambassadeurs.

Hoeveel good practices via die route tot nu toe zijn ontdekt? Ik durf het zo niet te zeggen, maar het meest trots ben ik toch wel op de Breast Clinic. Een initiatief dat via het loket binnengekomen is en ikzelf mocht uitwerken. Het bezoek aan het Albert Schweitzer Ziekenhuis zal ik niet snel vergeten. Het enthousiasme en het doorzettingsvermogen van radioloog Marc Kock en zijn collega’s waren fantastisch om te zien. De good practice was een erkenning voor iets waar hij al jaren in geloofde. Met als kers op de taart de winst van de Zinnige Zorg Award én een mooie landelijke VGZ-campagne.

En juist dit enthousiasme en doorzettingsvermogen dat ik bij veel zorgprofessionals zie, bevestigen voor mij dat we met elkaar met de goede dingen bezig zijn: het maatschappelijk belang van de zorg goed en betaalbaar te houden. Mét hart voor Zinnige Zorg.

Dus weet je nog zo’n mooi voorbeeld? Dien het in bij het good practices loket en wie weet wordt het ook zo’n succesverhaal.

Laura van Hulst

Breast Clinic

De radioloog doet de beoordeling van de röntgenfoto’s van
vrouwen met verdenking op borstkanker en koppelt de uitslag grotendeels zelf terug. Het resultaat: 80% van de vrouwen kan binnen een paar uur gerustgesteld worden. Tegelijkertijd voorkomt het een consult bij de arts en daarmee dus ook een dbc-opening: dus minder kosten. Een win-win en we wisten dankzij Business Intelligence goed uit onze eigen data bewijslast te halen.
  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam