Toegang tot zorg betekent voor mensen meer dan een korte wachttijd

14-03-2024
Als coöperatie staat VGZ voor haar leden. In het streven naar toekomstbestendige zorg richt VGZ zich op het betaalbaar en toegankelijk houden van de zorg. Daarbij is het belangrijk om te begrijpen wat leden verstaan onder begrippen als toegankelijkheid en wat dit voor hen betekent. Daarom heeft VGZ medio 2023 in samenwerking met Ipsos I&O een community onderzoek uitgevoerd om het beeld van verzekerden op te halen. Aan het onderzoek deden mensen mee die geen chronische zorgvraag hadden, een groep die dit juist wel had en daarnaast was er een derde groep van mantelzorgers die vaak veel in aanraking komen met de zorg. 

Zorgen over oplopende wachttijden, betaalbaarheid en de weg vinden in de zorg

Een groot aantal deelnemers maakt zich zorgen over toegang tot zorg, daarbij verwachten ze in de toekomst een toename van de reeds ervaren knelpunten op wachttijden, betaalbaarheid, medicatietekorten en complexiteit van zorg (‘van kastje naar de muur'). Bij betaalbaarheid ging het met name over de financiële toegankelijkheid waarbij het naast de premie gaat over onverwachte kosten vanuit het eigen risico en de eigen bijdrage. Daarnaast ervaren mensen gebrek aan begrip van zorgverleners door tijdsdruk, de verwachting is dat dit toeneemt door de personeelstekorten.

Toegankelijkheid rol van de zorgverzekeraar, het veld, maar ook van de verzekerde zelf

Deelnemers geven aan dat ze in het verbeteren van toegankelijkheid van de zorg de grootste rol zien voor de zorgverzekeraar. Vervolgens noemen ze de overheid, gevolgd door zorgaanbieders en als laatste wordt een rol gezien voor het individu zelf.

Zo wordt van de zorgverzekeraar verwacht dat deze de betaalbaarheid bevordert door goede onderhandelingen en dat deze door het afsluiten van veel contracten ook zorgt voor goede beschikbaarheid van de zorg. Dit geldt ook voor medicatie en beschikbaarheid van zorg bij de verzekerde in de buurt. Daarnaast vindt men dat een zorgverzekeraar zou moeten bemiddelen bij lange wachttijden en verzekerden kan helpen om in één keer bij de juiste zorg op de juiste plek te komen.

Van de zorgaanbieder wordt verwacht dat de zorg en informatie hierbij begrijpelijk is, dat ze respectvol en persoonlijk worden behandeld en niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Het is aan alle partijen in het veld om te faciliteren dat zorg efficiënt is waaronder wordt verstaan dat informatie makkelijk is te vinden en zelf te regelen. Een groep ziet hierbij een rol voor zichzelf om de zorgprofessionals niet te overvragen door zich goed voor te bereiden voor afspraken en alleen gebruik te maken van de zorg als het echt nodig is.

VGZ zet zich op verschillende manieren in voor bevorderen van de toegang tot zorg

Om de toegankelijkheid van de zorg te bevorderen, maakt VGZ zich hard voor meer transparantie over wachttijden en inzicht in wachtlijsten. Hierdoor weten leden beter waar ze aan toe zijn en kan VGZ hen beter helpen bij het vinden van passende zorg. Ook zet VGZ in op zorgtransformatie en heeft ze aandacht voor goede beschikbaarheid van de zorg in de regio voor haar leden. Voor haar leden en hun naasten zetten de zorgadviseurs van VGZ zich in om hen te begeleiden bij het vinden van (complexe) zorg en beantwoorden van vragen. Het Kennisloket Thuis in Blijvende Zorg van VGZ beantwoordt bijvoorbeeld hun vragen rond de ouderenzorg. Daarnaast wordt ingezet op het versimpelen van processen en het bieden van uitgebreide hulp bij het betalen van zorgkosten zoals het in delen of later betalen van rekeningen om de financiële toegankelijkheid van zorg te verbeteren.

 
  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam