Gesprekshulp coronavirus voor behandelaars en patiënten

07-04-2020
Zorgverleners voeren momenteel dagelijks gesprekken met patiënten, besmet met het Covid-19 virus. Het gaat dan over complexe, beladen onderwerpen als het al dan niet beademen, reanimeren of laten opnemen op de Intensive Care Unit (ICU). Artsen en andere zorgverleners voeren vooral met kwetsbare, vaak oudere patiënten gesprekken over de vraag welke aanpak bij hen past. Om patiënten hierop voor te bereiden is de folder ‘gesprekshulp behandelgrenzen’ ontwikkeld.
Marieke Meinardi, geriater, Albert Schweitzerziekenhuis: “Met de folder willen wij ervoor zorgen dat mensen goed geïnformeerd het gesprek met hun arts ingaan. Het zou mooi zijn als mensen er al goed over hebben nagedacht. Zij kunnen dan hun voorkeur aangeven.’’

Goede gesprek

De gesprekshulp is gebaseerd op de wensen en behoeften van artsen werkzaam op de afdelingen geriatrie, interne geneeskunde, SEH en Intensive Care. Voor zowel zorgverleners als patiënten biedt de gesprekshulp handvatten om ‘het goede gesprek’ te kunnen voeren over de behandelafspraken. De gesprekshulp is één van de keuzehulpen binnen onze themalijn Samen beslissen.

Voorziet in behoefte

De folder is ontstaan uit een samenwerking tussen PATIENT+, het Albert Schweitzerziekenhuis en het UMCU, met steun van Coöperatie VGZ. Bernhoven, Noordwest Ziekenhuisgroep en Zorggroep Synchroon hebben de gesprekshulp getest en zullen snel met het gebruik ervan beginnen. De gesprekshulp is ook geschikt voor de reguliere zorg. Dat de folder voorziet in een behoefte is inmiddels duidelijk:  ruim honderd zorginstellingen, waaronder huisartspraktijken, verpleeghuizen en andere ziekenhuizen, hebben de gesprekshulp behandelgrenzen al aangevraagd. 

Meer informatie

Zie het bericht van PATIENT+, in Zorgvisie en het artikel in het AD voor meer informatie over de folder.
  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam