Zorg beëindigen

Als het echt nodig is, kunt u als zorgaanbieder zorg beëindigen. We begrijpen dat dit zowel voor u als uw cliënt een vervelende situatie is. We helpen u graag met meer informatie over de procedure, een stappenplan en tips voor hulp.

 Wanneer kunt u zorg beëindigen?

In het geval van zorgopschorting zet u de ingezette zorgverlening tijdelijk stil. Bij zorgbeëindiging wordt de zorg volledig beëindigd.

U kunt als zorgaanbieder zorg beëindigen als er zwaarwegende redenen bestaan waardoor u de zorgverlening niet in redelijkheid uit kunt voeren. Dit gebeurt slechts in uitzonderlijke situaties. Het gaat dan meestal over levens- of gezondheidsbedreigende situaties. Wanneer er sprake is van zwaarwegende redenen dient u de zorgvuldigheidseisen voor het beëindigen van zorg in acht te nemen. Meer hierover leest u in de KNMG-richtlijn Niet-aangaan of beëindiging behandelingsovereenkomst.

 Stappenplan zorgbeëindiging

Wanneer u niet op een redelijke manier de zorg kunt verlenen en u voldoet aan de zorgvuldigheidseisen om de zorg te beëindigen, doorloopt u onderstaand stappenplan.

  1. Bespreek de situatie met andere professionals in uw vakgebied

    Wanneer u zorg wilt beëindigen, kunt u de zorg eerst tijdelijk opschorten. Mogelijk voorkomt u zo een zorgbeëindiging. Om zorg te kunnen beëindigen, is het van belang dat u de situatie heeft besproken met andere zorgaanbieders van andere disciplines of deskundigheidsniveaus. Denk bijvoorbeeld aan een arts of casemanager.

  2. Breng uw cliënt schriftelijk op de hoogte van:

    • Uw voornemen om de zorg te beëindigen
    • Uw melding van dit voornemen bij ons als zorgverzekeraar

    Om zorg te beëindigen, is het vereist dat uw cliënt minimaal één keer schriftelijk op de hoogte is gebracht van uw voornemen dit te doen wanneer de situatie niet verandert. Uw melding aan de cliënt is hierbij voorzien van uitleg.

    Daarnaast is het een vereiste dat u uw cliënt minimaal één keer schriftelijk op de hoogte stelt van uw melding bij ons als zorgverzekeraar. Uw cliënt moet weten dat wij (en eventueel andere betrokken partijen) zijn ingeschakeld om samen op te zoek gaan naar een oplossing.

  3. Stel ons op de hoogte via ons formulier

    Wanneer u bovenstaande stappen volledig heeft doorlopen, dan kunt u ons op de hoogte stellen door het formulier 'Zorgbeëindiging' bij ons in te dienen. Deze melding ontvangen we graag, zodat we op de hoogte zijn van de desbetreffende zorgbeëindiging en u desgewenst kunnen helpen. 

    Let op: u blijft als zorgaanbieder verantwoordelijk voor de zorg van de cliënt totdat er een passende oplossing is gevonden. Wanneer u niet tot een passende oplossing komt en uw zorgplicht in het geding komt, kunnen we helpen zoeken naar een oplossing.

 

 Hulp bij het leveren van zorg in een onwenselijke situatie

Het opschorten of beëindigen van zorg is een ingrijpende maatregel, die slechts in zeer uitzonderlijke situaties kan plaatsvinden. Wanneer u de gevraagde zorg blijft leveren, kunnen deze tips u helpen.

  • Betrek andere disciplines of onafhankelijke personen

    Zij kunnen mogelijk meedenken of bemiddelen bij de situatie tussen u en uw cliënt. Dit kan bijvoorbeeld de huisarts van de cliënt zijn, een andere thuiszorgorganisatie, een casemanager of een psycholoog die werkzaam is bij de huisartsenpraktijk.
  • Zorgopschorting*

    In uitzonderlijke gevallen kan zorg opgeschort worden. Zorgopschorting kan aan zorgbeëindiging vooraf gaan, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Zorgopschorting en zorgbeëindiging kunnen alleen plaatsvinden op grond van gewichtige redenen, waarbij eisen gesteld worden aan de zorgvuldigheid van de procedure. Meer informatie hierover vindt u in ons Protocol Zorgopschorting en Zorgbeëindiging.
  • Neem contact op met onze zorgadviseurs

    U kunt telefonisch contact opnemen met onze zorgadviseurs via het telefoonnummer 088 - 131 16 11. Zij staan voor u klaar en bekijken graag samen met u de situatie. Mogelijk kunnen zij u al direct helpen of adviseren. Ook kunnen zij de situatie voorleggen aan één van onze medisch adviseurs of zorginkopers om tot een oplossing te komen.
  • Maak een dossier aan waarin u de gebeurtenissen vastlegt

    We adviseren u om een dossier aan te maken waarin u de problemen en voorgevallen situaties bijhoudt. Zo heeft u een volledig en chronologisch overzicht van wat er allemaal speelt.
  • Maak een roulatiesysteem met zorgaanbieders in de regio

    Soms kan een roulatiesysteem tussen zorgaanbieders in de regio een oplossing bieden. Dit houdt in dat er afspraken met de cliënt en aanbieders in de regio worden gemaakt. Hierbij is de cliënt roulerend een aantal maanden bij een zorgaanbieder in zorg en wordt daarna overgedragen naar een volgende zorgaanbieder.  
* Onder zorgopschorting wordt verstaan: de zorgaanbieder beëindigt eenzijdig tijdelijk de ingezette zorgverlening, terwijl het zorgplan actueel is. Deze opschorting is bedoeld als waarschuwing voor de cliënt. De periode voor de zorgopschorting wordt afgestemd met de verantwoordelijke huisarts.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam