Zorg beëindigen

Als er zwaarwegende redenen bestaan waardoor u de zorgverlening niet in redelijkheid kunt uitvoeren, kunt u als zorgaanbieder zorg beëindigen. We begrijpen dat dit zowel voor u als uw cliënt een vervelende situatie is. We helpen u graag met meer informatie over de procedure, een stappenplan en tips voor hulp.

 Wanneer kunt u zorg beëindigen?

Zorg kan beëindigd worden in uitzonderlijke situaties. Het gaat dan meestal over levens- of gezondheidsbedreigende situaties. Onderaan deze pagina vindt u tips en hulp bij zorg leveren in een onwenselijke situatie. Mogelijk kunt u hiermee een zorgbeëindiging voorkomen. Zijn er zwaarwegende redenen om zorg toch te beëindigen? Dan is het belangrijk dat u de zorgvuldigheidseisen uit de KNMG-richtlijn Niet-aangaan of beëindiging behandelingsovereenkomst in acht neemt.

 Stappenplan zorgbeëindiging

Zorgbeëindiging kan alleen plaatsvinden op grond van gewichtige redenen, waarbij eisen gesteld worden aan de zorgvuldigheid van de procedure. Doorloop het stappenplan om te zorgen dat u aan de voorwaarden voldoet:

  1. Pas onze tips en hulp toe

  2. Doorloop de stappen in het protocol Zorgopschorting en Zorgbeëindiging

  3. Hebben stap 1 en 2 niet geleid tot een verantwoorde en veilige situatie?

    De zorg kan beëindigd worden als u de volgende 3 vragen met 'ja' kunt beantwoorden:

    • Is er sprake van een gewichtige reden om de zorg te beëindigen?
    • Wordt aan de zorgvuldigheidseisen uit de KNMG-richtlijn Niet-aangaan of beëindiging behandelingsovereenkomst voldaan?
    • Heeft u de situatie (vaker) besproken met andere zorgverleners - van andere disciplines of deskundigheidsniveaus - die kennis hebben van de problematiek? Denk bijvoorbeeld aan een arts of casemanager.
  4. Breng uw cliënt minimaal 1 keer schriftelijk op de hoogte van:

    • Uw voornemen om de zorg te beëindigen

      Het is belangrijk dat u de cliënt minimaal 1 keer schriftelijk op de hoogte brengt van uw voornemen de zorg te beëindigen wanneer de situatie niet verandert. Deze melding is voorzien van uitleg.
    • Uw melding van dit voornemen bij ons als zorgverzekeraar

      Uw cliënt moet weten dat wij (en eventueel andere betrokken partijen) zijn ingeschakeld om samen te zoeken naar een oplossing.
  5. Breng ons op de hoogte via het formulier op onze website

    Is de situatie na het doorlopen van stappen 1 t/m 4 niet veranderd? Stuur dan het formulier 'Zorgbeëindiging doorgeven' in om ons op de hoogte te brengen van de desbetreffende zorgbeëindiging. Als uw zorgplicht in het geding komt helpen we u graag met het vinden van een passende oplossing voor de situatie.

    Let op: u blijft u als zorgaanbieder verantwoordelijk voor de zorg van de cliënt tot er een passende oplossing is gevonden.

 Hulp bij zorg leveren in een onwenselijke situatie

Het beëindigen van zorg is een ingrijpende maatregel die slechts in zeer uitzonderlijke situaties kan plaatsvinden. Deze tips kunnen u helpen een zorgbeëindiging te voorkomen:

  • Betrek andere disciplines of onafhankelijke personen

    Zij kunnen mogelijk meedenken of bemiddelen bij de situatie tussen u en uw cliënt. Dit kan bijvoorbeeld de huisarts van de cliënt zijn, een andere thuiszorgorganisatie, een casemanager of een psycholoog die werkzaam is bij de huisartsenpraktijk.
  • Schort de zorg tijdelijk op

    In uitzonderlijke gevallen kan zorg opgeschort worden. Hierbij beëindigt de zorgaanbieder eenzijdig tijdelijk de ingezette zorgverlening, terwijl het zorgplan actueel is. Deze opschorting is bedoeld als waarschuwing voor de cliënt. De periode voor de zorgopschorting wordt afgestemd met de verantwoordelijke huisarts. Meer informatie hierover vindt u in ons Protocol Zorgopschorting en Zorgbeëindiging.
  • Neem contact op met onze zorgadviseurs

    Via 088 - 131 16 11 kunt u telefonisch contact opnemen met onze zorgadviseurs. Zij staan voor u klaar en bekijken de situatie graag samen met u. 
  • Leg de gebeurtenissen vast in een dossier

    We adviseren u om een dossier aan te maken waarin u de problemen en voorgevallen situaties bijhoudt, en oplossingsrichtingen en afspraken vastlegt. Zo heeft u een volledig en chronologisch overzicht van wat er allemaal speelt.
  • Maak een roulatiesysteem met zorgaanbieders in de regio

    Soms kan een roulatiesysteem tussen zorgaanbieders in de regio een oplossing bieden. Dit houdt in dat er met de cliënt en met aanbieders in de regio afspraken worden gemaakt. Hierbij is de cliënt roulerend een aantal maanden bij een zorgaanbieder in zorg, waarna deze wordt overgedragen aan een volgende zorgaanbieder.
  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam