Vanaf 2 april vraagt uw cliënt zelf vooraf toestemming voor niet-gecontracteerde wijkverpleging
Wat betekent dit voor u?
- Heeft u geen overeenkomst Wijkverpleging? Dan verandert de machtigingsvereiste niet. U kunt vanaf 2 april 2024 alleen geen machtiging meer bij ons aanvragen voor uw cliënt. Het formulier 'Aanvragen machtiging' is dan niet meer beschikbaar.
- U kunt uw cliënt wel helpen met het aanleveren van de documenten die nodig zijn. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Cliënt vraagt machtiging aan
-
Heeft u wel een overeenkomst Wijkverpleging? Dan verandert er voor u niets.
De wijziging werd in 2023 al aangekondigd
In de nieuwsberichten van 17 januari 2023 en 29 maart 2023 informeerden wij u al over deze wijziging. Wij hebben er toen voor gekozen om de wijziging niet direct door te voeren. We snappen namelijk dat het aanvragen van deze machtiging voor sommige verzekerden niet makkelijk is. Daarom hebben we u en onze verzekerden een jaar de tijd gegeven om vertrouwd te raken met het aanvragen van een machtiging via de Mijn Omgeving van de verzekerde. Daarnaast hebben wij ook onze eigen systemen geoptimaliseerd om het aanvraagproces zo makkelijk mogelijk te maken voor onze verzekerden.
Waarom deze wijziging?
We vinden het belangrijk dat onze verzekerden zelf de regie hebben over de zorg die zij nodig hebben. Doordat onze verzekerden (of hun naasten) zelf toestemming aanvragen voor niet-gecontracteerde wijkverpleging zijn ze:
- Beter in staat om bewuste keuzes te maken
- Beter op de hoogte van de inhoud van de aanvraag
- Beter op de hoogte van het aanvraagproces
- Vooraf duidelijk geïnformeerd over de vergoeding van de (geplande) zorg
We helpen uw cliënten bij het aanvragen van een machtiging
We willen ervoor zorgen dat u als zorgaanbieder zo min mogelijk vragen krijgt. Daarom bieden we onze verzekerden verschillende mogelijkheden aan en helpen we hen bij het indienen van hun machtigingsaanvragen. Lees er meer over op de pagina Cliënt vraagt de machtiging aan.