Zorgaanbieders
Coöperatie VGZ
Zorgkantoor
VGZ Zorgverzekering
Beleid & overeenkomsten
Ik wil meer weten over
Beleid
Beleid
Informatie over
Onze visie op zorginkoop
Wachttijdverkorting
Direct naar
Inkoopbeleid 2025
Algemene inkoopvoorwaarden
Vraag stellen over het inkoopbeleid
Alle overeenkomsten
Overeenkomsten digitaal gecontracteerd
Overeenkomsten digitaal gecontracteerd
Informatie over
Overeenkomsten
Zorgkostenplafond
Direct regelen
Overeenkomst aanvragen
Verhoging zorgkostenplafond aanvragen
Gewijzigde AGB-code doorgeven
Overeenkomsten handmatig gecontracteerd
Overeenkomsten handmatig gecontracteerd
Informatie over
Overeenkomsten
Zorgkostenplafond
Direct regelen
Verhoging zorgkostenplafond aanvragen
Vragenlijst Good Practices en FIT-initiatieven
Gewijzigde AGB-code doorgeven
Inkoopbeleid GGZ
Lees direct onze visie op zorginkoop voor 2025 en bekijk het beleid.
Naar inkoopbeleid
Machtigingen & declareren
Ik wil meer weten over
Machtigingen
Machtigingen
Informatie over
Machtigingen
Kortdurig verblijf (<366 dagen)
Langdurig verblijf (>730 dagen)
Esketamine neusspray
De beoordeling van uw aanvragen
Direct regelen
Machtiging aanvragen
Declareren
Declareren
Informatie over
Declareren
Starten met declareren
Declareren zonder overeenkomst
Restitutienota's
De combinatieverzekering
Direct regelen
Hulp bij afwijzingen
Consult euthanasieverzoek declareren
Ketenveldnorm declareren
Rekening-courant opvragen
Vraag stellen over het cessieverbod
Financiële zaken
Financiële zaken
Informatie over
Algemene financiële zaken
Verrekeningen
Vorderingen
Direct regelen
Rekeningnummer doorgeven
Informatie over voorschot opvragen
Vraag stellen over vordering
Herkomst onbekende betaling opvragen
Declaratie afgewezen?
We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.
Direct hulp
Zorg & innovatie
Ik wil meer weten over
Zinnige zorg
Zinnige zorg
Informatie over
Samen de zorg vernieuwen
Zinnige zorg
Alle zorgvernieuwingen op een rij
Direct regelen
Good Practice indienen
FIT-initiatief indienen
Evenementen
Evenementen
Evenementen
Zorgvernieuwer van het jaar
Innovatiewebinars
Dialoogsessies
Services voor onze leden
Services voor onze leden
Informatie over
Online GGZ
VGZ Mindfulness Coach app
Hoofdpijn coach app
Therapieland programma's
Onze Zorgzoekers
Transformatieplannen
Podcast: Nieuwe blik op zorg
Samen de zorg vernieuwen
Wij geloven in zinnige, passende zorg. Samen met zorgaanbieders werken we aan vernieuwende initiatieven. Benieuwd naar voorbeelden?
Naar vernieuwingen
Contact
Service & Contact
Contactinformatie
Direct online regelen
Bekijk nieuwsberichten
Algemene voorwaarden, controleplan en UZOVI-codes
Blijf op de hoogte
Lees ons laatste nieuws voor de GGZ.
Nieuwsberichten
Zorgaanbieders
Coöperatie VGZ
Zorgkantoor
VGZ Zorgverzekering
Zorgaanbieders
GGZ
Service & contact
Nieuws
Inzage in wachttijden belangrijker dan ooit
Inzage in wachttijden belangrijker dan ooit
Betere organisatie van patiëntstromen door actuele informatie in ZorgDomein
26-10-2020
Door het coronavirus wachten veel patiënten op zorg. Dit aantal loopt nu in rap tempo op: een zorgelijke ontwikkeling die de komende maanden aanhoudt. Inzicht in actuele wachttijden is hard nodig. Zo kunnen onze zorgadviseurs verzekerden en verwijzers helpen met het vinden van een zorgaanbieder. Als verwijzer kunt u dit overzicht zelf al raadplegen via zorgplatform ZorgDomein. Vanaf nu is het ook mogelijk dat zorgadviseurs bij zorgverzekeraars dit overzicht krijgen. In dit nieuwsbericht leest u hier meer over.
Een plek vinden voor wachtende patiënten is een belangrijke taak voor u als zorgaanbieder en ons als zorgverzekeraar. De NZa bekrachtigt het belang van een actueel overzicht van wachttijden. Zonder dit overzicht en deze transparantie hebben zorgadviseurs niet direct zicht op actuele wachttijden en moeten ze meerdere zorgaanbieders bellen om hun verzekerden te kunnen adviseren. Hier gaan soms dagen overheen. Daarbij wordt u als zorgaanbieder belast met veel telefoontjes over wachtlijsten. Inzicht in de beschikbaarheid van zorg is essentieel om patiënten te kunnen helpen: ze krijgen meer grip op hun eigen zorgtraject en hebben minder zorgen. Ontsluiting van deze actuele informatie gebeurt het liefst vanuit één betrouwbare, onafhankelijke bron: ZorgDomein. Samen met Menzis trekt Coöperatie VGZ hierin samen op met ZorgDomein.
Toestemming van zorgaanbieders
De samenwerkende partijen onderstrepen dat het uitsluitend gaat om een inkijkvoorziening in wachttijden. De inzage wordt gebruikt als onderdeel van het advies dat wij geven aan verzekerden. Voor ontsluiting van deze informatie via ZorgDomein moeten zorgaanbieders eenmalig toestemming geven. Als ze dit gedaan hebben zien onze zorgadviseurs het zorgaanbod inclusief wachttijden precies zoals de huisarts dit ziet. Daarmee kunnen patiënten snel en goed bemiddeld worden naar de best mogelijke zorg op de juiste plek, op het goede moment. Peter van der Meer, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Albert Schweitzer ziekenhuis, is blij met deze ontwikkeling: ‘Juist nu is eenduidig inzicht in de wachttijden van reguliere zorg ongelooflijk belangrijk. Onze wachttijden zijn al zichtbaar. Hopelijk volgen onze collega’s snel, want alleen samen kunnen we de patiëntenstromen goed organiseren.’
Meer deelnemers, groter succes
Na toestemming van de zorgaanbieder is het zorgaanbod met bijbehorende wachttijden nu alleen nog te zien voor zorgadviseurs van Coöperatie VGZ en Menzis. Maar andere verzekeraars kunnen uiteraard ook meedoen. De inkijkvoorziening is technisch gereed en getest, en het streven is om het actuele zorgaanbod zo volledig mogelijk te krijgen. De wens en de hoop is dan ook dat alle zorginstellingen meedoen om gezamenlijk gelijke toegang tot reguliere zorg te borgen. Dat geldt niet alleen voor ziekenhuizen en zelfstandige klinieken, maar ook bijvoorbeeld voor GGZ-instellingen.
Deel dit artikel: