Digitaal contracteringsproces 2023
Hoe verloopt het digitale contracteringsproces?
Voor het digitale contracteringsproces houden we een tijdlijn aan. Zo weten we zeker dat de contractering voorspoedig verloopt en onze verzekerden op tijd geïnformeerd zijn welke aanbieders gecontracteerd zijn. Deze planning vraagt natuurlijk ook tijdig de juiste voorbereidingen van u als zorgaanbieder, zoals de autorisatie en certificaten in VECOZO. Hieronder ziet u een overzicht van de belangrijkste momenten en deadlines in het proces.

Wat houdt een niet-onderhandelbaar voorstel in?
We streven ernaar om het inkoopproces voor beide partijen zo efficiënt mogelijk in te richten. Dat betekent dat we zoeken naar een optimale balans tussen individuele onderhandelingen en een gestandaardiseerd contract.
Digitaal gecontracteerde zorgaanbieders bieden we een passend, niet-onderhandelbaar voorstel aan. Dat wil zeggen dat de hoogte van behandeltarieven en van het zorgkostenplafond vast staan. Het voorstel dat wij doen is gebaseerd op data van voorgaande jaren en houdt rekening met de actuele wachttijden en onze zorgplicht.
Verwacht u in 2023 niet uit te komen met het overeengekomen zorgkostenplafond?
Dan kunt u net als voorgaande jaren tussen 1 april en 1 augustus 2023 een verhoging van uw zorgkostenplafond aanvragen. Wij beoordelen uw aanvraag, en laten u weten of u in aanmerking komt tot een verhoging. Meer informatie over het zorgkostenplafond en het aanvraagformulier vindt u op onze website.