Cookie melding
X
Cookies maken onze website gebruiksvriendelijker. Met cookies verzamelen wij informatie om de inhoud van de website te personaliseren en statistieken om de website te verbeteren. Lees meer over ons cookiebeleid.
Ja, ik ga akkoord
Nee, ik ga niet akkoord

Inkoopbeleid

In het inkoopbeleid staat alles in het teken van 'Zinnige Zorg'. Dat is zorg die beter is voor de patiënt en de zorg op termijn ook betaalbaar houdt. Samen met u werken we aan zinnige zorg in de geestelijke gezondheidszorg.

Inkoopbeleid bij omzet
< €3 miljoen euro 

Hier vindt u informatie over het inkoopbeleid voor zorgaanbieders met een omzet van < €3 miljoen, die digitaal worden gecontracteerd.

Inkoopbeleid bij omzet
> €3 miljoen euro 

Hier vindt u informatie over het inkoopbeleid voor zorgaanbieders met een omzet van > €3 miljoen, die handmatig worden gecontracteerd.

Informatie over wachttijdreductie

De wachttijden in de zorg houden we natuurlijk zo kort mogelijk. Hier vindt u informatie over wachttijdreductie en wachtlijstbemiddeling.

Benieuwd naar praktijkvoorbeelden van zinnige zorg?

Zorgaanbieders leren ons wat goede zorg is, deze voorbeelden delen wij graag.

  • Hogere patiënttevredenheid
  • Betere zorg tegen lagere kosten
  • Innovatie in de zorg
  • Meetbaar en bewezen

Betrokkenheid van onze leden en zorgaanbieders

In onze inkoopcriteria hebben we niet alleen oog voor kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg, maar ook voor de ervaring van onze klanten en van zorgaanbieders. Wij vinden het belangrijk om de ideeën en standpunten van zorgaanbieders en onze leden mee te nemen in ons zorginkoopbeleid. Welke normen zijn gangbaar in de zorg, hoe kijken zorgaanbieders aan tegen de zorg die zij leveren? Wij krijgen kennis van en inzicht in klantbeleving uit bestaande informatiebronnen en door aanvullend onderzoek. Zo maken we gebruik van markt- en evaluatieonderzoek, cliëntwaarderingen op Zorgkaart Nederland en data die we krijgen via onze afdelingen Klantcontact, Klachtenmanagement en Zorgadvies & Bemiddeling.

Veelgestelde vragen en antwoorden
  • De hoofdpunten van ons GGZ-inkoopbeleid zijn:

    • Screening en triage
    • Doelmatigheid
    • Stimuleren van digitale zorg

    Benieuwd wat dit voor u betekent? Informatie voor digitaal gecontracteerde zorgaanbieders (omzet < €3 miljoen) vindt u hier. Bent u een handmatig gecontracteerde zorgaanbieder (omzet > €3 miljoen), lees dan hier verder. 

  • Hieronder leest u welke punten zijn gewijzigd in het inkoopbeleid ten opzichte van vorig jaar:

    Onderwerp

    Wijziging
    Minimumnormen Uitsluitingscriteria zijn gewijzigd naar minimumnormen
    Duurzaamheid Toegevoegd: Het verduurzamen van zorgvastgoed is een van de focusgebieden van ons inkoopbeleid 2023. Om de gebouwgebonden CO2 uitstoot te beperken vragen we ook van de GGZ instellingen: 
    -     Voor 1 januari 2023 aanleveren van een, door het bestuur vastgestelde, CO2 routekaart aan EVZ 
    -     Tijdig informeren over renovatie- en nieuwbouwplannen zodat we het gesprek kunnen aangaan over de kansen voor verduurzaming
    Transgenderzorg Minimumeisen toegevoegd
    Esketamine neusspray Minimumeisen toegevoegd
    Procesverloop Onderscheid toegevoegd in procesverloop tussen digitaal gecontracteerde instellingen en vrijgevestigden/ groepspraktijken
    Verhoging van het zorgkostenplafond Proces met betrekking tot bijcontractering toegevoegd

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op, we helpen u graag verder!
  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • Placeholder Image
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam