Behandelmanagement

Good Practice in de geestelijke gezondheidszorg

HSK past in al haar behandelingen ‘Behandelmanagement’ toe. Het bijsturen van behandelingen op basis van gemeten effectiviteit is daarbij een continu proces. De manier waarop HSK ‘Behandelmanagement’ heeft geïmplementeerd is uniek doordat het verregaande verandering is geweest in zowel werkmethodes als cultuur. De werkende elementen zijn breed toepasbaar bij andere GGZ-instellingen.

 De voordelen van deze Good Practice:

Passende zorg voor cliënt

Behandelmanagement leidt tot een hogere behandeleffectiviteit en cliënttevredenheid.


Daling van wachttijden

Door behandelmanagement dalen de wachttijden met ongeveer 2 weken.


Lagere zorgkosten

Zorgkosten voor de CMD-doelgroep dalen met ongeveer 3%. De werkwijze is ook toepasbaar op andere doelgroepen.

 

 Wat is behandelmanagement?

Cliënten krijgen niet altijd een passende behandeling binnen de GGZ. In sommige gevallen worden cliënten onvoldoende geholpen bij hun klachten. Terwijl andere patiënten wel effectief, maar te lang doorbehandeld worden. Hierdoor lopen wachtlijsten verder op en stijgen zorgkosten.

Behandelmanagement per cliënt

Bij 'Behandelmanagement’ worden behandelingen continu bijgestuurd op basis van gemeten effectiviteit. HSK is met Behandelmanagement onderscheidend door de frequentie waarmee wordt geëvalueerd, de samenstelling van het evaluatieteam en de objectieve gegevens die de basis hiervoor vormen. Het resultaat is dat de effectiviteit en de efficiëntie van de behandeling verbeteren. De wachtlijsten dalen en cliënten zijn tevredener.

Doelgroep

Deze werkwijze is toepasbaar voor een groot deel van de GGZ en zeker voor de Common Mental Disorders (CMD).

Betrokken zorgverleners

Uitvoerend behandelaar en betrokken regiebehandelaar. In een later stadium de regiebehandelaar en een behandelaar die niet betrokken is bij het behandelproces.

 De zorgkosten en besparing

De landelijke besparing die gerealiseerd kan worden is circa € 35 miljoen.

De werkwijze in het kort

  • Het effect van de behandeling wordt regelmatig geëvalueerd.
  • Voor de evaluatie worden objectieve gegevens van klachtenreductie of herstel gebruikt.
  • Duurt de behandeling langer dan verwacht? Dan wordt een andere behandelaar betrokken bij de evaluatie.

 Zorgprofessional aan het woord

“Behandelmanagement draagt bij aan de doeltreffendheid, doelmatigheid en toegankelijkheid van de GGZ.”


Maarten Merkx
| Hoofd behandelbeleid, onderzoek en educatie bij HSK

 Bekijk de video Webinar Innovatie in de GGZ

Behandelmanagement

Samen de zorg vernieuwen

De zorg vernieuwen we samen met zorgaanbieders. Benieuwd hoe we dit doen? Bekijk onze website Samen de zorg vernieuwen. Want alleen door samen te werken en elkaar te inspireren, kunnen we de uitdagingen van vandaag omzetten in kansen voor morgen. 

 Alle zorgvernieuwingen op een rij

Laat u inspireren en bekijk alle zorgvernieuwingen. Kies via de filters aan de linkerkant de innovaties die voor u van toepassing zijn.

Eva Eikhout, ambassadeur zorgvernieuwing

 Neem contact met ons op over deze innovatie

Wilt u meer informatie over de Good Practice: Behandelmanagement? Of wilt u deze zorginnovatie implementeren? Onze innovatiemanagers helpen u graag.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam