Ruim 350.000 overstappers tijdens 'overstapdagen'

24-12-2012
Coöperatie VGZ verwacht op basis van eigen historische cijfers de komende zeven dagen een piek van het aantal mensen dat hun keuze maakt voor hun zorgverzekering. Naar verwachting zullen ruim 350.000 mensen de overstap maken. 
Om hierop in te springen lanceert VGZ vanaf vandaag een week lang de last minute overstapdagen, kwalitatief hoogwaardige last minute verzekeringen, tegen een scherpe prijs. Het is daarmee de eerste zorgverzekeraar die last minutes in de zorgverzekeringsmarkt introduceert. VGZ voorspelt dat het aantal overstappers landelijk gezien stijgt met 1 tot 1.5 procent ten opzichte van vorig jaar. VGZ ziet nauwelijks stijging van het aantal mensen dat het eigen risico verhoogt. Wel daalt het aantal afgesloten aanvullende verzekeringen licht.  

Overstapcijfers


Meer dan een miljoen Nederlanders kiezen dit jaar voor een nieuwe zorgverzekering. Hiervan gaat een op de drie de komende dagen ‘winkelen' op zoek naar de beste keus. Onafhankelijk onderzoeksinstituut NIVEL onderzocht in opdracht van VGZ het overstapgedrag van de Nederlander. De belangrijke redenen om over te stappen voor de consument zijn de premie (28%), de dekking (15%), een andere collectiviteitsregeling (21%) of ontevredenheid over de service (13%). Het aantal verzekerden dat nog niet weet of ze overstappen is fors gestegen, van 22,6% in 2011 naar 29,5% in 2012. De website van de zorgverzekeraar (28%) en sites zoals kiesbeter.nl (13%) en andere vergelijkingssites (10%) worden als belangrijkste bron van informatie genoemd bij het overstappen, maar ook de brochure van de zorgverzekeraar (16%) scoort opvallend hoog.

Trends


De trends rondom overstappen zijn de voorbije weken uitvoerig besproken in de media. In de uitzending van Editie NL  van 13 december j.l. werd bijvoorbeeld gemeld dat mensen massaal hun eigen risico verhogen (28%)  en hun aanvullende verzekering opzeggen (15%). VGZ  herkent dit beeld niet. Het aantal mensen dat het eigen risico verhoogt is tot op heden te verwaarlozen (minder dan 0,2%). "Het aantal mensen dat het eigen risico niet in één keer kan betalen, stijgt nu al fors dus gelet op de verhoging van het verplichte Eigen Risico naar 350 euro is dit een wenselijke ontwikkeling", aldus Jan-Luuk de Groot, directeur marketing van Coöperatie VGZ. "Alleen als mensen het bedrag dat ze  aan eigen risico kwijt zijn op de plank hebben liggen, is verhogen een verantwoorde keuze". Het aantal mensen met een aanvullende verzekering neemt heel licht af. Koos in 2011 bij VGZ nog 84.8% van de mensen voor een aanvullend pakket, nu in 2012 zakt dit percentage naar 83.9%. 

Last Minute Overstapdagen


350.000 overstappers maken traditioneel hun keuze tussen kerst en oud en nieuw. Daarnaast is er een grote groep mensen die nog twijfelt of ze wel of niet overstappen.  Reden voor VGZ om van 24 december tot en met 31 december te komen met de Last Minute Dagen. Dit betekent een week lang kwalitatief hoogwaardige last minute basis- en aanvullende verzekeringen tegen een scherpe prijs. "Geïnspireerd door de dwaze dagen van de Bijenkorf en de vakantiebranche met als doel om de mensen die twijfelen over de streep te trekken", zo licht Jan-Luuk de Groot toe. 
  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam