Nieuws | Persbericht

24-12-2025

Nederlander wil een ander graag helpen en deze bereidheid speelt cruciale rol voor de zorg


De meerderheid van de Nederlanders wil voor een ander klaarstaan bij de alledaagse zorgen. Dit blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van Coöperatie VGZ. Of het nu gaat om boodschappen doen, een oogje in het zeil houden of helpen bij medische zorg: vooral voor dierbaren stappen we zonder aarzeling bij. Deze bereidheid is niet alleen bewonderenswaardig, maar ook cruciaal voor het toegankelijk houden van zorg in een tijd van vergrijzing en personeelstekorten. 
We zijn als samenleving steeds individualistischer gaan leven, maar toch zien we nog steeds het belang van sociale samenhang. Boodschappen doen voor een ander kan daarbij op het meeste enthousiasme van Nederlanders rekenen. 80% van de ondervraagden wil dit voor een dierbare doen en 72% toont zich ook bereid om voor een kennis naar de winkel te gaan. En ook een oogje in het zeil houden vinden veel mensen niet snel te veel gevraagd. 76% van de ondervraagden doet dit graag voor een dierbare en 72% zou dit ook voor een kennis doen.  
 
Opvallend is dat jongeren in de bloei van hun leven het helpen van een dierbare vrijwel net zo belangrijk vinden als de oudere generatie die vaak juist meer van een ander afhankelijk wordt. De verschillen in de bereidheid om boodschappen te doen verschillen niet veel tussen 18 tot 34-jarigen (75%) en 65+ers (80%). En een oogje in het zeil houden doen we voor een dierbare net zo lief in de leeftijd van 18 tot 34 jaar dan als 65+er (beiden 75%).

Van hulp naar zorg 

Hoe dichter hulp bij medische zorgtaken komt, hoe groter het verschil tussen hulp aan dierbaren en kennissen. Zo vindt 64% afspraken met een zorgverlener maken geen probleem voor een dierbare, tegenover 31% die dit ook zegt te willen doen voor een kennis. 43% wil een dierbare helpen met het aantrekken van steunkousen, waar 18% dit ook voor een kennis doet. En ook als het gaat om psychische problemen willen Nederlanders vooral klaarstaan voor iemand die dichtbij ze staat, al lijkt daar wel een drempel overwonnen te moeten worden.  

Hulpvragen in eigen omgeving oppakken 

De bereidheid om voor elkaar klaar te staan bij kleine hulpvragen, helpt ook om de professionele zorg toegankelijk te houden. De steun van naasten bevordert bovendien vaak het herstel, zeker bij mentale problematiek, zo blijkt uit de aanpak Netwerkzorg waar acht GGZ-instellingen die bij VGZ gecontracteerd zijn mee werken.  
 
Zij betrekken naasten, zoals familie en vrienden - maar ook werkgevers en welzijnswerkers - bij de behandeling van cliënten met ernstige psychische problemen om het herstel te bevorderen en de kans op een terugval kleiner te maken. 43% van de Nederlanders wil deel uitmaken van een dergelijk zorgnetwerk, maar van hen geeft 61% aan dat ze dit liever niet doen bij ernstige psychische problemen. 28% wil ook helpen als het iemand betreft die ze minder goed kennen.  
 
Marjo Vissers (CEO Coöperatie VGZ): “Zorg begint vaak in kleine kring, met omkijken naar elkaar. Door een beetje op elkaar te letten, kunnen we elkaar al enorm helpen. En gelukkig zijn heel veel Nederlanders bereid dat te doen. Met deze hulp kunnen we ook voorkomen dat hulpvragen later zorgvragen worden en waarborgen dat de zorg toegankelijk blijft. Het wordt steeds relevanter om jezelf de vraag te stellen wat je voor een ander kan doen. De drempel om om hulp te vragen is voor veel mensen groot, maar er is vaak meer bereidheid om een ander te helpen dan je zou verwachten. We hechten als samenleving aan contact met elkaar. Een beetje letten op elkaar en zien wat je dan voor elkaar kan betekenen, maakt in het dagelijks leven voor mensen echt het verschil. En niet alleen in de periode rondom Kerst.”  
  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam