Nieuws
Cooperatie VGZ en ZorgDomein introduceren Herverwijzen voor snellere toegang tot zorg
Coöperatie VGZ en ZorgDomein maken het mogelijk om in een bestaand verwijzingsproces, op verzoek van de patiënt, een alternatieve zorgaanbieder te kiezen, uiteraard veilig en digitaal. Zonder dat dit een extra belasting is voor de huisarts en met oog voor de betrokken zorgaanbieders. VGZ adviseert en begeleidt de patiënt, ZorgDomein faciliteert het proces via een doorontwikkeling van haar landelijke digitale infrastructuur. Het proces van Herverwijzen start voor de Medisch Specialistische Zorg en wordt later uitgebreid naar de GGZ. In navolging van VGZ zal Herverwijzen volgend jaar ook voor andere zorgverzekeraars beschikbaar worden, in lijn met afspraken die zijn gemaakt in het Aanvullend Zorg en Welzijn Akkoord (AZWA).
VGZ is half november 2025 telefonisch gestart met Herverwijzen via ZorgDomein en vanaf 9 december is het ook beschikbaar via de app van de zorgverzekeraar. Met deze stap is het voor patiënten mogelijk meer regie over hun zorgtraject te krijgen, wanneer zij vanwege wachttijd of andere redenen naar een andere zorgaanbieder willen. Dat is al mogelijk, maar op deze manier wordt de administratieve druk voor huisartsen verminderd en is het eenvoudiger te organiseren voor de patiënt. Een ander voordeel is dat zorgaanbieders hun capaciteit beter kunnen benutten wat de zorg ten goede komt.
Eenvoudiger voor patiënt en huisarts
Wanneer een patiënt nu lang moet wachten op een behandeling of operatie, moet hij of zij nu terug naar de huisarts om een herverwijzing administratief rond te krijgen. Dat kost tijd voor zowel patiënt als huisarts en maakt het traject minder transparant. De nieuwe functionaliteit Herverwijzen maakt dit proces eenvoudiger. VGZ heeft inzicht in wachttijden en kan zien of de patiënt elders sneller terecht kan. Na toestemming van de patiënt past VGZ de verwijzing digitaal in ZorgDomein aan. De huisarts kan in ZorgDomein terugzien dat er bemiddeling heeft plaatsgevonden en zowel de oorspronkelijke als nieuwe zorgaanbieder worden automatisch geïnformeerd.
Meer dan 60.000 verzoeken voor bemiddeling in 2024 bij VGZ
De wachttijden bij veel behandelingen lopen op. Zo wachten patiënten met een rughernia gemiddeld 18 weken, met cataract 20 weken en met een liesbreuk 24 weken. Dat heeft impact op het dagelijks leven van een patiënt en kan juist leiden tot meer zorggebruik. In 2024 deden al meer dan 60.000 verzekerden een beroep op Zorgadvies & Bemiddeling van VGZ om eerder geholpen te kunnen worden.
Laura van Hulst (Directeur Gidsen Coöperatie VGZ): “Door deze functionaliteit wordt het mogelijk onze verzekerden met zorgadvies en bemiddeling direct in één keer goed te helpen in plaats van terug te sturen naar de huisarts. Dit voorkomt onnodige lasten en geeft verzekerden snel duidelijkheid in een tijd waarin er al sprake is van onzekerheid over je gezondheid. Deze stap draagt tegelijkertijd bij aan toegankelijkheid door slim de beschikbare zorgcapaciteit in Nederland te benutten.”
Paul Simoons (Algemeen Directeur ZorgDomein):“Met het nieuwe herverwijsproces creëren we meer ruimte voor regie bij de patiënt en bieden we zorgaanbieders een efficiënter gebruik van hun capaciteit. Dit vermindert de administratieve druk op huisartsen voor dit specifieke proces aanzienlijk én zorgt voor een betere doorstroming binnen het zorgsysteem. Zo versterken we samen niet alleen de patiëntenzorg, maar ook de zorgbrede samenwerking – in lijn met de AZWA-afspraken.”
