VGZ stopt campagne overgang

03-04-2024

Onlangs is VGZ een campagne gestart voor haar verzekerden over hormonen en de overgang bij vrouwen. Dit is een onderwerp waar vaak nog een taboe op rust. Volgens cijfers van het CBS heeft 36% van het ziekteverzuim van vrouwen tussen de 40 en 60 jaar met de overgang te maken. 55% van de vrouwen vindt werken in de overgang zwaar. 80% van de vrouwen in Nederland ervaart klachten van de overgang.

Voor deze campagne zijn wij een samenwerking aangegaan met drie experts: een gynaecoloog, een overgangsconsulent en Vivian Reijs. Onbedoeld hebben we met de samenwerking met Vivian de indruk gewekt dat wij orthomoleculaire geneeskunde en de verkoop van supplementen steunen. Dat is niet het geval. We staan voor bewezen effectieve zorg voor onze verzekerden. Met de campagne wilden we vrouwen met overgangsklachten helpen met tips. Bij nader inzien hadden we andere keuzes moeten maken over de invulling van de campagne. We hebben dan ook besloten om de campagne te stoppen en gaan nadenken over een passende invulling.  

In de maatschappij is steeds meer interesse om op een meer holistische manier te kijken naar zorg en gezondheid. Die zienswijze ondersteunen wij vanuit VGZ. Daarnaast vindt er ook steeds meer verkenning plaats binnen deze bredere kijk naar alternatieve zorg die (nog) onvoldoende bewezen effectief is. De scheidslijn tussen reguliere zorg en alternatieve zorg wordt daardoor steeds minder duidelijk. We zien dat een deel van onze verzekerden vanuit verschillende beweegredenen echter wel hierin geïnteresseerd zijn. Wij hebben begrip voor individuele afwegingen van onze verzekerden hierin. 

 

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam