Declareren zonder overeenkomst

Heeft u geen overeenkomst met ons? De afhandeling van declaraties van niet-gecontracteerde verloopt via een restitutienota. Ook zijn er voor bepaalde prestaties maximale vergoedingen. Deze vindt u in onderstaand document.

 Cessieverbod en rechtstreeks declareren

Sinds 1 januari 2020 is een cessieverbod ingevoerd binnen de wijkverpleging en is rechtstreeks declareren voor zorgaanbieders zonder overeenkomst niet meer mogelijk. Dit betekent ook dat er vanaf 2020 strikter betaalbeleid geldt voor zorgaanbieders zonder overeenkomst. Heeft u geen overeenkomst met ons en zorg geleverd? Dan kunt u als volgt uw vergoeding ontvangen.

 Stappenplan declareren zonder overeenkomst

  1. U zorgt dat u of uw cliënt een machtiging heeft ontvangen van ons

    U vraagt een machtiging aan via de website.

    Let op: vanaf 2 april 2024 vraagt uw cliënt altijd zelf deze machtiging aan.

  2. U geeft uw cliënt de (restitutie-)nota mee.

    Op de pagina 'een correcte restitutienota' vindt u de minimale eisen waar een (restitutie-)nota aan moet voldoen.
  3. Uw cliënt maakt zelf de gemaakte zorgkosten naar u over.

    Uw cliënt betaalt u het gefactureerde bedrag uit uw (restitutie-)nota.
  4. Uw cliënt declareert de nota bij ons. 

    Bij recht op vergoeding maken we het bedrag over naar de cliënt.
    Let op: in het geval van een combinatieverzekering betalen wij uw cliënt maximaal 90% van de gemaakte zorgkosten. 

 Veelgestelde vragen

Cessieverbod

  • Goede, toegankelijke & betaalbare zorg waarborgen

    We streven ernaar om de zorg in Nederland goed, toegankelijk en betaalbaar te houden voor onze verzekerden. Ook hebben we de wettelijke en maatschappelijke taak om de doelmatigheid van de zorg te garanderen en de kosten van administratie en onze eigen organisatie zo laag mogelijk te houden.

    Onverklaarbare stijging in zorgkosten niet-gecontracteerde wijkverpleging

    Binnen de niet-gecontracteerde wijkverpleging zien wij al een aantal jaar een relatief grote en onverklaarbare stijging van de zorgkosten. We vinden het belangrijk om onze verzekerden houvast te geven wat betreft kwaliteit van de zorg en zekerheid over de kosten en de continuïteit van hun zorg. Als ze gebruik maken van gecontracteerde zorg, kunnen we die zekerheid bieden

     

  • Met het invoeren van het cessieverbod kan een verzekerde zijn recht op vergoeding door de zorgverzekeraar niet meer overdragen aan een zorgaanbieder zonder overeenkomst met ons.

    Dit betekent ook dat wij strikter betalingsbeleid hanteren waardoor u voor behandelingen geen rechtstreekse betalingen meer van ons ontvangt. De verzekerde kan de nota zelf bij ons indienen. 

Declareren

  • Uw cliënt (onze verzekerde) kan aan de hand van een (restitutie-)nota via de app, online of per post declaraties bij ons indienen.
  • Betaaltermijn

    • Indien uw cliënt de declaratie online indient, ontvangt hij/zij het bedrag dat wij vergoeden binnen 6 werkdagen op zijn/haar bankrekening.

    • Indien uw cliënt de declaratie per post indient, ontvangt hij/zij het bedrag binnen 10 werkdagen.

    Hoogte van uitbetaling

    • Volgens de polisvoorwaarden van onze naturapolissen geldt dat niet-gecontracteerde zorg wordt vergoed tot maximaal 80% van het gemiddeld gecontracteerde tarief.

    • Voor een combinatiepolis geldt dat niet-gecontracteerde zorg tot 90% vergoed wordt tot een maximum van het marktconforme tarief.

Overeenkomsten

  • Gebruik de Zorgzoeker

    Om uw cliënten te helpen, kunt u ze adviseren onze ‘Zorgzoeker’ te raadplegen. Op deze website zien uw cliënten in één oogopslag alle zorgaanbieders waarmee we een overeenkomst hebben.

    Neem contact op

    Lukt het uw cliënten niet zelf om een gecontracteerde zorgaanbieder te vinden? Dan kunnen zij ook altijd telefonisch contact opnemen met onze Zorgadviseurs (afdeling Zorgadvies en Bemiddeling), te bereiken via telefoonnummer 088 131 16 11. 

  • Nee, op dit moment is het als niet-gecontracteerde zorgaanbieder niet mogelijk om een betaalovereenkomst bij ons aan te vragen en/of af te sluiten. Indien u kan onderbouwen dat het niet rechtstreeks kunnen indienen van uw factuur bij ons aantoonbare (gezondheids)schade oplevert voor uw cliënt/onze verzekerde, neem dan contact op via het onderstaande formulier.
  • Makkelijk online aanvragen

    Om in aanmerking te komen voor een zorgovereenkomst kunt u direct en snel online een aanvraag bij ons indienen. Wanneer wij uw aanvraag hebben ontvangen, zetten we in VECOZO een vragenlijst voor u klaar op de aangegeven AGB-code.

    Beoordeling door zorginkopers

    Wanneer de vragenlijst volledig is ingevuld en voorzien is van de benodigde bijlagen, wordt uw inschrijving beoordeeld door onze zorginkopers. Op het moment dat uw inschrijving voldoet aan de criteria, wordt de zorgovereenkomst aangeboden in VECOZO en kunt u deze daar accepteren. Lees meer informatie over de voorwaarden en voordelen van onze overeenkomsten.

    Vraag uw overeenkomst op tijd aan

    U kunt niet het hele jaar door een overeenkomst met ons afsluiten. Hou de data daarom goed in de gaten op onze overeenkomstenpagina's.

Staat uw vraag over declaraties er niet bij? Neem contact met ons op, we helpen u graag!
  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam