In de afgelopen maanden hebben wij verschillende gesprekken gevoerd met huisartsen over knelpunten rondom Hulpmiddelenzorg. We zijn met deze opgehaalde punten aan de slag gegaan. Nog niet alle acties zijn afgerond. Maar we geven graag alvast een tussentijdse terugkoppeling.
Deze terugkoppeling bevat de volgende onderwerpen:
Klacht over de levertijd Klopt de levertijd van een hulpmiddel niet? Meld dit dan via het formulier Levertijd verbruikshulpmiddelen op onze website
Leveranciers geven aan dat voorschriften niet altijd compleet zijn. Dit kan leiden tot onjuiste leveringen. Daarom zijn er via ‘Het Roer Gaat Om’ afspraken gemaakt over wat er inhoudelijk op het recept moet staan. U vindt de minimale gegevens hieronder op een rijtje.
In de gesprekken met huisartsen kwam ook naar voren dat er onduidelijkheid was over het meegeven van het voorschrift aan de patiënt. U heeft 2 mogelijkheden.
Nog niet in alle gevallen is de rechtstreekse prestatiecode voor het declareren van de spoedkatheter bekend bij huisartsen. U kunt een spoedkatheter rechtstreeks bij ons declareren. Gebruik hiervoor de prestatiecode: 12906. Wij vergoeden de spoedkatheter tegen kostprijs. Het is daarom belangrijk dat u het bedrag van de katheter aan de declaratie koppelt. U hoeft de factuur zelf niet mee te sturen.
Als huisarts dient u een eigen voorraad aan te houden voor onder andere verbandmaterialen. Op deze manier kunnen patiënten voor een eerste behandeling, behandeld worden door de huisarts. Dit valt onder de praktijkkosten. Vervolgbestellingen gaan via de patiënt.
Nog niet alle hulpmiddelenleveranciers staan goed in Zorgdomein opgenomen. We hebben actief contact met Zorgdomein voor de toevoeging van hulpmiddelenleveranciers. Ook huisartsen worden betrokken bij de inrichting hiervan.
We ontvangen signalen dat hulpmiddelenleveranciers niet allemaal even goed bereikbaar zijn. We zijn hierover in gesprek met de betreffende leveranciers.
How can we help you?