Zorgaanbieders
Coöperatie VGZ
Zorgkantoor
VGZ Zorgverzekering
Beleid & overeenkomsten
Ik wil meer weten over
Beleid
Beleid
Informatie over
Onze visie op zorginkoop
Direct naar
Inkoopbeleid 2025
Algemene inkoopvoorwaarden
Vraag stellen over het inkoopbeleid
Overeenkomsten
Overeenkomsten
Informatie over
Overeenkomsten
Addendum Zorgvernieuwing
Addendum Digitale slimme triage
Addendum POH-GGZ
Start of overname praktijk
Direct regelen
Overeenkomst of addendum aanvragen
Levertijd hulpmiddelen melden
Praktijkbeëindiging doorgeven
Inkoopbeleid huisartsenzorg
Lees direct onze visie op zorginkoop voor 2025 en bekijk het beleid.
Naar inkoopbeleid
Declareren
Ik wil meer weten over
Declareren
Declareren
Informatie over
Declareren
Starten met declareren
Declareren zonder overeenkomst
Ketenzorg
Spoedkatheterisatie
Direct regelen
Hulp bij afgewezen declaraties
Nabetaling schouwing aanvragen
SCEN-consultatie declareren
Resultaatbeloning bij praktijkbeëindiging aanvragen
In- en uitschrijven ION
Rekening-courant opvragen
Financiële zaken
Financiële zaken
Informatie over
Algemene financiële zaken
Verrekeningen
Vorderingen
Direct regelen
Rekeningnummer doorgeven
Informatie over voorschot opvragen
Vraag stellen over vordering
Herkomst onbekende betaling opvragen
Declaratie afgewezen?
We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.
Direct hulp
Zorg & innovatie
Ik wil meer weten over
Zinnige zorg
Zinnige zorg
Informatie over
Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP)
Samen de zorg vernieuwen
Zinnige zorg
Alle zorgvernieuwingen op een rij
Direct regelen
Good Practice indienen
FIT-initiatief indienen
Patiënten doorverwijzen
Patiënten doorverwijzen
Informatie over
Online medicijnservice
Digitale GGZ
Direct aanvragen
Boekje 'Maak kennis met mindfulness'
Services voor onze leden
Services voor onze leden
Informatie over
Online GGZ
VGZ Mindfulness Coach
Soepel en Sterk Coach
Leefstijl Coach
Alle ledenservices
Zorgvernieuwer van het jaar
Transformatieplannen
Podcast: Nieuwe blik op zorg
Samen de zorg vernieuwen
Wij geloven in zinnige, passende zorg. Samen met zorgaanbieders werken we aan vernieuwende initiatieven. Benieuwd naar voorbeelden?
Bekijk voorbeelden van zorgvernieuwingen
Contact
Service & Contact
Contactinformatie
Direct online regelen
Bekijk nieuwsberichten
Algemene voorwaarden, controleplan en UZOVI-codes
Blijf op de hoogte
Lees ons laatste nieuws voor huisartsen.
Nieuwsberichten
Zorgaanbieders
Coöperatie VGZ
Zorgkantoor
VGZ Zorgverzekering
Zorgaanbieders
Huisartsenzorg
Service & contact
Nieuws
In- en uitschrijving van patiënten in ION
In- en uitschrijving van patiënten in ION
30-09-2021
U start een huisartsenpraktijk, de rechtsvorm van uw praktijk verandert of u beëindigd de praktijk. De inschrijving van uw patiënten in ION moet goed verlopen, zodat u voorkomt dat uw declaraties of van uw opvolger worden afgewezen. Bij het in- of uitschrijven van uw patiënten in ION, zijn er een aantal belangrijke punten waar u rekening mee kunt houden.
Wij zetten de belangrijkste punten voor u op een rij:
De inschrijfdatum is doorslaggevend voor het uitbetalen van de inschrijftarieven aan de juiste huisarts. Wordt de actie te laat of niet op de juiste wijze uitgevoerd in ION, dan kan het zijn dat patiënten op de peildatum op de verkeerde AGB-code staan.
Meld eerst alle patiënten in ION af onder de oude AGB-code en meld de dag daarna de patiënten weer aan op de AGB-code van de nieuwe onderneming. De uitschrijving en inschrijving van de patiënt kan niet op dezelfde dag plaatsvinden.
Wanneer u de patiënten al heeft ingeschreven voor het nieuwe kwartaal, dan is inschrijving met terugwerkende kracht voor voorgaande kwartalen niet meer mogelijk. Zorgt u er daarom voor dat bij wijziging van de AGB-code, de patiënten eerst zijn uitgeschreven op de oude AGB code voor de betreffende kwartalen. Inschrijving met terugwerkende kracht is dan in de meeste gevallen nog wel mogelijk.
Het muteren van patiënten in ION is niet mogelijk op de laatste èn op de eerste dag van een kwartaalovergang in verband met het aanmaken van de controlebestanden ten behoeve van de zorgverzekeraars. Alle gedurende die twee dagen aangeboden ION-mutaties worden pas op de 2e dag van het nieuwe kwartaal verwerkt en krijgen dan ook die verwerkingsdatum mee. Let daar dus goed op bij het aanmelden van nieuwe patiënten aan het einde van een lopend kwartaal. Te laat aangemelde patiënten kunnen ook niet door ons of Stichting ION worden gecorrigeerd en de declaratie zal worden afgewezen op grond van het feit dat de patiënt op de ION-peildatum (1e dag van het kwartaal) nog op naam van een andere huisarts in ION stond ingeschreven.
Wanneer de patiënt bij geen enkele huisarts staat ingeschreven in ION, zal de betaling plaatsvinden aan de eerst-declarerende huisarts.
Heeft u twijfel of vragen over de inschrijving in ION, dan is het advies om tijdig contact op nemen met de projectleider ION. De projectleider kan u adviseren welke stappen u het beste kunt doen. Op de
website
van ION kunt u hiervoor een contactformulier invullen.
Kijkt u voor de uitgebreide en actuele informatie en de meest gestelde vraag en antwoorden over de in- en uitschrijving in ION op de
website
van ION.
Deel dit artikel:
Need help?
×
How can we help you?
Close
Start Chat