Update declaratieproblemen 0587, 8835 en kruisafwijzing 0643/0613
Declaratieprobleem met retourcode 0587 opgelost en gecorrigeerd
Afwijzingen in verband met controle dubbele declaraties en overlappende declaraties: afwijscode 0587
Hetzelfde ZI-nummer wordt voor dezelfde verzekerde dubbel gedeclareerd binnen een GDV-levering en/of overlappend gedeclareerd naast een GDV-levering.
- Status: Dit declaratieprobleem is op 12 juli opgelost. De afgewezen regels zijn daarna in kaart gebracht en inmiddels zijn alle onterecht afgewezen declaraties gecorrigeerd. De aanbieders die het betreft hebben een correctiespecificatie ontvangen en de onterecht afgewezen declaraties zijn alsnog uitbetaald.
Kruisafwijzing met retourcodes 0643 i.c.m. 0613 terecht afgewezen, nog wel onjuiste afwijsregel
Is uw declaratieregel met de medicijnregel afgewezen met afwijsreden 0643? En is de bijbehorende terhandstellingsregel afgewezen met afwijsreden 0613? Dan is dit terecht afgewezen. De terhandstellingsregel heeft wel een verkeerde afwijsregel meegekregen. De afwijsreden 0613 had de afwijsreden 8936 moeten zijn.
- Status: het meegeven van de verkeerde afwijsregel is nog niet opgelost. De declaraties worden echter wel terecht afgewezen. Zodra er een oplossing is zullen we u laten weten vanaf welk moment dit probleem zich niet meer mag voordoen.
Declaratieprobleem met retourcode 8835 nog niet opgelost
Afwijzingen terhandstellingen bij niet-WMG-prestaties: afwijscode 8835
Ook niet-GDV-leveringen vallen sinds 8 maart onder de controle op declaraties van terhandstellingen bij een niet-WMG-middel. Zowel GDV- als niet-GDV-leveringen worden afgewezen als een niet-WMG-middel onderdeel uitmaakt van de levering.
Ten onrechte neemt de ingerichte niet-WMG-controle ook de prestaties voor de dienstverlening en de lokale coderingen mee in de beoordeling, waardoor in dat geval de terhandstelling onterecht werd afgewezen.
- Status: Helaas is het probleem nog altijd niet opgelost. We zijn nog steeds op zoek naar een oplossing en zijn hierover ook in gesprek met onze softwareleverancier. Onze excuses voor het ongemak.
U kunt gewoon blijven declareren
We begrijpen dat dit declaratieprobleem vervelend is, daarom werken we hard aan een structurele oplossing. Zodra we een oplossing hebben, zullen we dit via de website communiceren. U kunt uw nieuwe declaraties gewoon blijven indienen. Op die manier worden uw overige declaraties gewoon verwerkt en uitbetaald.
Afhandeling onterecht afgekeurde declaraties
Als de problemen opgelost zijn zullen we de onterecht afgekeurde declaraties zo snel mogelijk alsnog verwerken en uitbetalen.
Let op: dien onterecht afgewezen declaraties (nog) niet opnieuw in. De kans bestaat dat ze dan alsnog afgewezen worden, omdat ze dan dubbel in het systeem voorkomen. Wacht onze berichtgeving over de afhandeling af. We brengen u hier via de website over op de hoogte.
Heeft u nog vragen?
Heeft u nog vragen over deze declaratieproblemen of heeft u andere vragen over declareren? Neem dan contact met ons op of bekijk meer informatie over declareren op onze website.
