Update declaratieproblemen retourcodes 0587 en 8835

04-07-2025
Sinds 1 december 2024 hanteren zorgverzekeraars een nieuwe (landelijke) controle-inrichting voor ingediende declaraties. Eerder berichtten we al over mogelijk onterechte afwijzingen bij verschillende retourcodes door een systeemfout en welke problemen er inmiddels opgelost waren. Inmiddels kunnen we melden dat de declaratieproblemen met retourcode 0587 zijn opgelost.

Welke declaratieproblemen zijn inmiddels opgelost?

Afwijzingen in verband met controle dubbele declaraties en overlappende declaraties: afwijscode 0587

  • Hetzelfde geneesmiddel wordt voor dezelfde verzekerde op één dag 2x gedeclareerd, maar door verschillende apotheken. Dit werd automatisch afgewezen bij de apotheek die als laatste declareerde. 

     Status: Dit declaratieprobleem is op 11 juni opgelost en de onterecht afgewezen declaraties zijn inmiddels gecorrigeerd. De aanbieders die het betreft hebben een correctiespecificatie ontvangen en de onterecht afgewezen declaraties zijn alsnog uitbetaald. 
  • Hetzelfde ZI-nummer wordt voor dezelfde verzekerde dubbel gedeclareerd binnen een GDV-levering en/of overlappend gedeclareerd naast een GDV-levering.

     Status: Dit declaratieprobleem is opgelost en wordt per 12 juli geïnstalleerd. We brengen op dit moment de afgewezen regels in kaart en zullen deze daarna zo spoedig mogelijk corrigeren. De aanbieders die het betreft ontvangen een correctiespecificatie en de onterecht afgewezen declaraties worden alsnog uitbetaald.

Bij welke declaraties zijn er momenteel nog problemen?

Afwijzingen terhandstellingen bij niet-WMG-prestaties: afwijscode 8835

Ook niet-GDV-leveringen (niet zijnde magistrale bereidingen) vallen sinds 8 maart onder de controle op declaraties van terhandstellingen bij een niet-WMG-middel. Zowel GDV- als niet-GDV-leveringen worden afgewezen als een niet-WMG-middel onderdeel uitmaakt van de levering.

Ten onrechte nam de ingerichte niet-WMG-controle ook de prestaties voor de dienstverlening en de lokale coderingen mee in de beoordeling, waardoor in dat geval de terhandstelling onterecht werd afgewezen.

Status: We hadden een oplossing geïnstalleerd, maar deze bleek niet in alle gevallen het gewenste effect te hebben. We gaan hiermee verder en hopen het probleem op korte termijn volledig op te lossen. 

U kunt gewoon blijven declareren

We begrijpen dat deze declaratieproblemen vervelend zijn, daarom werken we hard aan een structurele oplossing. Zodra we een oplossing hebben, zullen we dit via de website communiceren. U kunt uw nieuwe declaraties gewoon blijven indienen. Op die manier worden uw overige declaraties gewoon verwerkt en uitbetaald.

Afhandeling onterecht afgekeurde declaraties

Als de problemen opgelost zijn zullen we de onterecht afgekeurde declaraties zo snel mogelijk alsnog verwerken en uitbetalen.

Let op: dien onterecht afgewezen declaraties (nog) niet opnieuw in. De kans bestaat dat ze dan alsnog afgewezen worden, omdat ze dan dubbel in het systeem voorkomen. Wacht onze berichtgeving over de afhandeling af. We brengen u hier via de website over op de hoogte.

Heeft u nog vragen of ervaart u onterechte afwijzingen met andere declaraties?

De afwijzingen die we in dit bericht benoemen en de eerder benoemde en opgeloste onterechte afwijzingen hoeft u niet meer te melden bij ons. Deze zijn bekend en worden voor alle zorgaanbieders automatisch meegenomen bij de afhandeling hiervan.

Ervaart u afwijzingen die naar uw idee ook door deze systeemfout komen, die we in dit bericht niet noemen? Dan horen we dat graag van u. U kunt hiervoor telefonisch contact opnemen met ons Zorgaanbiedersloket (040 – 297 58 99) of een bericht sturen via het contactformulier. Het zorgaanbiedersloket is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00.

Heeft u nog andere vragen over declareren? Neem dan contact met ons op of bekijk meer informatie over declareren op onze website.

Excuses voor het ontstane ongemak. We houden u op de hoogte van de situatie en de afhandeling.

 

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam