Waardevolle input regiobijeenkomsten omgezet in actiepunten
Actiepunten vanuit de input bij de regiobijeenkomsten
We hebben de regiobijeenkomsten als zeer positief ervaren. Het was prettig om elkaar weer eens fysiek te treffen en de pijnpunten te kunnen bespreken. Daarnaast hebben we waardevolle feedback ontvangen over uiteenlopende onderwerpen, zoals het preferentiebeleid, het declaratieproces en de informatievoorziening van de klantenservice voor verzekerden.
Op basis van de aangedragen input hebben we meerdere acties opgepakt. Een aantal daarvan kunnen we nu al delen en een aantal is onderdeel van het contractaanbod dat apothekers in september ontvangen.
Informatieverstrekking medische noodzaak via klantenservice verzekerden
Een punt dat regelmatig ter sprake kwam bij de bijeenkomsten was de onvrede over onze klantenservice voor verzekerden en de informatie die verstrekt wordt over medische noodzaak bij het afwijken van het preferentiebeleid. Apothekers merken op dat verzekerden aangeven andere informatie van de VGZ-klantenservice te ontvangen dan van de apotheek of dat ze de informatie die zij van de klantenservice krijgen niet altijd goed snappen of onthouden.
We begrijpen dat ruis op de lijn voor vervelende situaties kan zorgen. We zijn daarom gestart met initiatieven die de informatievoorziening ondersteunen en verbeteren. Intern zetten we bijvoorbeeld extra medewerkerstrainingen en kwaliteitscontroles in. Ook wordt er een flyer ontwikkeld die verzekerden toegestuurd krijgen na hun gesprek met de klantenservice. De verzekerde kan de informatie dan nog eens rustig teruglezen, wat hopelijk misverstanden aan de balie voorkomt.
Doorlooptijd wijzigingen preferentiebeleid verbeteren
De doorlooptijd van wijzigingen in het preferentiebeleid werd tijdens de regiobijeenkomsten vaak genoemd als pijnpunt. We zijn mogelijkheden aan het verkennen om het inlezen van de Z-index vaker te laten plaatsvinden. Zo kunnen we pro-actiever en sneller communiceren over nieuwe of tussentijdse aanwijzingen of over het loslaten van bestaande aanwijzingen. Zodat de apotheken hier beter op kunnen anticiperen.
Hulp bij het opzetten van (lokale) projecten en pilots
Van verschillende apothekers hebben we gehoord dat zij niet goed weten hoe ze hulp van ons kunnen krijgen om (lokale) projecten of pilots op te zetten. Er zijn diverse mogelijkheden voor het opzetten van projecten en pilots, zoals bijvoorbeeld het maken van aanvullende afspraken of het indienen van een projectaanvraag via Versterking Eerstelijn Zuid-Nederland (VEZN). Via ons contactformulier (onderwerp: innovatief zorgaanbod) kunt u uw voorstel delen met de regionale inkoper, die graag met u meedenkt over de mogelijkheden. Eventueel kan er in overleg met de inkoper ook gebruik worden gemaakt van een VGZ-consultant Zinnige Zorg. Onze consultants ondersteunen en begeleiden zorgaanbieders bij diverse transformatievraagstukken.
We blijven graag met elkaar in gesprek
Los van deze concrete acties, hebben we ook gemerkt hoe waardevol het is om in de regio met elkaar in gesprek te gaan. We willen deze regiobijeenkomsten dan ook regelmatig blijven organiseren en op die manier samen blijven werken aan een toekomstbestendig farmaceutisch zorglandschap. We zien een hele belangrijke rol weggelegd voor de apotheker als zorginhoudelijk medicatiespecialist en volwaardig zorgaanbieder in de eerstelijnszorg. De gesprekken van nu en in de toekomst zijn de basis voor de invulling van deze zorgrol voor de apotheker.