Hoorhulpmiddelen

Voor het leveren van hoorhulpmiddelen of toebehoren kan een machtiging nodig zijn. Bekijk hieronder of u een machtiging nodig heeft en welke gegevens u hiervoor moet aanleveren.

 Heeft u een machtiging nodig?

  • U heeft een overeenkomst met ons

Geen machtiging nodig voor:

Heeft u een overeenkomst met ons? Dan heeft onze verzekerde geen machtiging nodig voor de volgende hulpmiddelen:

  • Solo-apparatuur (behalve EduMic)
  • BAHA (bone anchored hearing aid) met softband

Wel een machtiging nodig voor: 

Onze verzekerde heeft wel een machtiging nodig voor de volgende hulpmiddelen:

  • Hooraanpassingen op en voor de werkplek
  • EduMic

Onze verzekerde heeft ook een machtiging nodig voor een Bijzondere Individuele Zorgvraag (BIZ) van de volgende hulpmiddelen:

  • Hoortoestellen categorie 1 t/m 5
  • Ringleidingen of gelijkwaardige draadloze apparatuur
  • Softwarelicentie voor teksttelefoonmogelijkheden op pc, tablet en mobiele telefoon
  • Wek- en waarschuwingssystemen (binnen 5 jaar)
  • Een niet algemeen gebruikelijk hoorhulpmiddel

Is er een machtiging nodig? Dan vraagt u deze zelf aan. Daarvoor levert u onderstaande gegevens aan.

  • U heeft geen overeenkomst met ons

Heeft u geen overeenkomst met ons? Dan heeft onze verzekerde een machtiging nodig voor alle hoorhulpmiddelen.


Onze verzekerde vraagt hiervoor een machtiging aan. De verzekerde heeft wel uw hulp nodig bij het verzamelen van onderstaande gegevens.


Heeft u geen overeenkomst met ons? Dan heeft u een StAr keurmerk 'Erkend audicien' of SEMH-erkenning AUD nodig om in aanmerking te komen voor vergoeding van hoortoestellen en ringleidingen of gelijkwaardige draadloze apparatuur.

 Deze gegevens levert u of onze verzekerde aan

Het functioneringsgericht voorschrift hoeft niet aangeleverd te worden als:

  • het een herhaalverstrekking betreft, én
  • de medische indicatie onveranderd is, én
  • wij het functioneringsgericht voorschrift al hebben ontvangen.

 Aanvullende gegevens en voorwaarden bij specifieke machtigingsaanvragen

In sommige gevallen is er aanvullende informatie nodig en/of verloopt de aanvraag via het audiologisch centrum. Bekijk hieronder of u aanvullende gegevens aan moet leveren.

  • Voor deze aanvraag levert u - net als voor elke andere machtigingsaanvraag - de volgende gegevens aan:

    Daarnaast levert u de volgende gegevens aan:

    • Audiologische aanvraag met relevante gegevens
    • Eigen motivatie van verzekerde/ouders
    • Offerte 
  • Hiervoor verwijst u onze verzekerde naar het Audiologisch Centrum. Het Audiologisch Centrum dient de aanvraag vervolgens bij ons in.

    Voor deze aanvraag heeft de verzekerde de volgende documenten nodig:

      Het Audiologisch Centrum levert ons bovenstaande documenten aan. Aangevuld met een motivatie, met daarin:

    • Toenmalige leverancier en leverdatum oude toestellen
    • Merk en type oude toestellen
    • Oude grafische weergave toonaudiogram
    • Huidige leverancier en adres
    • Recent grafische weergave toonaudiogram
    • Recent grafische spraakaudiogram met oude en nieuwe toestellen
    • Merk en type nieuwe toestellen
    • NVAB en/of HSN code
    • Audiologische aanvraag
    • Eigen motivatie van de verzekerde
  • Hiervoor verwijst u onze verzekerde naar het Audiologisch Centrum. Het Audiologisch Centrum dient de aanvraag vervolgens bij ons in.

    Voor deze aanvraag heeft de verzekerde de volgende documenten nodig:

      Het Audiologisch Centrum levert ons bovenstaande documenten aan. Aangevuld met een motivatie, met daarin:

    • Recent grafische weergave spraak en toonaudiogram zonder toestellen
    • Recent grafische weergave spraakaudiogram met toestellen
    • Merk en type toestellen
    • NVAB en/of HSN code
    • Huidige leverancier
    • Audiologische aanvraag
    • Eigen motivatie van de verzekerde/ouders
  • Hiervoor verwijst u onze verzekerde naar het Audiologisch Centrum. Het Audiologisch Centrum dient de aanvraag vervolgens bij ons in.


    Voor deze aanvraag heeft de verzekerde de volgende documenten nodig:

      Het Audiologisch Centrum levert ons bovenstaande documenten aan. Aangevuld met een motivatie, met daarin:

    • De AVL en Cosi zonder hoortoestellen bij het eerste bezoek aan de winkel
    • Toon- en spraakaudiogram zonder toestellen bij het eerste winkelbezoek
    • Start en eind datum eerste proef cat. 5 en audiodata met deze toestellen
    • Start en einddatum tweede proef cat. 5 en audiodata met deze toestellen
    • Startdatum betrokkenheid audioloog
    • Startdatum niet in database en audiodata met deze toestellen
    • De AVL en Cosi na de proef met de buitendatabasehoortoestellen
    • Merk en type van de op proef gedragen databasetoestellen
    • NVAB en/of HSN code
    • Audiologische aanvraag
    • Eigen motivatie van de verzekerde/ouders en offerte
  • Omschrijft u in uw aanvraag om welke hulpmiddelen het gaat en waarom. Stuur daarnaast een motivatie van de werkgever mee.

 Vraag een machtiging aan

  • U heeft een overeenkomst met ons

Vraag zelf een machtiging aan via onderstaande knop.
  • U heeft geen overeenkomst met ons

Onze verzekerde vraagt de machtiging aan via:

VGZ | IZZ door VGZ | IZA | UMC | VGZbewuzt | Univé | ZEKUR | Zorgzaam

 Machtigingenportaal VECOZO

U kunt eenvoudig de machtiging aanvragen via ons algemeen aanvraagformulier. U kunt uw machtiging voor hoortoestellen ook aanvragen via VECOZO. De verwerkingstijden zijn hetzelfde.

 Staat uw hulpmiddel er niet bij?

Staat uw hulpmiddel niet op deze pagina? Bekijk dan opnieuw onze lijst met alle hulpmiddelen. Valt uw hulpmiddel niet onder één van deze categorieën? Kies dan voor 'Overige hulpmiddelen'.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • Placeholder Image
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam