Uw gekozen zorgsoort:

Declareren

Op deze pagina vindt u alle informatie over declareren. Als u een overeenkomst met ons heeft, kunt uw zorgkosten rechtstreeks bij ons declareren via het Elektronisch Declaratieportaal van Vecozo. Is uw declaratie afgewezen? Gebruik dan onze afwijsredentool.

Afwijsreden opzoeken

Is uw declaratie afgewezen? De meest voorkomende retourcodes vindt u terug via onderstaand dropdown menu.

Declareren via VECOZO

Om via VECOZO te declareren, gebruikt u een softwareprogramma, bijvoorbeeld Promeetec. U vindt de juiste prestatiecodes in de prestatiecodelijsten van Vektis. Declareert u liever niet zelf? Dan bent u vrij om dit uit te besteden aan een factoringmaatschappij of clearinghouse. U heeft na de behandeling tot 1 april van het jaar erop de tijd om de behandelkosten bij ons te declareren. Op de website van VECOZO vindt u een gedetailleerde declaratiehandleiding. Voor administratieve declaratievragen, neemt u rechtstreeks contact op met VECOZO via support@vecozo.nl.

Declareren zonder overeenkomst

Heeft u geen overeenkomst met ons, declareer dan op de volgende wijze. 

Geef uw klant een nota mee, waarop de volgende gegevens staan:

  • uw NAW-gegevens en die van uw praktijk (let op: de naam van uw praktijk moet op de nota hetzelfde zijn als in Vektis)
  • uw persoonlijke- en praktijk AGB-code 
  • de NAW-gegevens van de verzekerde 
  • het klantnummer en/of de geboortedatum van de verzekerde
  • datum levering
  • het geleverde hulpmiddel
  • aantal (indien er meerdere gelijke hulpmiddelen geleverd zijn)

Zorg ervoor dat alle gegevens overeenkomen met uw gegevens in Vektis, anders kan uw nota worden afgewezen.  Heeft u meerdere AGB-codes? Gebruik dan de AGB-code die voor deze zorg noodzakelijk is.

Verwerking declaraties

Juist ingediende declaraties verwerken we direct. Foutieve declaraties sturen wij terug. Als u via VECOZO declareert, kunt u uw declaratie ook via VECOZO volgen. U ziet wat de status is, hoeveel u vergoed krijgt en (zo nodig) waarom een declaratie is afgewezen. Ook krijgt u via VECOZO een elektronische afrekenspecificatie.  

Betalingstermijn en voorwaarden

Wij betalen uw declaratie na maximaal 30 dagen. Wij houden de ontvangstdatum van uw declaratie aan als eerste dag – deze kan verschillen van de datum waarop u de declaratie aanleverde. Al onze betalingen zijn voorlopig. Dit houdt in dat wij betaalde bedragen terug kunnen vorderen naar aanleiding van controles. Voordat wij vergoedingen terugvorderen, sturen we u een schriftelijke toelichting. U kunt een terugvordering zelf aan ons overmaken, of we kunnen het verrekenen met een andere declaratie.

Machtigingen

Meer informatie over machtigingen vindt u op de pagina Machtigingen. Via de link hieronder kunt u direct online een machtiging aanvragen. 

Vraag online een machtiging aan
Vaak kunt u een machtiging voor een verzekerde van VGZ online aanvragen. 

Checklist aanvraag orthesen

Wilt u een machtigingaanvraag doen voor orthesen? Dan moet deze aanvraag aan een aantal voorwaarden voldoen. Hiervoor hebben wij de checklist orthesen ontwikkeld.

Verbandhulpmiddelen aanvragen

Wilt u voor uw klanten verbandhulpmiddelen aanvragen? Bekijk wat u moet doen op de pagina met extra informatie over machtigingen.

Crediteren

Als u een declaratie wilt intrekken of wijzigen, kunt u een creditregel aanleveren. Wij hanteren hiervoor de Apotheker declaratie farmaceutische hulp EI-standaard van VektisAP304 en declaratie hulpmiddelen EI-standaard van Vektis LH307.

Een creditregel is gelijk aan de debetregel. Een uitzondering hierop is het bedrag. Als u de volledige declaratie wilt crediteren, vult u in de creditregel het bedrag in dat wij uitbetaald hebben. 

U hoeft een foutieve declaratie alleen te crediteren als wij de declaratie (deels) vergoed hebben. Een afgewezen declaratie kunt u niet crediteren. Als u een declaratie wilt wijzigen, moet u de declaratie eerst crediteren en daarna opnieuw indienen. Het is niet mogelijk om een gedeelte van een vergoede declaratie te crediteren.

Een creditnota maakt u aan in uw declaratieprogramma. Deze programma’s hebben naast de optie debet ook een optie credit. Kunt u die optie niet vinden? Neem dan contact op met uw softwareleverancier. Uw creditnota dient u op dezelfde manier in als de declaratie, met dezelfde gegevens. Door de creditoptie te selecteren, wordt het bedrag negatief. U ontvangt vervolgens van ons een creditrekening voor het gecrediteerde bedrag.

Tarieven, vergoedingen en kwaliteitseisen

Heeft u een overeenkomst met ons? Dan staan de tarieven die u mag declareren in uw overeenkomst. Heeft u geen overeenkomst met ons, maar voldoet u wel aan de kwaliteitseisen van ons Reglement Hulpmiddelen? Dan kan uw klant zelf de nota bij ons indienen. Wij vergoeden deze kosten tot maximaal het bedrag in de Lijst Maximale Vergoedingen.

Coöperatie VGZ vergoedt volgens de verzekeringsvoorwaarden. Voor bepaalde hulpmiddelen staan specifieke vergoedingen niet in de algemene voorwaarden. Hierover krijgen wij veel vragen binnen, daarom zetten we de specificaties van deze vergoedingen uiteen op de pagina specifieke vergoedingen.

Specifieke vergoedingen
Voor bepaalde hulpmiddelen staan specifieke vergoedingen niet in de algemene voorwaarden of het Reglement hulpmiddelen. Deze hebben we op een rij gezet.

Veelgestelde vragen

  • Wat is de status van mijn aangevraagde machtiging?

    Vraagt u een machtiging aan? Dan ontvangt u de uitkomst binnen 10 werkdagen per brief. Hierin staat ook wat u vergoed krijgt.

  • Ik declareer via een factoringmaatschappij, bij wie moet ik zijn voor declaratievragen?
    Neem dan contact op met de helpdesk van uw factoringmaatschappij. Wij hebben in dit geval alleen contact met uw factoringmaatschappij. 
  • Wat is de vorige leverdatum van het hulpmiddel? Mag ik alweer declareren? Wanneer heeft de vorige leverancier geleverd?
    Dit is informatie die we helaas niet aan u als zorgaanbieder mogen geven. Dit in verband met privacywetgeving. Vraag de verzekerde contact op te nemen met de klantenservice van het label waarbij hij/zij verzekerd is.
  • Wat doe ik bij een afgewezen declaratie?

    Indien declaraties afgewezen zijn, bekijk dan of de retourcode op onze website staat

    Staat uw antwoord er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

  • Hoe moet ik crediteren?

    Als u een declaratie wilt intrekken of wijzigen, kunt u een creditregel aanleveren. Wij hanteren hiervoor de Apotheker declaratie farmaceutische hulp EI-standaard van VektisAP304 en declaratie hulpmiddelen EI-standaard van Vektis LH307.

    Meer over crediteren staat op de pagina declareren.

  • Een machtiging aanvragen

    Wilt u een machtiging aanvragen? Dit kan u vaak online regelen. Ga hiervoor naar de pagina Machtigingen.

    Checklist aanvraag orthesen

    Wilt u een machtigingaanvraag doen voor orthesen? Dan moet deze aanvraag aan een aantal voorwaarden voldoen. Hiervoor hebben wij de checklist orthesen ontwikkeld.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op. We helpen u graag!

X
Cookies maken onze website gebruiksvriendelijker. Met cookies verzamelen wij informatie om de inhoud van de website te personaliseren en statistieken om de website te verbeteren. Lees meer over ons cookiebeleid.
Nee, ik ga niet akkoord
Ja, ik ga akkoord