Heeft uw praktijk al een officiële klachtenprocedure?

27-06-2019
Vanzelfsprekend verlenen uw medewerkers en u de best mogelijke zorg. Desondanks kan het soms voorkomen dat een patiënt niet tevreden is over een behandeling of de gang van zaken. In zo’n geval is het waardevol om toch in contact te blijven met uw patiënt. Soms is een gesprek genoeg, in andere gevallen wil een patiënt vervolgstappen nemen, bijvoorbeeld door een klacht in te dienen. Niet alle praktijken hebben een dergelijke procedure ingericht, terwijl dit wel heel waardevol en ook wettelijk verplicht.

Daarnaast zijn patiënten zich vaak niet bewust van de klachtenprocedure binnen een huisartsenpraktijk. Hierdoor komen ze vaak bij hun zorgverzekeraar terecht, om te bemiddelen naar een andere huisarts. Vaak is dit onnodig of niet mogelijk gezien het flinke tekort aan huisartsen. 

Het belang van een klachtenprocedure
Er is een aantal redenen waarom u een klachtenprocedure inricht.

  • Het schept vertrouwen wanneer uw patiënten weten dat er een mogelijkheid is om een klacht in te dienen
  • Een klachtenprocedure inrichten is wettelijk en contractueel verplicht
  • Patiënten richten zich niet direct tot hun verzekeraar om naar een andere huisarts te gaan

Meer informatie vindt u op de website van de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE). Hier vindt u bijvoorbeeld informatie over wat u op uw website kunt plaatsen en kunt u ook folders bestellen. Zo heeft u in korte tijd uw communicatie over de klachtenprocedure op orde. 


  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam