Inkoopbeleid

Samen met u werken we aan een sterke, toekomstbestendige eerstelijn die gericht is op zinnige zorg. Ons uitgangspunt is dat de klant regie voert over de eigen gezondheid en zorg. Op deze pagina leest u wat dat betekent voor het inkoopbeleid en hoe wij de inkoop organiseren.

Hoofdpunten van het inkoopbeleid 2023

De huisarts is een centrale spil in de zorg. De gecombineerde rol van vertrouwenspersoon, generalist, gids en poortwachter is van grote waarde in de Nederlandse gezondheidszorg. Het is van groot belang dat al onze leden toegang hebben tot goede huisartsenzorg, nu en in de toekomst. De beschikbaarheid van huisartsenzorg komt echter meer en meer onder druk te staan. We zien het als onze verantwoordelijkheid om met de huisarts en andere samenwerkingspartners tot oplossingen te komen die bijdragen aan de continuïteit van zorg.

We zoeken naar toekomstgerichte oplossingen die bijdragen aan het vergroten van de toegankelijkheid van de huisartsenpraktijk en die de samenwerking in de regio bevorderen. Naast beschikbare en toegankelijke zorg voor onze leden dragen we bij aan een plezierige werkomgeving voor de zorgverlener. Om deze doelen te bereiken moeten we samen zoeken naar nieuwe manieren van zorgverlening die bijdragen aan de toekomstbestendigheid van de zorg. Bijvoorbeeld met digitale zorgprocessen binnen de huisartsenpraktijk en met digitale triagemiddelen.

Dit zijn de hoofdpunten van ons inkoopbeleid:

  • Digitalisering en e-health
  • Continuïteit van zorg
  • Ouderenzorg

Zinnige zorg: betere zorg voor de patiënt, tegen lagere kosten

Zinnige zorg is volgens ons zorg die beter is voor de patiënt tegen lagere kosten – mede dankzij en altijd samen met u als huisarts. Wij geloven in zinnige zorg. Want de zorg in Nederland is één van de beste van de wereld, maar goede zorg moet ook in de toekomst betaalbaar blijven.

Wij geloven dat dat kan door samen met u te werken aan zinnige zorg. U weet immers als geen ander wat beter is voor de patiënt en waar kosten bespaard kunnen worden. Wij geloven dat onze focus op betaalbaarheid niet ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit van zorg. Sterker nog: kwaliteit en kostenbeheersing kunnen elkaar versterken en de toegankelijkheid van de zorg ook op de lange termijn behouden. Steeds meer zorgaanbieders leren ons wat goede voorbeelden van zinnige zorg zijn. Oftewel: good practices. Bewezen succesvolle voorbeelden van goede zorg voor de patiënt, tegen lagere kosten. Lees hier meer over zinnige zorg en good practices.

Benieuwd naar praktijkvoorbeelden van zinnige zorg?
Samen met u werken we aan zinnige zorg! 

Veelgestelde vragen en antwoorden

Staat uw vraag over het inkoopbeleid er niet tussen? Neem contact met ons op, we helpen u graag verder!
  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • Placeholder Image
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam