Uw gekozen zorgsoort:

Inkoopbeleid

Samen met u werken we aan een sterke, toekomstbestendige eerstelijn die gericht is op zinnige zorg. Ons uitgangspunt is dat de klant regie voert over de eigen gezondheid en zorg. Op deze pagina leest u wat dat betekent voor het inkoopbeleid en hoe de inkoop georganiseerd wordt bij VGZ.

Het inkoopbeleid Huisartsenzorg

Het inkoopbeleid Huisartsenzorg staat in het teken van 'Zinnige Zorg' en gaat in op huisartsen, zorggroepen (ketenzorg), gezondheidscentra en huisartsenposten. In het inkoopbeleid leest u meer over onze speerpunten, criteria, aanvullende prestaties en het procesverloop van zorginkoop. Bekijk hier het inkoopbeleid Huisartsenzorg 2019.

 

Wilt u het inkoopbeleid van de voorgaande jaren inzien? Bekijk dan hier:

Wilt u het inkoopbeleid van de jaren hiervoor inzien? Stuur ons dan een e-mail.

 

Zinnige zorg: betere zorg voor de patiënt, tegen lagere kosten

Zinnige zorg is volgens ons zorg die beter is voor de patiënt tegen lagere kosten – mede dankzij en altijd samen met u als huisarts. VGZ gelooft in zinnige zorg. Want de zorg in Nederland is één van de beste van de wereld, maar goede zorg moet ook in de toekomst betaalbaar blijven. 

Wij geloven dat dat kan door samen met u te werken aan zinnige zorg. U weet immers als geen ander wat beter is voor de patiënt en waar kosten bespaard kunnen worden. Wij geloven dat onze focus op betaalbaarheid niet ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit van zorg. Sterker nog: kwaliteit en kostenbeheersing kunnen elkaar versterken en de toegankelijkheid van de zorg ook op de lange termijn behouden. Steeds meer zorgaanbieders leren ons wat goede voorbeelden van zinnige zorg zijn. Oftewel: good practices. Bewezen succesvolle voorbeelden van goede zorg voor de patiënt, tegen lagere kosten. Lees hier meer over zinnige zorg en good practices.

 
Benieuwd naar praktijkvoorbeelden van zinnige zorg?
Samen met u werken we aan zinnige zorg! 

Veelgestelde vragen en antwoorden

  • Waar kan ik het inkoopbeleid van voorgaande jaren terugvinden?
    Het inkoopbeleid van 2019, 2018, 2017 is beschikbaar op onze website. Wilt u het inkoopbeleid van voorgaande jaren inzien? Neem dan contact op met ons.
  • Waar kan ik mijn inhoudelijke vraag over het inkoopbeleid het beste stellen?

    Uw inhoudelijke vragen over het inkoopbeleid en over zorginkoop stelt u aan uw regionale zorginkoper of via e-mail aan zorginkoopintegralezorg@vgz.nl.

  • Wat is een voorbeeld van een good practice in de huisartsenzorg?

    Een voorbeeld van een good practice in de Huisartsenzorg is het terugverwijzen van hart- en vaatpatiënten van de tweede- naar de eerstelijn en het meekijkconsult. Medisch specialisten voor cardiologie, nefrologie, kno, pulmonologie, dermatologie en oogheelkunde kijken mee met de huisarts als deze twijfelt over doorverwijzing.

    Hierdoor hoeft een huisarts de patiënt vaak niet meer door te verwijzen naar het ziekenhuis. De implementatie van deze good practice in uw regio vindt plaats als wij ook een afspraak met aanbieders in de tweedelijn kunnen maken over de besparing.

  • Kan ik gedurende de looptijd van mijn overeenkomst nieuwe prestaties aanvragen?

    Ja, u kunt ook gedurende uw overeenkomst aanvullende prestaties aanvragen en deze toevoegen aan uw overeenkomst. 

    U doet dit vier keer per jaar (steeds de eerste dag van het volgende kwartaal) via 
    onze vragenlijst in VECOZOWilt u later in het jaar prestaties toevoegen aan de overeenkomst? Vraag deze prestaties dan eerst aan via VECOZO. Wordt uw aanvraag goedgekeurd? Dan wordt de prestatie per de eerste van het volgende kwartaal aan uw overeenkomst toegevoegd.

Staat uw vraag over het inkoopbeleid er niet tussen? Neem contact met ons op, we helpen u graag verder!