Nieuws

28-11-2025

In gesprek met apothekers tijdens BENU Jaarcongres

Samen met de Patiëntenfederatie Nederland mochten wij op 18 november 3 workshops verzorgen tijdens het BENU Jaarcongres in Bussum. Het thema van het jaarcongres was: Voor de toekomst zorgen. Ruim 300 apothekers waren aanwezig om samen te onderzoeken hoe we de apotheekzorg nog beter kunnen laten aansluiten op de behoeften van patiënten. 

Behoeften, kansen en pijnpunten vanuit het perspectief van de patiënt 

Onder het motto Zorg dichterbij de consument gingen we samen met apothekers aan de slag met de vraag: Hoe ervaren patiënten de apotheekzorg van nu – en wat hebben zij nodig in de toekomst? 

Na enkele prikkelende stellingen kropen we in de huid van de patiënt. In verschillende groepen werkten we aan vraagstukken en uitdagingen vanuit verschillende patiëntprofielen, zoals:  

  • Chronisch zieken
  • Kwetsbare ouderen
  • Sociale minima
  • Zorgmijders
  • Jonge gezinnen 
Aan de hand van 3 centrale vragen onderzochten we de pijnpunten en behoeften van en kansen voor deze patiëntgroepen. Vervolgens vertaalden we de uitkomsten naar concrete adviezen, pitches en ideeën waar apothekers direct mee aan de slag kunnen.

Open en inspirerende gesprekken 

De workshops zorgden voor levendige discussies, herkenbare praktijkvoorbeelden en nieuwe inzichten. Door samen te kijken vanuit het perspectief van de patiënt ontstond een open en constructieve dialoog over hoe apotheekzorg dichter bij mensen kan komen – zowel fysiek als digitaal.  

Voor ons vormden de workshops een waardevolle aanvulling op het klantonderzoek dat we eerder dit jaar samen met de Patiëntenfederatie Nederland hebben uitgevoerd. 

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam