informatie bij afwijsreden 8065

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie is afgewezen vanwege de volgende reden:

Toeslag is gedeclareerd zonder bijbehorende prestatie

U heeft een toeslag gedeclareerd zonder de bijbehorende behandeling te declareren. Of u heeft in uw declaratie de toeslag eerder gedeclareerd dan de behandeling.

Let op: vanaf 2025 wordt er gebruik gemaakt van prestatiekoppelnummers. Heeft u ergotherapie of diëtetiek gedeclareerd? Dan is uw declaratie mogelijk afgewezen omdat het prestatiekoppelnummer van de behandeling en de toeslag niet gelijk.

Dit kunt u doen

  • Declareert u een toeslagcode zonder de bijbehorende behandeling te declareren? Dan wordt uw declaraties automatisch afgewezen. Zorg dat in uw declaraties eerst de behandeling vermeld wordt en daarna pas de toeslagcode.
  • Voor declaraties met een behandeldatum t/m mei 2024 is het belangrijk dat u uw reguliere zitting éérst opneemt in uw declaratie. De bijbehorende toeslag neemt u vervolgens op in de eerstvolgende declaratieregel. Zoals beschreven in de standaardbeschrijving PM304.
  • Controleer of het prestatiekoppelnummer van de behandeling en van de toeslag gelijk zijn. Is dit niet het geval? Zorg dan dat het prestatiekoppelnummer gelijk is aan de behandelingen. Weet u niet hoe? Dan kunt u contact opnemen met uw softwareleverancier.

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan contact met ons op.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam