Preferentiebeleid
Het preferentiebeleid in het kort:
Direct naar
De kwaliteit voor onze verzekerden staat voorop
De kwaliteit, werkzaamheid en veiligheid voor onze verzekerden staat voorop
Geen verschil in kwaliteit, wel in prijs
Door het preferentiebeleid daalt de prijs van geneesmiddelen met 30 tot soms wel 90%
Helpt medicijnwissels te verminderen
We houden preferente geneesmiddelen zoveel mogelijk constant door de middelen voor minimaal 2 jaar aan te wijzen
Wijzigingen in de lijst preferente middelen
Gedurende het jaar kunnen wij geneesmiddelen toevoegen aan de lijst preferente middelen. Dit gebeurt wanneer we besluiten om het beleid te voeren op een werkzame stof die we nog niet hadden, bijvoorbeeld doordat het patent is verlopen. Ook kunnen we besluiten om een preferent middel uit de lijst te halen of te vervangen door een alternatief. Dit doen wij bijvoorbeeld wanneer een preferent middel langere tijd niet leverbaar is. Als er iets wijzigt in het preferentiebeleid zetten we dit overzichtelijk op een rij.
Uw patiënten informeren
We begrijpen dat uw patiënten vragen hebben over het preferentiebeleid. We helpen u graag op weg om uw patiënten te informeren. Bijvoorbeeld waar ze informatie kunnen vinden over ons beleid. En dat ze geen eigen risico hoeven te betalen over de preferente middelen.
Belangrijke punten bij het kiezen van het preferente middel
Beweeg van rechts naar links
Meer informatie over het preferentiebeleid:
Veelgestelde vragen en antwoorden
-
Voor onderstaande specifieke middelen hebben wij een aparte pagina gemaakt met veelgestelde vragen en antwoorden. Hopelijk staat uw vraag met het antwoord ertussen.
-
Is een preferent middel niet leverbaar? Dan kunt u uitwijken naar een ander generiek geneesmiddel. U kunt dit alternatief rechtstreeks bij ons declareren.
Let op: Heeft u een overeenkomst met ons? Vul dan in uw declaratie de 'Toelichting declaratiepost middel' (rubriek 432 in AP standaard 304/305 versie 8.0) met 1 van de volgende, mogelijke waarden:
- 02 = Aanspraak, niet preferent middel geleverd wegens logistieke noodzaak
- 03 = Aanspraak, niet preferent middel wegens medische noodzaak
- 11 = Zelfzorgmiddel, niet preferent middel geleverd wegens logistieke noodzaak
- 12 = Zelfzorgmiddel, niet preferent middel geleverd wegens medische noodzaak
Is een preferent geneesmiddel langere tijd niet leverbaar? Dan wordt dit voor de betreffende periode uitgesloten in de profielbepaling.
-
Het preferentiebeleid helpt mee aan het betaalbaar houden van de zorg. De behaalde besparingen hebben er de afgelopen jaren voor gezorgd dat de premie minder hard is gestegen. Bovendien worden preferente geneesmiddelen niet verrekend met het eigen risico. De bijbehorende terhandstellingskosten worden wel verrekend met het eigen risico.
Lees meer over hoe u uw patiënten kunt informeren over het preferentiebeleid.
-
Wij versturen elke maand een nieuwsbrief aan alle gecontracteerde apotheken met daarin (onder andere) de laatste wijzigingen in het preferentiebeleid. Deze nieuwsbrief wordt per e-mail verzonden aan het e-mailadres zoals het bij Vektis geregistreerd staat. De verstuurde nieuwsbrieven kunt u ook terug vinden bij ons nieuws.
- Ontvangt u geen nieuwsbrief? Controleer dan uw e-mailadres bij Vektis en pas dit eventueel aan.
- Is uw e-mailadres bij Vektis correct? Controleer dan uw spam-folder.
-
We vragen apotheken om zoveel mogelijk preferente medicijnen af te leveren. Dat geldt ook voor de weekleveringen. Hierover kunt u afspraken maken met uw baxterleverancier. De mate waaraan u voldoet aan het preferentiebeleid in de weekleveringen telt niet mee in de profielbepaling van uw apotheek.
Lees meer over de apotheekprofielen.