Cookie melding
X
Cookies maken onze website gebruiksvriendelijker. Met cookies verzamelen wij informatie om de inhoud van de website te personaliseren en statistieken om de website te verbeteren. Lees meer over ons cookiebeleid.
Ja, ik ga akkoord
Nee, ik ga niet akkoord

Machtigingen

Voor sommige behandelingen is vooraf toestemming van ons nodig om de zorg vergoed te kunnen krijgen. Op deze pagina leest u meer over dit beleid en hoe machtigingen aangevraagd kunnen worden. 


Machtiging aanvragen

Wanneer is een machtiging noodzakelijk? Welke informatie hoort er bij een machtigingsaanvraag te zitten? Hoe vraagt u een machtiging aan?

Aanvullende info aanleveren

Hebben wij aanvullende informatie opgevraagd bij uw machtigingsaanvraag óf is een diagnosecode in uw lopende machtiging gewijzigd? 

Afschaffen machtigingenbeleid

Vanaf 1 januari 2023 wordt ons machtigingenbeleid afgeschaft. We leggen graag uit waarom hiervoor gekozen is en wat dit voor u betekent.

Veelgestelde vragen en antwoorden

  • Waarom is er een machtigingenbeleid?

    Wij hanteren een machtigingenbeleid om: 

    • Patiënten te beschermen tegen onverwachte zorgkosten
    • Vooraf duidelijkheid te kunnen geven over (de hoogte van) de vergoeding
    • Te zorgen dat we zorg eerlijk toekennen
    • Een ongewenste stijging van zorgkosten te voorkomen. 

    Klik hier voor een toelichting hierop. 

  • Heb ik een machtiging nodig?

    Er is een machtiging vereist voor indicaties die zijn opgenomen in Bijlage 1. van het Besluit zorgverzekering.

    Let op: Indien u een overeenkomst met ons heeft, is er géén machtiging vereist voor deze indicaties

  • De AGB-code van mijn praktijk is gewijzigd. Hoe pas ik lopende machtigingen aan?

    Door de nieuwe AGB-code van de praktijk via dit formulier aan ons door te geven, kunt u de lopende machtigingen van uw patiënten die bij ons verzekerd zijn in één keer omzetten naar de nieuwe AGB-code.

  • Hoe lang duurt het om een machtigingsaanvraag te beoordelen?

    De snelheid waarmee een machtigingsaanvraag afgehandeld wordt, is afhankelijk van de manier waarop de aanvraag is ingediend.

     Via de website: binnen 10 werkdagen

     Via de post: binnen 10 - 15 werkdagen

    Let op: wij sturen u per post onze terugkoppeling naar het adres dat u in Vektis geregistreerd heeft. Controleer uw adres in Vektis en pas uw gegevens eventueel aan. Indien gewenst, kunt u een nieuwe goedkeuringsbrief aanvragen bij ons Zorgaanbiedersloket.

  • Waar vind ik de lijst DiagnoseCoderingsSysteem Paramedische Hulp (DCSPH-lijst)?

    Download de DCSPH-lijst hier. Meer informatie over diagnosecodes vindt u op deze pagina.

Heeft u vragen over het afschaffen van het machtigingenbeleid?

Raadpleeg deze pagina voor een overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • Placeholder Image
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam