Melden onterechte afwijzing 9088 en/of 9089

Zorgtrajecten volgen we aan de hand van declaraties. Wanneer een zorgtraject niet op chronologische volgorde wordt gedeclareerd, kan het voorkomen dat uw declaraties worden afgewezen met afwijsreden 9088 en/of 9089.

Is uw patiënt per 1 januari van zorgverzekeraar gewisseld?

Of is er een nieuw zorgtraject gestart in verband met een nieuwe operatie of COVID herstelzorg? Gebruik dan het formulier 'Meld een nieuw behandeltraject'. 

Uw declaratie is mogelijk al gecorrigeerd

We hebben in de week van 5 tot 12 mei 2023 een groot aantal onterecht afgewezen declaraties gecorrigeerd. Controleer daarom eerst of er een correctie-PDF aan uw declaratie is gekoppeld in VECOZO.

Is er na 12 mei 2023 in VECOZO géén correctie-PDF gekoppeld aan uw declaratie? En bent u van mening dat uw declaratie onterecht is afgewezen met afwijsreden 9088 en/of 9089? Download het meldingsformulier en stuur het ingevulde en opgeslagen formulier in via de knop 'verzenden'. Vergeet niet uw eigen gegevens in te vullen.

Let op: Dit formulier is alleen bedoeld voor het melden van onterecht afgewezen declaraties met afwijsreden 9088 en/of 9089. Heeft u andere vragen of opmerkingen? Ga dan naar Service & Contact.

Uw gegevens


Gegevens behandeling & declaratie


Voorkeur afhandeling melding


  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam