Declareren

Juist aangeleverde declaraties zorgen voor een snellere uitbetaling en afhandeling van ingediende nota's. Daarom vinden we het belangrijk om u goed te helpen. Op deze pagina vindt u daarom alle benodigde informatie over correct declareren.

Start met declareren

U kunt uw behandelingen declareren door middel van diagnosebehandelcombinaties (DBC’s). Welke DBC er bij uw behandeling hoort, vindt u in de Zorgproductapplicatie van de Nederlandse Zorgautoriteit. U levert uw declaraties gemakkelijk en snel bij ons aan via het Elektronische Declaratieportaal van VECOZO

Voor het declareren van uw zorgprestaties maakt u gebruik van de ZH308 standaard van Vektis. Als u wilt declareren, dient u gebruik te maken van voorgeschreven codes voor uw geleverde zorgprestaties. Dit zijn de zogeheten prestatiecodes. Voor het juist indienen van uw declaraties verwijzen wij u graag naar de prestatiecodelijst van Vektis. Voor vragen over het declareren van uw zorgprestaties in VECOZO, verwijzen wij u graag door naar de veelgestelde vragen over declareren in VECOZO.

Lijst merken en UZOVI-codes

Wij verzorgen de declaraties voor verschillende merken. Op de pagina algemene informatie vindt u onder de kop Inkoopvoorwaarden de lijst van merken en UZOVI-codes

Declareren selectief polis 'Gewoon ZEKUR Zorg'
Zoals in het inkoopbeleid staat vermeld, kopen wij medisch specialistische zorg selectief in voor de polis 'Gewoon ZEKUR Zorg'.

Wij helpen u graag met correct declareren

In onderstaande video geven wij u uitleg en tips om correct te declareren. 

De kenmerken voor correct declareren op een rij:

  • Check of uw cliënt bij een van de merken van coöperatie VGZ is verzekerd
  • Zorg voor een aanmelding bij VECOZO en maak gebruik van de prestatiecodes (Vektis)
  • Het gedeclareerde tarief moet overeenkomen met het tarief dat vergoed wordt
  • Bespreek met de cliënt wat er vergoed wordt uit de (aanvullende) verzekering
  • Declareer op de AGB-code van uw praktijk (anders dan uw persoonlijke AGB-code)
  • Wordt de behandeling direct vergoed? Dan is het mogelijk de declaratie zo in te dienen. 

Uw aangeleverde declaraties dienen altijd te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Waarom is mijn declaratie afgewezen?

Indien uw declaratie niet juist gespecificeerd of onvolledig is, wijzen wij de declaratie af. Om u direct te kunnen vertellen waarom wij de declaratie hebben afgewezen, kunt u gebruik maken van de complete lijst van retourcodes (Vektis).  

Afwijsreden opzoeken

Is uw declaratie afgewezen? De meest voorkomende retourcodes vindt u terug via onderstaand dropdown menu.

Betalingstermijn en voorwaarden

Wij betalen uw declaratie binnen 30 dagen. Wij houden de ontvangstdatum van uw declaratie aan als eerste dag (let op: deze datum kan dus verschillen van de datum waarop u de declaratie bij ons heeft aangeleverd). Al onze betalingen zijn voorlopig. Dit houdt in dat wij betaalde bedragen terug kunnen vorderen naar aanleiding van controles. Voordat wij vergoedingen terugvorderen, sturen we u een schriftelijke toelichting. U kunt een terugvordering zelf aan ons overmaken, of we kunnen het verrekenen met een andere declaratie.

Ingediende declaraties crediteren

Als u uw declaratie wilt crediteren, bijvoorbeeld wanneer er iets verkeerd is gegaan, dan kan dat door gebruik te maken van de ZH308 standaard van Vektis. Dan kunt het door ons uitbetaalde bedrag crediteren. Indien nodig kunt u uw declaratie dan alsnog op de juiste manier indienen.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • Placeholder Image
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam