Start met declareren
Volg het stappenplan
-
Bespreek vooraf kosten en vergoedingen met uw patiënt
Zo voorkomt u onaangename verrassingen. -
Controleer of het correcte bankrekeningnummer bij ons bekend is
Klopt deze niet? Geef dan uw (gewijzigde) rekeningnummer aan ons door. -
U declareert door middel van prestatiecodes
Welke prestatiecode u nodig heeft vindt u op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
-
Uw patiënt(e)
- Heeft recht op een vergoeding vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw)
- Is verzekerd bij één van onze merken
-
Dien uw declaratie in via Declaratieportaal VECOZO
Zorg dat uw declaratie voldoet aan alle kenmerken van een goede declaratie. Voor vragen over het declareren van uw zorgprestaties in VECOZO, verwijzen wij u graag door naar de veelgestelde vragen over declareren in VECOZO.
Kenmerken van een goede declaratie
Correct ingediende declaraties worden sneller verwerkt. Deze declaraties voldoen aan de volgende kenmerken:
- U declareert op de AGB-code van uw onderneming (anders dan uw persoonlijke AGB-code).
- U maakt gebruik van de ZH308 standaard van Vektis.
- U gebruikt de voorgeschreven prestatiecodes van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
- Welke DBC u nodig heeft vindt u in de Zorgproductviewer
- Welke OVP u nodig heeft vindt u via 'zoek zorgproduct'
- U declareert volgens de geldende wet- en regelgeving van de NZa.
- Heeft u een overeenkomst? Dan declareert u volgens de afspraken in de overeenkomst.
- Is er voor de behandeling een machtiging afgegeven? Dan vult u het machtigingsnummer op de declaratieregel(s).
Aan de slag met uw declaraties
Heeft u een declaratie bij ons ingediend? Dan gaan wij aan de slag met de verwerking ervan.
Uitbetaling declaratie
Wij betalen uw declaratie binnen 30 dagen na ontvangst aan u uit. Goed om te weten: De ontvangstdatum is niet altijd de datum waarop u de declaratie heeft ingediend. Dit kan komen doordat de declaratie na kantooruren of in het weekend ingediend is.
Informatie over uw declaraties in VECOZO
U ontvangt in VECOZO retourinformatie over de status van uw declaratie. Dit is informatie waarin staat of uw declaratie goed- of afgekeurd is. U kunt deze retourinformatie als zorgaanbieder binnen 90 dagen bij VECOZO ophalen. VECOZO bewaart deze informatie maar tijdelijk. Het is daarom belangrijk voor uw eigen administratie dat u deze informatie regelmatig downloadt en opslaat. Wilt u retourinformatie opnieuw ontvangen? Dan kunt u deze binnen 180 dagen opnieuw bij VECOZO aanvragen.
Ingediende declaraties crediteren
Wilt u een declaratie crediteren (bijvoorbeeld wanneer er iets verkeerd is gegaan)? Dan maakt u gebruik van de ZH308 standaard van Vektis. U kunt het door ons uitbetaalde of uit te betalen bedrag dan crediteren. Als het nodig is, kunt u desbetreffende declaratie direct opnieuw bij ons aanleveren.
Verrekening eigen risico
Declareert u behandelingen waarbij een eigen risico door de verzekerde betaald moet worden? Wij betalen dit bedrag aan u. Daarna ontvangt de verzekerde van ons een nota voor het betalen van het eigen risico.
Voorlopige uitbetalingen
Al onze uitbetalingen zijn voorlopig. Door het uitvoeren van controles kunnen wij bedragen die al aan u zijn uitbetaald weer verrekenen met nieuwe declaraties. Als er geen nieuwe declaraties beschikbaar zijn, kunnen we een bedrag vorderen.
Declareren niet-gecontracteerde zorgaanbieder
Heeft u geen overeenkomst met ons? Ook dan helpen we u graag met declareren. Op de pagina Declareren niet-gecontracteerde zorgaanbieder leest u onder andere welke betaaltermijnen en afspraken over maximale vergoedingen voor u gelden.
Zo informeren wij uw patiënten
Informatie over het declareren en vergoeden van zorgkosten is opgenomen in de verzekeringsvoorwaarden en op onze websites:
VGZ | VGZbewuzt | IZA | IZZ | Univé | UMC | Zekur | Zorgzaam