Machtigingen
Op deze pagina vindt u:
- Machtiging aanvragen
- Ziekenvervoer telefonisch aanvragen
- Ziekenvervoer schriftelijk aanvragen
- Schriftelijke goedkeuring
Machtiging aanvragen
Een machtiging wordt door de verzekerde aangevraagd. U kunt hierbij uiteraard wel helpen. Meer informatie over het aanvragen van een machtiging staat op de website van zorgverzekeraar VGZ. De verzekerde die u vervoert moet altijd een geldige machtiging hebben, anders kunt u de rit niet bij ons declareren. Er kan ook een spoedaanvraag ingediend worden, wanneer de patiënt binnen 48 uur vervoer nodig heeft.
Een verzekerde moet voor ziekenvervoer vooraf een machtiging aanvragen bij de verzekeraar. Bekijk hieronder het overzicht.
Ziekenvervoer telefonisch aanvragen
Verzekerden die vervoer nodig hebben, vragen via de vervoersdesk direct telefonisch een machtiging aan als de startdatum van de behandeling bekend is. Dit geldt voor vervoer naar:
- chemotherapie, radiotherapie of nierdialyse
- geriatrische revalidatie
- IKZ (medisch kinderdagverblijf - Alleen wanneer verpleegkundige zorg tijdens de rit noodzakelijk is)
Dankzij de vereenvoudigde procedure hoeft de behandelend arts geen aanvraagformulier meer in te vullen. Met één telefoontje is de machtiging geregeld. Ook is het machtigingsnummer meteen bekend. Hiermee kan de verzekerde direct vervoer bestellen. De behandelend arts (huisarts of medisch specialist) mag ook telefonisch een machtiging aanvragen voor zijn of haar patiënt. U als vervoerder mag geen aanvraag indienen, maar u kunt uw klant uiteraard wel doorverwijzen naar de vervoersdesk. De vervoersdesk is toegankelijk voor de verzekerden van de volgende merken van Coöperatie VGZ:
- VGZ
- Univé
- ZEKUR
- Zorgzaam verzekerd
- Bewuzt
- IZZ
- IZA gezondsamen
- IZA Zorgverzekeraar NV
- IZA Cura (Drechtsteden en Roerdalen)
Ziekenvervoer schriftelijk aanvragen
Verzekerden die voor andere behandelingen vervoer naar het ziekenhuis nodig hebben, kunnen een machtiging aanvragen door het formulier medische verklaring ziekenvervoer in te vullen. Op basis van de gegevens beoordelen wij of iemand recht heeft op een vergoeding voor ziekenvervoer. Schriftelijk aanvragen is verplicht voor verzekerden met een visuele beperking, voor rolstoelvervoer en de hardheidsclausule.Schriftelijke goedkeuring
Als een verzekerde voor vergoeding in aanmerking komt, sturen wij een schriftelijke goedkeuring. Deze machtiging sturen wij zowel bij een telefonische als een schriftelijke aanvraag toe. Op deze machtiging staan de namen van twee gecontracteerde vervoerders in de buurt van de verzekerde. Indien verzekerde voor een gecontracteerde vervoerder kiest, zorgt de vervoerder ook voor de informatievoorziening (met in elk geval een schriftelijke bevestiging) aan de verzekerde over:
- manier van aanvragen en/of wijzigen van ritten inclusief contactgegevens en bereikbaarheid vervoerder
- aanvragen/wijzigen machtiging
- omrijtijden (maximum 30 minuten) en wachttijden
- gecombineerde ritten
Komt de verzekerde niet voor vergoeding in aanmerking? Dan bevestigen we dit ook schriftelijk.