Spoedaanvraag machtiging ziekenvervoer

Heeft uw patiënt met spoed (binnen 48 uur) ziekenvervoer nodig om van en naar een behandeling te komen? Dan kunt u, als zorgaanbieder, voor uw patiënt een machtigingsaanvraag bij ons indienen. Hieronder vindt u meer informatie over wanneer er een machtigingsaanvraag nodig is en u kunt de machtigingsaanvraag direct en snel bij ons indienen door gebruik te maken van het webformulier. 

Hoe moet een machtigingsaanvraag ingediend worden?

Met een machtiging toetsen we of uw patiënt voldoet aan de voorwaarden van een vergoeding. Een machtiging voor ziekenvervoer kan aangevraagd worden zodra de startdatum van de behandeling bekend is. Voor meer informatie over de vergoedingen verwijzen wij u (en uw patiënt) graag door naar vgz.nl of bewuzt.nl (afhankelijk van waar de patiënt verzekerd is). 

  • Voor nierdialyse, chemotherapie, immuuntherapie of radiotherapie bij kanker, en vervoer naar en van een verpleegkundig kinderdagverblijf of kinderzorghuis
    Belt uw patiënt zelf met onze Vervoersdesk: 088 - 131 16 00 (bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 13:00 uur). Belt uw patiënt ons? Dan beoordelen wij de machtiging tijdens het gesprek. Uw patiënt heeft dan ook geen verklaring van u (de arts/zorgaanbieder) nodig.
  • Vervoer bij GZSP (Geneeskundige zorg voor specifieke patiëntgroepen)
    Als u een overeenkomst met ons heeft, dan vraagt uw patiënt zelf een machtiging voor vervoer aan via de website van hun verzekering.
    Als u geen overeenkomst met ons heeft, dan geeft u in het aanvraagformulier voor een machtiging GZSP-zorg in een groep aan of er vervoer nodig is.
  • Voor overige behandelingen
    Vult u, samen met uw patiënt, onderstaand webformulier in. Geen spoed? Dan kan uw patiënt de aanvraag ook zelf doen, bijvoorbeeld via vgz.nl of bewuzt.nl (afhankelijk van waar de patiënt verzekerd is).

Hoe wordt een spoedaanvraag afgehandeld?

  • Is de aanvraag vóór 14:00 uur ingediend?
    Dan bellen wij uw patiënt nog dezelfde dag (voor 17:00 uur) over de toewijzing/afwijzing van de machtigingaanvraag
  • Is de aanvraag na 15:00 uur ingediend? 
    Dan bellen wij uw patiënt direct de volgende werkdag over de toewijzing/afwijzing van de machtigingsaanvraag
  • Wat als wij uw patiënt niet telefonisch kunnen bereiken?
    Dan kan uw patiënt altijd zelf bellen met onze Vervoersdesk: 088 - 131 16 00 (bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 13:00 uur). 

    Kunnen wij uw patiënt niet telefonisch bereiken? Dan versturen wij naar het e-mailadres van uw patiënt een e-mail met daarin meer informatie over de toewijzing/afwijzing van de machtigingsaanvraag (incl. machtigingsnummer & mogelijkheden voor vervoerders). 
  • Uw patiënt ontvangt per post de originele machtigingaanvraag
    Na het telefonische contact en/of contact per e-mail ontvangt uw patiënt nog per post de originele machtigingsaanvraag. 

Let op: de machtigingsaanvraag wordt dus direct afgehandeld met uw patiënt. U, als zorgaanbieder, ontvangt dus geen berichten over de toewijzing/afwijzing van de machtigingsaanvraag.  

Direct een spoedaanvraag indienen (overige behandelingen)

  1. Vul het aanvraagformulier digitaal in en sla het op (ook voor uw eigen administratie)

  2. Vul het formulier hieronder in en voeg de ingevulde, opgeslagen versie van het aanvraagformulier toe als bijlage 


Wij bellen uw patiënt direct dezelfde dag (of de daaropvolgende werkdag) over de toewijzing/afwijzing van de machtigingsaanvraag.

Op dit e-mailadres ontvangt uw patiënt een e-mail met meer informatie over de toewijzing/afwijzing van de machtigingsaanvraag (incl. machtigingsnummer & mogelijkheden voor vervoerders).

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam