Coronavirus

Het coronavirus houdt ons allemaal bezig. Zorgaanbieders zetten alle zeilen bij, zodat iedereen de zorg krijgt die nodig is. Dat waarderen wij enorm. We kunnen ons voorstellen dat u als zorgaanbieder vragen heeft. Daarom hebben we de veelgestelde vragen en antwoorden voor u op een rij gezet. Daarnaast vindt u op deze webpagina alle relevante informatie over de gevolgen van het coronavirus voor u als zorgaanbieder.

Financiële ondersteuning
Lees hier meer informatie over de continuïteitsbijdrage en de mogelijk voor een vooruitbetaling die voor u als zorgaanbieder beschikbaar zijn.
Samenwerkingen
We willen u vanuit onze rol optimaal ondersteunen in uw werk. Daartoe werken we samen met alle betrokken partijen, netwerken in de regio, Zorgverzekeraars Nederland, de Nederlandse Zorgautoriteit en het ministerie.
Actualiteiten
Op deze pagina verzamelen we alle nuttige informatie voor u als zorgaanbieder. Op basis van actualiteiten vullen we deze pagina steeds voor u aan.

Veelgestelde vragen en antwoorden

  • Hoe kan ik de extra kosten in verband met corona (patiëntgerelateerde meerkosten) declareren en hoe kan ik mijn patiënten hierover informeren? 

    De NZa heeft nieuwe prestatiecodes toegevoegd om mondzorgaanbieders te compenseren voor de extra kosten in verband met corona. Deze toeslag is van kracht van 1 augustus 2020 tot 1 november 2020. Meer hierover leest u in het nieuwsbericht 'Mondzorgaanbieders ontvangen tijdelijke tegemoetkoming voor extra kosten in verband met corona' en bijbehorende informatiekaart

    Om deze zogeheten patiëntgerelateerde meerkosten te declareren, kunt u gebruikmaken van onderstaande prestatiescodes: 

    • C88 voor tandheelkundige zorg 
    • F902 (F902A, F902B, F902C) voor orthodontische zorg

    Informatie voor de patiënt over vergoeding prestatiecode C88

    • Declareert u voor een patiënt die bij één van onze merken verzekerd is en is hij/zij jonger dan 18 jaar? Dan wordt deze rekening door ons vergoed vanuit de basisverzekering. 
    • Declareert u voor een verzekerde van 18 jaar of ouder? Dan vergoeden wij de prestatiecode C88 uit een eventuele tandartsverzekering voor 100% totdat het budget is verbruikt. 
    • Heeft de verzekerde zijn/haar volledige budget vanuit de aanvullende verzekering al verbruikt? Of heeft de verzekerde geen aanvullende verzekering afgesloten? Dan betaalt de verzekerde (18 jaar of ouder) de kosten zelf.

    Informatie voor de patiënt over vergoeding prestatiecode F902 (F902A, F902B, F902C)

    • Declareert u de prestatiecode F902A? Dan vergoeden we dit voor 100% totdat het budget van de aanvullende verzekering voor orthodontie is verbruikt. Dit geldt zowel voor verzekerden jonger dan 18 jaar als verzekerden van 18 jaar of ouder.
    • Declareert u de prestatiecode F902B? Wij vergoeden deze kosten uit de basisverzekering.
    • Declareert u de prestatiecode F902C? Wij vergoeden deze kosten uit de basisverzekering. 
  • Waar kan ik terecht bij vragen met betrekking tot capaciteit, de beschikbaarheid van hulpmiddelen, materialen of faciliteiten?

    Voor vragen met betrekking tot capaciteit of de beschikbaarheid van hulpmiddelen, materialen of faciliteiten verwijzen we u graag door naar uw eigen vertegenwoordiging in het Regionaal Overleg Acute Zorg. Ook kunt u hier terecht voor al uw zorginhoudelijke en organisatorische vragen.
  • Waar kunnen mijn patiënten terecht bij vragen over het coronavirus in relatie tot hun verzekering?

    U kunt patiënten met vragen over corona en hun verzekering doorverwijzen naar onze speciale webpagina voor verzekerden. Daar staan antwoorden op vragen als ‘Krijg ik een vergoeding als ik op het coronavirus of COVID-19 getest moet worden?’ en ‘Krijg ik een vergoeding voor mondkapjes of handgel?’.
  • Zijn jullie telefonisch bereikbaar en kan ik nog per post aanvragen/informatie naar Coöperatie VGZ sturen?

    Ja, we zijn telefonisch goed bereikbaar. Tijdens kantooruren kunt u ons daarom het beste bellen op telefoonnummer 040 - 297 58 46. Voor een optimale doorlooptijd vragen we u vriendelijk alleen buiten kantoortijd gebruik te maken van het online contactformulier.

    Langere doorlooptijd per post

    Vanwege verminderde aanwezigheid op onze kantoren, is het het beste om waar mogelijk uw informatie/aanvragen bij ons digitaal aan te leveren. Verstuurt u ons informatie per post, houd dan rekening met langere verwerkingstijd.

    Online regelen

    Op de webpagina 'Service en contact' ziet u in één overzicht een aantal zaken die u direct en online kunt regelen.

Heeft u een andere vraag?

Neem dan contact op met uw contactpersoon van Zorginkoop of bekijk al onze service- en contactmogelijkheden.

X
Cookies maken onze website gebruiksvriendelijker. Met cookies verzamelen wij informatie om de inhoud van de website te personaliseren en statistieken om de website te verbeteren. Lees meer over ons cookiebeleid.
Nee, ik ga niet akkoord
Ja, ik ga akkoord