Coronavirus

Het coronavirus houdt ons allemaal bezig. Zorgaanbieders zetten alle zeilen bij, zodat iedereen de zorg krijgt die nodig is. Dat waarderen wij enorm. We kunnen ons voorstellen dat u als zorgaanbieder vragen heeft. Daarom hebben we de veelgestelde vragen en antwoorden voor u op een rij gezet. Daarnaast vindt u op deze webpagina alle relevante informatie over de gevolgen van het coronavirus voor u als zorgaanbieder.

Financiƫle ondersteuning
Lees hier meer informatie over de financiële ondersteuning voor huisartsen(praktijken).

Samenwerkingen

We willen u vanuit onze rol optimaal ondersteunen in uw werk. Daartoe werken we samen met alle betrokken partijen, netwerken in de regio, Zorgverzekeraars Nederland, de Nederlandse Zorgautoriteit en het ministerie.

Veelgestelde vragen en antwoorden

  • Waar vind ik meer informatie over de diagnostiek van COVID-19?

    Per 1 juni zijn de testmogelijkheden verruimd. Meer informatie hierover vindt u in het nieuwsbericht Financiering van COVID-19 diagnostiek en het procesverloop. Daar staan ook alle verdiepende links naar de website van het RIVM.
  • Hoe declareer ik de eenmalige opslag van €10,00 per ingeschreven patiënt op het inschrijftarief?

    Om u tegemoet te komen in de meerkosten door het coronavirus en verwachte omzetderving is er een aanvullende module ingericht. Hiermee kunt u voor het tweede kwartaal eenmalig €10,00 declareren per ingeschreven patiënt.

    Deze module kunt u declareren zodra deze in uw HIS is ingevoerd. Houd er rekening mee dat uw declaratie (met prestatiecode 11701) op een peildatum moet vallen, dus bijvoorbeeld op 01-04-2020.
  • Kan voor thuisvisites aan corona(verdachte) patiënten de prestatie 'intensieve zorg' gedeclareerd worden?

    Ja,de prestatie 'intensieve zorg' mag gedeclareerd worden voor thuisvisites aan patiënten die (mogelijk) besmet zijn met het coronavirus. Deze prestatie kunt u declareren met de prestatiecodes 13034 en 13036. Deze wijziging gaat in met terugwerkende kracht per 1 maart jl.
     
  • Waar kan ik terecht bij vragen met betrekking tot capaciteit, de beschikbaarheid van hulpmiddelen, materialen of faciliteiten?

    Voor vragen met betrekking tot capaciteit of de beschikbaarheid van hulpmiddelen, materialen of faciliteiten verwijzen we u graag door naar uw eigen vertegenwoordiging in het Regionaal Overleg Acute Zorg. Ook kunt u hier terecht voor al uw zorginhoudelijke en organisatorische vragen.
  • Kan ik digitale consulten of zorg op afstand declareren bij VGZ?

    Ja, dit kan. Wij volgen hierin de richtlijnen van de NZa waarin het volgende wordt vermeld: "Het maakt niet uit of een consult digitaal, telefonisch of fysiek plaatsvindt omdat de zorgprestaties algemeen omschreven zijn. Alleen de duur van het consult maakt uit: kort, normaal of lang. Dit geldt voor een consult bij de huisarts en de poh-ggz."

    Voor meer informatie verwijzen wij u door naar de website van de NZa en het nieuwsbericht 'NZa brengt extra verruiming aan voor zorg op afstand'.
  • Kunnen de behandelingen gecombineerde leefstijlinterventie (GLI) doorgaan?

    De verruiming die de NZa biedt voor zorg op afstand, geldt ook voor de gecombineerde leefstijlinterventie (GLI). Veel patiënten kunnen niet meer naar hun zorgverlener. Voor een deel van de zorg is het mogelijk dat deze op afstand plaatsvindt. We hebben daarom samen met andere zorgverzekeraars een gezamenlijke lijn voor zorgaanbieders opgesteld over het veilig verlenen van (digitale) GLI-zorg tijdens de coronacrisis.

    Hierover vindt u meer informatie in de brief op de website van Zorgverzekeraars Nederland.

  • Waar kunnen mijn patiënten terecht bij vragen over het coronavirus in relatie tot hun verzekering?

    U kunt patiënten met vragen over corona en hun verzekering doorverwijzen naar onze speciale webpagina voor verzekerden. Daar staan antwoorden op vragen als ‘Krijg ik een vergoeding als ik op het coronavirus of COVID-19 getest moet worden?’ en ‘Krijg ik een vergoeding voor mondkapjes of handgel?’.
  • Hoe worden mijn patiĆ«nten op dit moment geholpen met zorgadvies en bemiddeling?

    Indien uw patiënt contact met ons opneemt voor persoonlijk zorgadvies, informeren wij uw patiënt zo uitgebreid mogelijk over de gevolgen van het coronavirus op de ziekenhuiszorg. Uw patiënten kunnen deze informatie ook raadplegen via onze website

  • Zijn jullie telefonisch bereikbaar en kan ik nog per post aanvragen/informatie naar Coöperatie VGZ sturen?

    Ja, we zijn telefonisch goed bereikbaar. Tijdens kantooruren kunt u ons daarom het beste bellen op telefoonnummer 040 - 297 58 88. Voor een optimale doorlooptijd vragen we u vriendelijk alleen buiten kantoortijd gebruik te maken van het online contactformulier.

    Langere doorlooptijd per post 

    Vanwege verminderde aanwezigheid op onze kantoren, is het het beste om waar mogelijk uw informatie/aanvragen bij ons digitaal aan te leveren. Verstuurt u ons informatie per post, houd dan rekening met langere verwerkingstijd.

    Online regelen

    Op de webpagina 'Service en contact' ziet u in één overzicht een aantal zaken die u direct en online kunt regelen. 

Heeft u een andere vraag?

Neem dan contact op met uw contactpersoon van Zorginkoop of bekijk al onze service- en contactmogelijkheden

X
Cookies maken onze website gebruiksvriendelijker. Met cookies verzamelen wij informatie om de inhoud van de website te personaliseren en statistieken om de website te verbeteren. Lees meer over ons cookiebeleid.
Nee, ik ga niet akkoord
Ja, ik ga akkoord