Coronavirus

Het coronavirus houdt ons allemaal bezig. Zorgaanbieders zetten alle zeilen bij, zodat iedereen de zorg krijgt die nodig is. Dat waarderen wij enorm. We kunnen ons voorstellen dat u als zorgaanbieder vragen heeft. Daarom hebben we de veelgestelde vragen en antwoorden voor u op een rij gezet. Daarnaast vindt u op deze webpagina alle relevante informatie over de gevolgen van het coronavirus voor u als zorgaanbieder.

Financiële ondersteuning
Lees hier meer informatie over de financiële ondersteuning van zorgverzekeraars en de mogelijkheid voor het aanvragen van een continuïteitsbijdrage.
Samenwerkingen

We willen u vanuit onze rol optimaal ondersteunen in uw werk. Daartoe werken we samen met alle betrokken partijen, netwerken in de regio, Zorgverzekeraars Nederland, de Nederlandse Zorgautoriteit en het ministerie.

Veelgestelde vragen en antwoorden

  • Zijn er afspraken gemaakt over de besluitvorming en financiering van cohortafdelingen?

    Ja, samen met het ministerie van VWS, de Nederlandse Zorgautoriteit, de directeuren Publieke Gezondheid en ActiZ heeft Zorgverzekeraars Nederland, namens de zorgverzekeraars, landelijke afspraken gemaakt over het opzetten en financieren van cohortafdelingen. In verschillende regio’s zijn initiatieven gestart om opvang te bieden aan kwetsbare patiënten die niet (meer) in het ziekenhuis hoeven te liggen maar ook (nog) niet thuis kunnen verblijven. Dit gebeurt deels in bestaande instellingen en deels in nieuwe - tijdelijke - locaties. Aan de hand van deze landelijke afspraken kunnen de regio’s waar extra capaciteit nodig is dit verder vormgeven.  

    Voor meer informatie en een uitgebreide notitie over deze afspraken verwijzen wij u graag door naar het nieuwsbericht 'Landelijke afspraken over besluitvorming en financiering cohortafdelingen' op de website van ZN.
  • Waar kan ik terecht bij vragen met betrekking tot capaciteit, de beschikbaarheid van hulpmiddelen, materialen of faciliteiten?

    Voor vragen met betrekking tot capaciteit of de beschikbaarheid van hulpmiddelen, materialen of faciliteiten verwijzen we u graag door naar uw eigen vertegenwoordiging in het Regionaal Overleg Acute Zorg. Ook kunt u hier terecht voor al uw zorginhoudelijke en organisatorische vragen.
  • Kan ik digitale consulten of zorg op afstand declareren bij VGZ?

    Ja, dit kan. Wij volgen hierin de richtlijnen van de NZa waarin het volgende wordt vermeld: “Het maakt niet uit of een consult digitaal, telefonisch of fysiek plaatsvindt omdat de zorgprestaties algemeen omschreven zijn. Behandeling en intake mogen volledig digitaal, deels digitaal (blended care) of fysiek plaatsvinden om te kunnen declareren.”. Voor zorg op afstand mag dus directe tijd geschreven worden die afleidt naar een GGZ prestatie of product. Deze kunt u declareren met de reguliere declaratiecodes.

    Voor meer informatie verwijzen wij u door naar de website van de NZa en het nieuwsbericht 'NZa brengt extra verruiming aan voor zorg op afstand'. 

  • Welke mogelijkheden zijn er om te kunnen beeldbellen?

    Door de uitbraak van COVID-19 komt er steeds meer nadruk te liggen op mogelijkheden voor digitale zorg en ondersteuning op afstand, waaronder beeldbellen in de zorg.

    Het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport heeft op zijn website een aantal concrete voorbeelden van mogelijkheden uiteengezet. Bekijk de concrete voorbeelden van beeldbellen op zorgvannu.nl

  • Waar kunnen mijn patiënten terecht bij vragen over het coronavirus in relatie tot hun verzekering?

    U kunt patiënten met vragen over corona en hun verzekering doorverwijzen naar onze speciale webpagina voor verzekerden. Daar staan antwoorden op vragen als ‘Krijg ik een vergoeding als ik op het coronavirus of COVID-19 getest moet worden?’ en ‘Krijg ik een vergoeding voor mondkapjes of handgel?’.
  • Hoe worden mijn patiënten op dit moment geholpen met zorgadvies en bemiddeling?

    Indien uw patiënt contact met ons opneemt voor persoonlijk zorgadvies, informeren wij uw patiënt zo uitgebreid mogelijk over de gevolgen van het coronavirus op de geestelijke gezondheidszorg. Uw patiënten kunnen deze informatie ook raadplegen via onze website vgz.nl/zorg-regelen/zorgadvies/de-gevolgen-van-corona-op-de-geestelijke-gezondheidszorg
  • Bent u psycholoog en wilt u als vrijwilliger aan de slag (bij MIND korrelatie)?

    Juist in deze tijd hebben mensen behoefte aan hulp en advies. Bent u psycholoog en wilt u tijdens deze coronacrisis aan de slag als vrijwilliger? Dan kunt u wellicht iets betekenen voor MIND korrelatie. Voor meer informatie verwijzen wij u graag door naar mindkorrelatie.nl.
  • Zijn jullie telefonisch bereikbaar en kan ik nog per post aanvragen/informatie naar Coöperatie VGZ sturen?

    Ja, we zijn telefonisch goed bereikbaar. Tijdens kantooruren kunt u ons daarom het beste bellen op telefoonnummer 040 - 297 50 40. Voor een optimale doorlooptijd vragen we u vriendelijk alleen buiten kantoortijd gebruik te maken van het online contactformulier.

    Langere doorlooptijd per post

    Vanwege verminderde aanwezigheid op onze kantoren, is het het beste om waar mogelijk uw informatie/aanvragen bij ons digitaal aan te leveren. Verstuurt u ons informatie per post, houd dan rekening met langere verwerkingstijd.

    Online regelen

    Op de webpagina 'Service en contact' ziet u in één overzicht een aantal zaken die u direct en online kunt regelen.

Heeft u een andere vraag?

Neem dan contact op met uw contactpersoon van Zorginkoop of bekijk al onze service- en contactmogelijkheden.
X
Cookies maken onze website gebruiksvriendelijker. Met cookies verzamelen wij informatie om de inhoud van de website te personaliseren en statistieken om de website te verbeteren. Lees meer over ons cookiebeleid.
Nee, ik ga niet akkoord
Ja, ik ga akkoord