Spraakgestuurd rapporteren

Een Good Practice in de wijkverpleging

Zorgverleners in de wijkverpleging kunnen veel tijd besparen door rapportages direct in te spreken in het elektronisch cliënten dossier (ECD). Ook worden er op deze manier minder spelfouten gemaakt en minder afkortingen gebruikt in rapportages.

VGZ samen voorop met Buurtzorg

 De voordelen van deze Good Practice:

Direct te horen voor de cliënt

De cliënt kan meeluisteren met wat gerapporteerd wordt. En direct aanpassingen doorgeven. De kwaliteit van rapportages is hoger.


Snellere en betere rapportages

Meer werkplezier omdat het eenvoudiger is om direct te rapporteren. En de kwaliteit van de rapportages is hoger door minder spelfouten en afkortingen.

Minder administratietijd

Gemiddeld kost spraakgestuurd rapporteren per rapportage 4 minuten minder per cliënt.

 Waarom spraakgestuurd rapporteren?

Jaarlijks maken 580.000 cliënten (tijdelijk) gebruik van wijkverpleging in Nederland. Verpleegkundigen en verzorgenden in de wijkverpleging besteden veel uren aan verslaglegging, terwijl er juist een groot tekort is aan zorgmedewerkers.

Mogelijk door doorontwikkelde technologie

Doordat de technologie rondom spraakgestuurd rapporteren de afgelopen tijd snel is doorontwikkeld, zijn de foutmarges klein. Daardoor kan deze techniek de handmatige rapportage vervangen.

De rapportage kan nu direct ingesproken worden in het elektronisch cliënten dossier (ECD). Dit wint tijd voor de zorgverlener. Daarnaast is spreken ook makkelijker op de telefoon dan typen. Dit zorgt ervoor dat het rapporteren vaker in het bijzijn van de cliënt wordt gedaan of direct na het zorgmoment. Het spreken zorgt bovendien voor minder spelfouten en afkortingen, waardoor de tekst beter leesbaar wordt.

Doelgroep

Landelijk maken jaarlijks 580.00 cliënten (tijdelijk) gebruik van wijkverpleging.

Betrokken zorgverleners

Verzorgende, (wijk)verpleegkundige.

 De zorgkosten en besparing

  • Landelijke zorgkosten:

    De totale kosten voor alle cliënten in de wijkverpleging bedroegen 
    € 3.278,7 miljoen in 2021.
  • Landelijke besparing:

    Deze Good Practice kan landelijk
    € 53,8 miljoen aan zorgkosten besparen.

    Dit is een besparing van 477 Fte.

 Zorgprofessional aan het woord

“Het rapporteren gaat nu sneller en is eenvoudiger geworden, waardoor we meer tijd overhouden voor cliëntenzorg.’’


Dineke Werkman
| Leerling verpleegkundige in de wijk bij Buurtzorg

 Bekijk de video: Buurtzorg x VGZ

Spraakgestuurd Rapporteren

In plaats van handmatig rapporteren in het elektronisch cliënten dossier (ECD), kunnen wijkverpleegkundigen hun verslagen direct inspreken. Dit bespaart gemiddeld 4 minuten per cliënt, en zorgt voor minder fouten en een betere betrokkenheid van de cliënt.

Samen de zorg vernieuwen

De zorg vernieuwen we samen met zorgaanbieders. Benieuwd hoe we dit doen? Bekijk onze website Samen de zorg vernieuwen. Want alleen door samen te werken en elkaar te inspireren, kunnen we de uitdagingen van vandaag omzetten in kansen voor morgen. 

 Alle zorgvernieuwingen op een rij

Laat u inspireren en bekijk alle zorgvernieuwingen. Kies via de filters aan de linkerkant de innovaties die voor u van toepassing zijn.

Eva Eikhout, ambassadeur zorgvernieuwing

 Neem contact met ons op over deze innovatie

Wilt u meer informatie over de Good Practice: Spraakgestuurd rapporteren? Of wilt u deze zorginnovatie implementeren? Onze innovatiemanagers helpen u graag.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam