
Waar is Wally?
Good Practice in de huisartsenzorg

De voordelen van deze Good Practice:
Hoge patiënttevredenheid
Meer werkplezier
Zorg op de juiste plek
Waarom 'Waar is Wally?'
Door te werken met één aanspreekpunt in het sociale domein (de 'Wally'), kunnen volwassenen met een niet-medische vraag beter begeleid worden en is er een warme overdracht mogelijk naar passend aanbod in de wijk. De huisarts en social workers kunnen sneller schakelen en zo medische en psychosociale klachten behandelen.
Waar is Wally kan daarnaast ook geïmplementeerd worden als aanvulling op het programma 'Welzijn op recept'.
Doelgroep
Er zijn naar schatting 243.000 volwassenen per jaar met een niet-medische vraag die hulp zoeken in het medisch domein.Betrokken zorgverleners
Huisartsen, social workers en eerstelijns psychologen.
De zorgkosten en besparing
Inschatting landelijke besparing
De werkwijze kan een landelijke besparing van € 5,8 miljoen opleveren (landelijke theoretisch potentieel).
Per verwijzing naar de social worker is de verwachting dat er 2 consulten bij de huisarts en in 10% van de gevallen een doorverwijzing naar de GGZ wordt voorkomen.
Zorgprofessional aan het woord
"De kortste lijn tussen huisartsenzorg en sociaal domein"
Linda Tuinman | Maatschappelijk werker Stichting De Kern
Lia Huisman | Projectmedewerker innovatie en Consulent GGZ HCDO (Huisartsen Coöperatie Deventer en Omstreken)
Samen de zorg vernieuwen
De zorg vernieuwen we samen met zorgaanbieders. Benieuwd hoe we dit doen? Bekijk onze website Samen de zorg vernieuwen. Want alleen door samen te werken en elkaar te inspireren, kunnen we de uitdagingen van vandaag omzetten in kansen voor morgen.
Alle zorgvernieuwingen op een rij
Laat u inspireren en bekijk alle zorgvernieuwingen. Kies via de filters aan de linkerkant de innovaties die voor u van toepassing zijn.


Neem contact met ons op over deze innovatie
Wilt u meer informatie over de Good Practice 'Waar is Wally'