Waar is Wally?

Good Practice in de huisartsenzorg

Volwassenen met een niet-medische vraag komen te vaak in het medisch circuit terecht, waardoor ze onnodig op wachtlijsten terechtkomen en de juiste zorg niet op de juiste plek wordt geleverd. Dit terwijl ze met een korte interventie door een social worker in het sociale domein geholpen kunnen worden. Door de werkwijze van deze Good Practice heeft elke huisartsenpraktijk in de regio één aanspreekpunt in het sociale domein. Deze ‘Wally’ kent het werkgebied en het sociale domein en denkt mee over de mogelijkheden.

 De voordelen van deze Good Practice:

Hoge patiënttevredenheid

Volwassenen met niet-medische vragen worden beter gezien, gehoord en geholpen. Ze ontvangen snel(ler) de juiste zorg op de juiste plek.


Meer werkplezier

Minder frustratie door korte lijnen, sneller overleg en betere samenwerking tussen huisartsen en social workers.


Zorg op de juiste plek

Er worden minder (onnodige) medische kosten gemaakt en het aantal verwijzingen naar de GGZ wordt verlaagd.


 Waarom 'Waar is Wally?'

Door te werken met één aanspreekpunt in het sociale domein (de 'Wally'), kunnen volwassenen met een niet-medische vraag beter begeleid worden en is er een warme overdracht mogelijk naar passend aanbod in de wijk. De huisarts en social workers kunnen sneller schakelen en zo medische en psychosociale klachten behandelen.

Waar is Wally kan daarnaast ook geïmplementeerd worden als aanvulling op het programma 'Welzijn op recept'. 

Doelgroep

Er zijn naar schatting 243.000 volwassenen per jaar met een niet-medische vraag die hulp zoeken in het medisch domein. 

Betrokken zorgverleners

Huisartsen, social workers en eerstelijns psychologen.

 De zorgkosten en besparing

Inschatting landelijke besparing

De werkwijze kan een landelijke besparing van € 5,8 miljoen opleveren (landelijke theoretisch potentieel).

Per verwijzing naar de social worker is de verwachting dat er 2 consulten bij de huisarts en in 10% van de gevallen een doorverwijzing naar de GGZ wordt voorkomen. 

 Zorgprofessional aan het woord

"De kortste lijn tussen huisartsenzorg en sociaal domein"

 

Linda Tuinman | Maatschappelijk werker Stichting De Kern

Lia Huisman | Projectmedewerker innovatie en Consulent GGZ HCDO (Huisartsen Coöperatie Deventer en Omstreken)

Samen de zorg vernieuwen

De zorg vernieuwen we samen met zorgaanbieders. Benieuwd hoe we dit doen? Bekijk onze website Samen de zorg vernieuwen. Want alleen door samen te werken en elkaar te inspireren, kunnen we de uitdagingen van vandaag omzetten in kansen voor morgen. 

 Alle zorgvernieuwingen op een rij

Laat u inspireren en bekijk alle zorgvernieuwingen. Kies via de filters aan de linkerkant de innovaties die voor u van toepassing zijn.

Eva Eikhout, ambassadeur zorgvernieuwing

 Neem contact met ons op over deze innovatie

Wilt u meer informatie over de Good Practice 'Waar is Wally'? Of wilt u deze zorginnovatie implementeren? Onze innovatiemanagers helpen u graag.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam