Herstelondersteunende intake (HOI)
Good Practice in de geestelijke gezondheidszorg
De HOI is een nieuwe vorm van het intakegesprek. Waarbij er naast de 2 behandelaren ook een professionele ervaringsdeskundige betrokken is. Het intakegesprek is voornamelijk gericht op de kracht en mogelijkheden van de cliënt, en wat deze nodig heeft om aan herstel te werken.
De voordelen van deze Good Practice:
Cliënt staat in eigen kracht
De focus ligt op de eigen kracht en mogelijkheden van de cliënt.
Daarnaast ervaart de cliënt de kwaliteit van de intake en de aandacht voor het eigen verhaal als positief.
Snel aan de slag
Na de aanmelding kan de cliënt binnen 1 week aan de slag (e-health).
Minder instroom in SGGZ
De instroom naar de SGGZ neemt door de inzet van HOI met 33% af, ten opzichte van een reguliere intake.
Waarom de herstelondersteunende intake (HOI)?
Reguliere intakegesprekken missen regelmatig aansluiting bij de herstelvisie. Daarnaast richten ze zich onvoldoende op de kansen en sterktes van de cliënt en diens systeem en leefwereld. Daarom is de nieuwe vorm van het intakegesprek tot stand gekomen: HOI. Bij HOI zijn er 2 behandelaren en een professionele ervaringsdeskundige betrokken. Door de aanwezigheid van deze disciplines komen alle dimensies van herstel aan de orde.
Het gesprek is vooral gericht op de kracht en mogelijkheden van de cliënt
Tijdens de HOI wordt met de cliënt besproken wat het best passende vervolg is bij de hulpvraag en het verdere herstel. De HOI vindt plaats in de herstelacademy: een huiselijke locatie waar mensen aan hun herstel kunnen werken.
Zorgaanbieders aan het woord
Nanette Waterhout | Ervaringsdeskundige bij GGZ Noord-Holland-Noord
Marty Dijkstra | GZ-psycholoog, Psychotherapeut en Manager aanmeldpunt & e-Health bij GGZ Noord-Holland-Noord
“Samen begrijpen wat er aan de hand is en wat de cliënt nodig heeft om stappen te zetten in herstel.”