Herstelondersteunende intake (HOI)

Good Practice in de geestelijke gezondheidszorg

De HOI is een nieuwe vorm van het intakegesprek. Waarbij er naast de 2 behandelaren ook een professionele ervaringsdeskundige betrokken is. Het intakegesprek is voornamelijk gericht op de kracht en mogelijkheden van de cliënt, en wat deze nodig heeft om aan herstel te werken. 

 De Herstelondersteunende Intake in het kort

Beweeg van rechts naar links

Wat is de herstelondersteunende intake (HOI)?
GGZ Noord-Holland-Noord werkt al sinds 2017 met een herstelondersteunende intake.
De focus van de HOI ligt vanaf het begin op herstel. Op de kracht en de mogelijkheden van de cliënt. En wat hij nodig heeft.
Bij de intake is altijd een getrainde ervaringsdeskundige aanwezig.
Waarom is de HOI interessant? De ervaringsdeskundige maakt een betere inschatting van de benodigde hulp. Mensen voelen zich meer gesteund en begrepen. Goede resultaten door herstel centraal te stellen.
De cliënt heeft de regie en kan meteen aan de slag met e-health. Kortere behandeltijd omdat het beter aansluit op de mogelijkheden van de cliënt.
De HOI draagt bij aan een betere screening en 33% minder instroom in de gespecialiseerde GGZ.
Voor wie is de HOI geschikt? Volwassenen met complexe psychische klachten en een GGZ-verwijzing van de huisarts.

 Waarom de herstelondersteunende intake (HOI)?

De herstelvisie staat regelmatig onvoldoende centraal in reguliere intakegesprekken. Daarnaast richten intakes zich onvoldoende op kansen en sterktes van de cliënt en zijn systeem en leefwereld. Met de introductie van de Herstelondersteunende intake (HOI) krijgen deze elementen expliciet aandacht in het gesprek. Bij HOI zijn 2 behandelaren (regiebehandelaar en coördinerend behandelaar (SPV, Master-psychologie)) en een professionele ervaringsdeskundige betrokken. Door de aanwezigheid van deze disciplines komen alle dimensies van herstel aan de orde.

Het gesprek is vooral gericht op de kracht en mogelijkheden van de cliënt

Tijdens de HOI wordt met de cliënt besproken wat het best passende vervolg is bij de hulpvraag en het verdere herstel. De HOI vindt plaats in de .

  • GGZ Noord-Holland-Noord noemt 7 tips om herstelondersteunende intake succesvol in te voeren. 

    1. Neem een herstelondersteunende visie als uitgangspunt.

    2. Investeer in eHealth.

    3. Laat de cliënt zelf bepalen welke richting het herstel op moet.

      Heb vertrouwen, ook als je als professional denkt dat het niet aansluit bij de klacht.

    4. Maak duidelijk welke cultuuromslag gevraagd wordt.

      Van adviseren naar informeren en ondersteunen. 

    5. Stimuleer alle disciplines om samen te werken.

      Erken elkaars expertises en begrijp samen wat er aan de hand is. 

    6. Zorg voor een Herstelacademie.

      Faciliteer hierin een programma met onder andere lotgenotengroepen, WRAP (Wellness Recovery Action Plan) en korte trainingen gericht op veelvoorkomende klachten. 

    7. Betrek de gemeente en ketenpartners vroeg bij het ontwikkelen van voorzieningen als een Herstelacademie.

      Werkt dit vertragend of belemmerend? Investeer (in eerste instantie) zelf in een Herstelacademie. De aanwezigheid van deze plek en van vervolgprogramma's is een noodzakelijk onderdeel bij het introduceren van een HOI. 

 De voordelen van deze Good Practice:

Cliënt staat in eigen kracht

De focus ligt op de eigen kracht en mogelijkheden van de cliënt.

De cliënt ervaart de kwaliteit van de intake en de aandacht voor het eigen verhaal als positief.


Snel aan de slag

Na de aanmelding kan de cliënt binnen 1 week aan de slag (e-health).

Minder instroom in SGGZ

De instroom naar de SGGZ neemt door de inzet van HOI met 33% af, ten opzichte van een reguliere intake. 

 Bekijk de video's

De herstelondersteunende intake
Een initiatief van GGZ Noord-Holland- Noord

In de video leggen betrokken uit wat de herstelondersteundende intake (HOI) is en hoe het in de praktijk werkt.

3 minuten met ...
Marty Dijkstra over de herstelondersteunende intake

In deze video vertelt Marty Dijkstra over hoe de herstelondersteunende intake werkt en wat het aan voordelen in de praktijk oplevert.

 Zorgprofessionals aan het woord

“Samen begrijpen wat er aan de hand is en wat de cliënt nodig heeft om stappen te zetten in herstel.”

Nanette Waterhout | Ervaringsdeskundige bij GGZ Noord-Holland-Noord
Marty Dijkstra | GZ-psycholoog, Psychotherapeut en Manager aanmeldpunt & e-Health bij GGZ Noord-Holland-Noord

 

Beluister ook onze podcast

Logo 'Nieuwe blik op zorg'

In de aflevering 'HOI' gaan we in gesprek met ervaringsdeskundige Miriam Leunig en psychiater René Keet.


Beluister deze aflevering direct op: 

Spotify | Apple Podcasts | Podimo

Samen de zorg vernieuwen

De zorg vernieuwen we samen met zorgaanbieders. Benieuwd hoe we dit doen? Bekijk onze website Samen de zorg vernieuwen. Want alleen door samen te werken en elkaar te inspireren, kunnen we de uitdagingen van vandaag omzetten in kansen voor morgen. 

 Alle zorgvernieuwingen op een rij

Laat u inspireren en bekijk alle zorgvernieuwingen. Kies via de filters aan de linkerkant de innovaties die voor u van toepassing zijn.

Eva Eikhout, ambassadeur zorgvernieuwing

 Neem contact met ons op over deze innovatie

Wilt u meer informatie over de Good Practice: Herstelondersteunende intake (HOI)? Of wilt u deze zorginnovatie implementeren? Onze innovatiemanagers helpen u graag.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam