Informatie voor pandhouders
Bent u bank of financier en heeft u met een zorgaanbieder afspraken gemaakt over verpanding van vorderingen bij ons als zorgverzekeraar? Dan vindt u op deze pagina meer informatie over hoe u een wijziging van rekeningnummer kunt aanvragen wanneer een zorgaanbieder in gebreke is met betalingen.
Wanneer werken wij mee aan een verpanding?
Een zorgaanbieder kan met u (een bank of andere financier) afspreken dat wij betalingen rechtstreeks naar u overmaken bij achterstallige betaling. Dit heet verpanding. U bent in dit geval de pandhouder. Komt een zorgaanbieder de betaalverplichtingen niet na? Dan kunt u ons vragen om het rekeningnummer waarop wij de declaraties van de zorgaanbieder uitbetalen te wijzigen.
Alleen bij betalingsachterstand
Wij voeren een wijziging van rekeningnummer naar een pandhouder alleen uit als er sprake is van een achterstallige betaling van de zorgaanbieder. Met een achterstallige betaling bedoelen we: betalingen die al voldaan had moeten zijn, maar die nog openstaan. Om fraude tegen te gaan, controleren wij of er sprake is van een verpanding en of er inderdaad sprake is van betalingsachterstand.
Welke gegevens hebben wij nodig?
We hebben van u als pandhouder de volgende gegevens nodig om een rekeningnummer te wijzigen bij een achterstallige betaling:

Gegevens zorgaanbieder
- AGB-code van de zorgaanbieder
- Naam van de zorgaanbieder
- E-mail adres van de Zorgaanbieder zoals in Vektis geregistreerd staat
- Adres van de onderneming van de zorgaanbieder
- Oud rekeningnummer waarop wij normaal gesproken betalen
Gegevens pandhouder
- Naam en adres pandhouder
- Instelling pandhouder
- Nieuw rekeningnummer waarop we u als pandhouder mogen betalen
Gegevens verpanding
- Kopie van de overeenkomst verpanding tussen zorgaanbieder (pandgever) en u als pandhouder. Hierin moet duidelijk staan dat betalingen van VGZ aan u worden verpand.
Belangrijk: Informeer de zorgaanbieder per e-mail over de wijziging van het rekeningnummer vanwege de achterstallige betalingen. Doe dit op het e-mailadres waarmee ze in Vektis geregistreerd staan. Zet ons, en eventuele andere e-mailadressen van de zorgaanbieder waar u normaal gesproken contact mee heeft in de CC van deze mailwisseling, zodat wij weten dat de zorgaanbieder op de hoogte is. U kunt ons e-mailadres: contractmanagement.info@vgz.nlhiervoor gebruiken. In het formulier vragen we u het onderwerp van de mailwisseling te delen.
Belangrijk voor u
- Wij voeren de wijziging alleen uit bij een achterstallige betaling
- Alle gegevens en de verpandingsovereenkomst moeten compleet en juist zijn
- We controleren altijd de gegevens voordat we uitbetalen op het nieuwe rekeningnummer
Contact
Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier voor pandhouders.
