Earhelp

Good Practice in de medisch specialistische zorg

Earhelp is een platform die consulten thuis mogelijk maakt. Met één druk op de knop kunnen huisartsen en audiciens gegevens versturen vanuit het eigen patiëntendossier naar het Earhelp platform. Vervolgens wordt de casus beoordeeld en wordt gezamenlijk met de patiënt een behandelplan opgesteld.

 De voordelen van deze Good Practice

85% hoeft niet meer fysiek naar de KNO-arts

Patiënten zijn snel en met zorg persoonlijk behandeld, afgestemd op de levensfase van patiënt.


Met 1 druk op de knop medische informatie uitwisselen

We ontlasten de huisarts en de tweede lijn, met behoud van kwaliteit van zorg.

Per behandeling gemiddeld € 85 goedkoper

Door de inzet van Earhelp wordt de behandeling gemiddeld € 85 goedkoper. Daarom wordt deze werkwijze uitgebreid naar andere doelgroepen.


 Wat is Earhelp?

Earhelp biedt digitale consulten bij de mensen thuis, wanneer het de mensen uitkomt. Met één druk op de knop kunnen huisartsen en audiciens noodzakelijk patiëntgegevens, audiometrie en tele-otoscopie beelden versturen vanuit het eigen patiëntendossier, naar het Earhelp platform. Hier wordt de casus beoordeeld en wordt samen met de patiënt een behandelplan opgesteld. Hierbij staat de vraag: ‘Waar heeft u behoefte aan op uw leeftijd?’ centraal.

Doelgroep

Huisarts en audiciën zien ongeveer 590.000 mensen per jaar met gehoorverlies of gerelateerde klachten zoals oorsuizen of duizeligheid. Daarbij heeft ongeveer 17% van de bewoners in een verpleeg- of verzorgingsinstellingen een onvoldoende gerevalideerd gehoorverlies. Dit belemmerd communicatie en zelfredzaamheid. 

Betrokken zorgverleners

KNO-artsen, audiciëns, verpleeghuisartsen en huisartsen.

 De kosten in het kort

  • Landelijke zorgkosten

    Totale landelijke zorgkosten voor slechthorende wordt geschat op € 80 miljoen euro op jaarbasis (Cijfers OpenDis jaar 2023).

  • Landelijke besparing

    € 8,2 miljoen euro bij landelijke dekking met Earhelp.

 Zorgprofessional aan het woord

"Als ik had geweten dat ik vandaag de KNO-arts in mijn woonkamer had gehad, had ik wel een beetje opgeruimd - aldus een 87 jarige dame tijdens videoconsult. Wat mij betreft een pakkende quote die laat zien dat je ook persoonlijke zorg kan leveren via teleconsultatie. Een onvermijdelijke stap als we kijken naar de (hoor)zorg van de toekomst."

Thijs Jansen | KNO-arts bij Earhelp

 Bekijk de video's

De zorgvernieuwers: Thijs Jansen en Earhelp

Om de druk op de hoorzorg te verlichten bedacht Thijs Jansen - KNO-arts in Radboudumc - met zijn compagnon een oplossing voor een meer toekomstbestendige inrichting van de hoorzorg; het digitale zorgplatform Earhelp.

Eef zoekt vernieuwing: Toos over Earhelp

Toos gaat met Eva in gesprek over Earhelp. Dankzij dit digitale zorgplatform hebben ouderen met gehoorproblemen geen doorverwijzing meer nodig van de huisarts voor het ziekenhuis. En worden zo eerder geholpen.

Samen de zorg vernieuwen

De zorg vernieuwen we samen met zorgaanbieders. Benieuwd hoe we dit doen? Bekijk onze website Samen de zorg vernieuwen. Want alleen door samen te werken en elkaar te inspireren, kunnen we de uitdagingen van vandaag omzetten in kansen voor morgen. 

 Alle zorgvernieuwingen op een rij

Laat u inspireren en bekijk alle zorgvernieuwingen. Kies via de filters aan de linkerkant de innovaties die voor u van toepassing zijn.

Eva Eikhout, ambassadeur zorgvernieuwing

 Neem contact met ons op over deze innovatie

Wilt u meer informatie over de Good Practice: Earhelp? Of wilt u deze zorginnovatie implementeren? Onze innovatiemanagers helpen u graag.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam