Goed voorbereid naar consult na digitale triage

Het slimste medische interview ter wereld.

Zo noemt Bingli zijn triagetool zelf. Kan deze tool helpen de huisartsenpraktijk toegankelijk te houden, bij de toenemende zorgvraag? Coöperatie VGZ, huisartsenpraktijken en Bingli onderzoeken dit samen.

Patiënt én huisarts optimaal voorbereid

De digitale triagetool van het Belgische bedrijf doorloopt de triage met de patiënt online, vóór het consult. Zowel huisarts als patiënt gaan hierdoor optimaal voorbereid het consult in. We vertellen u er graag meer over.

Hoe werkt de digitale triage?

Aan de hand van een aantal stappen leggen we uit hoe de digitale triage werkt. 
  1.  Start zorgvraag

    De patiënt wil een afspraak met zijn of haar huisarts. De huisarts stuurt de patiënt per e-mail een link naar de triagetool. Of de patiënt vindt de link op de website van de huisarts. Een app downloaden is niet nodig. 
  2.  Vragen digitaal beantwoorden

    De patiënt beantwoordt online 10 tot 15 vragen. In zijn eigen vertrouwde omgeving en in zijn eigen tempo. De vragen en volgorde ervan staan niet vast. De tool werkt met Artificiële Intelligentie en past de vragen aan op wat de patiënt invult. 
  3.  Samenvatting anamnese en differentiaaldiagnose

    De huisarts bekijkt een (samengevat) overzicht van de informatie die de tool verzameld heeft. Zo heeft de huisarts in één oogopslag een gedetailleerd beeld van de zorgvraag van de patiënt. 
  4. Snel to the point

    Tijdens het consult loopt de huisarts met de patiënt kort door de vragen, waarna het consult direct de inhoud in kan. 
  5.   Bijleren

    Nadat het dossier gesloten is, verwerkt de tool de uitkomsten van het consult. De gepseudonimiseerde data gebruikt Bingli om bij te leren. Doordat Bingli white box AI gebruikt, is het steeds mogelijk de redenering van de tool te volgen.  

Huisarts die Bingli gebruikt:

"Ik ervaarde een oase van rust zodra ik 3 patiënten achter elkaar had die gebruik maakten van Bingli."

 

Hoe helpt de digitale triage de praktijk?


De triagetool helpt de professionals in de praktijk op verschillende manieren:

  • Kwaliteit consult - Doordat zowel huisarts als patiënt optimaal voorbereid zijn, kunnen ze sneller de inhoud in tijdens het consult. Er is meer tijd voor échte vragen. De huisarts ervaart meer werkplezier.
  • Minder druk op praktijk - De triage is helemaal uitgevraagd. De huisarts neemt de gestructureerde samenvatting van de anamnese in korte tijd door (slechts 45 seconden). De assistenten ervaren minder druk op de telefoon. Dit geeft vrijheid voor taakdifferentiatie.
  • Prioriteren - Bingli werkt met urgentievlaggen bij de zorgvragen. Hiermee kan de huisarts of assistent in één oogopslag prioriteren.
  • Minder administratie - Doordat de informatie van Bingli direct te kopiëren is naar het medisch dossier, is de administratielast laag. 

Dit initiatief draagt bij aan:

Huisarts die Bingli gebruikt:

"Ik loop liever voorop dan achterop. Want deze middelen zijn binnen de kortste keren de norm."

Plug & play implementatie

Bingli sluit aan op bestaande systemen. Er is geen ingewikkelde installatie nodig, het is plug & play. Tijdens de implementatieperiode traint het bedrijf het personeel. Bingli voldoet verder aan de veiligheids- en privacyeisen en het bedrijf heeft een GDPR- en CE-certificering. 

Huisarts over de implementatie:

"De implementatie van Bingli was heel snel en makkelijk geregeld. Écht plug & play."

Houdt dit de huisartsenzorg toegankelijk?

Coöperatie VGZ wil vooral weten of deze digitale triage helpt de huisartsenzorg toegankelijk te houden. En de druk van de schouders van de professionals in de praktijk te halen. Daarom volgen wij de resultaten en houden wij interviews met huisartsen en patiënten.

Waarom wij dit belangrijk vinden

Wij geloven in vernieuwingen in de huisartsenzorg. Die zijn nodig om de zorg toekomstbestendig te houden. Er zijn te weinig professionals voor de praktijken. Terwijl er steeds meer vraag is naar huisartsenzorg. Wij willen inzicht geven in manieren om de huisartsenzorg te ontlasten. Digitale oplossingen kunnen daarbij helpen. Zodat er in de toekomst nog steeds een huisarts is voor iedereen.

Wilt u meedoen aan deze pilot?

We houden een pilot met maximaal 150.000 patiënten. We financieren de pilot op basis van het S3-addendum 'zorgvernieuwing hybride huisartsenzorg'. Heeft u interesse? Neem contact op met uw zorginkoper of mail Eveline Mols van VGZ.  

Heeft u zelf ideeën voor vernieuwing in de huisartsenzorg? Dan horen wij die graag! Bespreek ze met onze zorginkoper of neem contact met ons op. 

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • Placeholder Image
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam