Verpleegkundig Adviesgesprek

Good Practice in de wijkverpleging

Het Verpleegkundig Adviesgesprek zorgt ervoor dat iedere zorgvrager in beeld komt. Het Verpleegkundig Adviesgesprek vervangt het intakegesprek. Samen met de wijkverpleegkundige wordt bepaald welke oplossingen mogelijk zijn vóórdat de hulpvraag automatisch wordt beantwoord met het leveren van zorg.

 De voordelen van deze Good Practice:

Hogere zelfredzaamheid

Cliënten zijn meer zelfredzaam en minder afhankelijk van zorgverlening, wat zorgt voor uitstel of vermindering van professionele zorg.

Iedereen in beeld

Iedere cliënt komt in beeld en krijgt advies, ook als er geen plek is voor een nieuwe zorgvraag in dat team.

Minder uren wijkverpleging per cliënt

Er is 1,3 uur minder wijkverpleging per week per cliënt nodig. De verpleegkundige voelt meer urgentie bij onderzoeken wie professionele zorg nodig heeft, en wie ook op een andere manier goed ondersteund kan worden.

 Wat is het Verpleegkundig Adviesgesprek?

De wijkverpleegkundige biedt aan alle nieuwe zorgvragers een adviesgesprek aan, ongeacht of er capaciteit is om de zorg te kunnen leveren. Dit adviesgesprek vervangt het indicatiegesprek. Hierdoor komt iedere zorgvrager in beeld bij de wijkverpleging.

De wijkverpleegkundige onderzoekt met de cliënt verschillende mogelijkheden om de hulpvraag te beantwoorden. Hierbij wordt zoveel mogelijk gestuurd op zelfredzaamheid van de cliënt, als ook het inzetten van het netwerk van de cliënt of eventuele hulpmiddelen.

Samen bepalen welke oplossingen mogelijk zijn

Het uitgangspunt is dat de wijkverpleegkundige kijkt naar de daadwerkelijke zorgbehoefte van de cliënt en samen bepaalt welke oplossingen mogelijk zijn, vóórdat de hulpvraag automatisch wordt beantwoord met het leveren van zorg. Doordat iedere zorgvrager in beeld komt en er een beperkt aantal uren wijkverpleging beschikbaar is, wordt de aandacht op zelfredzaamheid, en het inzetten van hulpmiddelen en het netwerk gestimuleerd.

Doelgroep

Landelijk 220.000 cliënten per jaar, die nieuw in zorg komen in de wijkverpleging.

Betrokken zorgverleners

Wijkverpleegkundigen.

 De zorgkosten en besparing

  • Landelijke zorgkosten

    € 1,36 miljard aan wijkverpleging voor cliënten die nieuw in zorg komen.
  • Landelijke besparing

    Potentiële landelijke besparing van ongeveer 176.000 uur wijkverpleging. Dit betekent € 10,8 miljoen aan zorgkosten of 96 fte (o.b.v. 36 uur per week).

 Zorgprofessional aan het woord

"Door het Verpleegkundig Adviesgesprek worden cliënten meer zelfredzaam. Hierdoor kan ik meer cliënten helpen die mijn zorg nodig hebben."


Jolanda Risseeuw
| Wijkverpleegkundige bij Thebe

Samen de zorg vernieuwen

De zorg vernieuwen we samen met zorgaanbieders. Benieuwd hoe we dit doen? Bekijk onze website Samen de zorg vernieuwen. Want alleen door samen te werken en elkaar te inspireren, kunnen we de uitdagingen van vandaag omzetten in kansen voor morgen. 

 Alle zorgvernieuwingen op een rij

Laat u inspireren en bekijk alle zorgvernieuwingen. Kies via de filters aan de linkerkant de innovaties die voor u van toepassing zijn.

Eva Eikhout, ambassadeur zorgvernieuwing

 Neem contact met ons op over deze innovatie

Wilt u meer informatie over de Good Practice: Verpleegkundig Adviesgesprek? Of wilt u deze zorginnovatie implementeren? Onze innovatiemanagers helpen u graag.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam